انتشار این مقاله


داروهای متداول دیابت و چاقی و جلوگیری از افزایش فشار مغز

دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند داروهای متداول چاقی و دیابت، از افزایش فشار مغز جلوگیری می‌کنند.

تصویر فوق، پژوهش انجام‌شده توسط دانشگاه بیرمنگام را تشریح می‌کند.

تحقیق انجام‌شده در دانشگاه بیرمنگام که در نشریه‌ی Science Transitional Medicine منتشر شد، به این نکته پی برده‌ است؛ دارویی که به صورت متداول برای درمان بیماران مبتلا به چاقی و یا دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود، می‌تواند بعنوان یک روش جدید برای کاهش فشار مغز استفاده شود.

فشار مغزی افزایش‌یافته در شرایط اورژانسی مانند آسیب تروماتیک مغز، هیدروسفالی و سکته، معمول است و همچنین ویژگی اصلی فشار بالای داخل جمجمه‌ای ایدیوپاتیک (IIH) می‌باشد. IIH، سردردهای حاد روزانه و فشار شدید افزایش‌یافته در اطراف اعصاب چشم را سبب شده، و همچنین باعث از دست رفتن دائمی بینایی در ۲۵ درصد افراد درمان‌نشده می‌شود.

طی یک دوره‌ی سه ساله، محققان در دانشگاه بیرمنگام بر روی این موضوع آزمایش انجام دادند که آیا داروهای آگونیست GLP-1، که داروهای موجود مورد استفاده در درمان دیابت و چاقی هستند، می‌توانند فشار درون جمجمه‌ای را در یک مدل حیوانی دارای فشار افزایش‌یافته مغزی، کاهش دهند؟

دکتر الکساندرا سینکلیر (Alexandra Sinclair)، نویسندۀ اصلی، از انستیتو متابولیسم و سیستم‌های تحقیق دانشگاه بیرمنگام اذعان داشت:

درمان‌ها برای کاهش فشار مغزی، کم هستند و درمان‌های جدید، به شدت مورد نیاز می‌باشند.

درمان اصلی کنونی برای IIH، داروی استازولامید (Acetazolamide) است و این دارو در بسیاری از بیماران نتیجۀ مناسبی ایجاد نمی‌کند، در حالی که دارای عوارض جانبی شدیدی می‌باشد که آزمایش‌های قبلی ما نشان داده‌اند ۴۸ درصد بیماران، مصرف آن را متوقف کرده‌اند.”

ما نشان داده‌ایم اکستندین-۴، آگونیست GLP-1، فشار مغز را سریعا و بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. در حدود ۴۴ درصد کاهش فشار مغزی فقط ۱۰ دقیقه پس از مصرف، بیشترین میزان کاهشی‌ست که تابه‌حال در آزمایش‌ها مشاهده کرده‌ایم. علاوه‌ بر آن، دریافتیم اثرات، حداقل به مدت ۲۴ ساعت باقی می‌مانند.

این یافته‌ها، می‌توانند بطور سریع به یک استراتژی جدید درمان برای IIH تبدیل شوند هم‌چنان که آگونیستهای GLP-1، ایمن یوده و داروهایی هستند که بطور گسترده در درمان دیابت و چاقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها، بطور بالقوه، در شرایط دیگر مانند سکته (مغزی)، هیدروسفالی و آسیب تروماتیک مغز که فشار افزایش‌یافته مغز از ویژگی‌های آنها است، وضعیت را به طور اساسی تغییر می‌دهند.

ما از این که این استراتژی جدید درمان می‌تواند یک تغییر برجسته برای آینده‌ی مراقبت از بیمار ایجاد کند، هیجان زده‌ایم.

این یافته‌ها قرار است در گردهمایی The International Headache Society در ونکوور در ۸ام و ۹ام سپتامبر و پس از آن در گردهمایی The British Endocrine Society در انگلستان در تاریخ ۶ام تا ۸ام نوامبر، ارائه شوند.

این پژوهش با همکاری با شرکای سلامت بیرمنگام، دانشگاه کوپنهاگن و دپارتمان نورولوژی بیمارستانهای دانشگاهی بیرمنگام وابسته به بنیاد NHS، انجام شد.

دانشگاه بیرمنگام قرار است آزمایشهای بالینی را برای بررسی داروی آگونیست GLP-1 در بیماران مبتلا به فشار افزایش‌یافته مغز، آغاز کند.

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید