انتشار این مقاله


کمک‌های اولیه ۲۳: جسم خارجی در گوش

ورود جسم خارجی به گوش می‌تواند باعث احساس درد و از دست دادن شنوایی شود.

به گزارش گاردین، سالانه صدوپنجاه‌هزار نفر در نتیجۀ عدم دریافت کمک‌های اولیۀ مناسب جان خود را از دست می‌دهند. از طرفی، با استناد به داده‌های جمعیت هلال احمر ایران، شاخص آمادگی در برابر حوادث (HDPI) خانواده‌های ایرانی چیزی در حدود ۹.۳ از ۱۰۰نمرۀ کامل است؛ یعنی کمتر از ده درصد، و بی‌شک در این میان، مهم‌ترین نقش را عدم آگاهی کامل نسبت به کمک‌های اولیه ایفا می‌کند.

در این راستا و به‌منظور ارتقای سطح دانش عمومی، تیم دکتر مجازی تصمیم به ارائه‌ی اطلاعاتی کاربردی در زمینۀ کمک‌های اولیه و در جهت سهولت مواجهه با شرایط اورژانسی دارد. ویژه‌نامۀ کمک‌های اولیه را در دکتر مجازی دنبال کنید.


ورود جسم خارجی به گوش می‌تواند باعث احساس درد و از دست دادن شنوایی شود. معمولاً بزرگسالان از ورود جسم خارجی به گوش مطلع می‌شوند، اما ممکن است کودکان قادر به تشخیص چنین وضعیتی نباشند.

اگر جسمی خارجی در گوشتان وارد شده، مراحل زیر را طی کنید:

  • از بررسی گوش با ابزار خودداری کنید. از گوش‌پاک‌کن پنبه‌ای، چوب‌کبریت یا هیچ وسیلۀ دیگری برای خارج کردن جسم خارجی استفاده نکنید. انجام این کار می‌تواند موجب شود جسم خارجی بیشتر وارد گوش شود و به ساختارهای حساس گوش میانی آسیب برساند.
  • در صورت امکان، جسم را خارج کنید. اگر جسم به‌وضوح قابل‌مشاهده و انعطاف‌پذیر است و می‌توان آن را به‌راحتی و با استفاده از موچین برداشت، به‌آرامی آن را خارج کنید.
  • از نیروی گرانش کمک بگیرید. سر خود را به طرف گوش درگیر بچرخانید و سعی کنید جسم را خارج کنید.
  • برای خارج کردن حشرات می‌توانید از روغن استفاده کنید. اگر جسم خارجی یک حشره است، سر شخص را بچرخانید تا گوش درگیر به سمت بالا باشد. سعی کنید حشره را با ریختن روغن معدنی، روغن زیتون یا روغن کودک شناور کنید. روغن باید گرم (نه داغ) باشد. هم‌زمان با این کار می‌توانید با صاف کردن مجرای گوش مسیر حرکت روغن را باز کنید. برای بزرگسالان، سر را به‌آرامی به عقب و بالا، و برای کودکان، سر را به عقب و پایین بکشید. حشره در حجم روغن خفه و شناور می‌شود. از این روش برای خارج کردن جسم دیگری غیر از حشره استفاده نکنید. هم‌چنین در استفاده از این روش برای کودکان دقت کنید که پردۀ گوش سوراخ نشود و نبیند. نشانه‌های این آسیب، درد، خون‌ریزی یا ترشحات گوش است.
  • سعی کنید با شست‌و‌شو جسم را به بیرون هدایت کنید. از سرنگ مخصوص شتس‌و‌شوی گوش و آب گرم برای خارج کردن جسم از مجرای گوش استفاده کنید. مجدداً به این نکته دقت کنید که پردۀ گوش سوراخ نشده باشد.

اگر این روش‌ها موثر واقع نشوند یا فرد هم‌چنان درد گوش، کاهش شنوایی یا احساس وجود شی خارجی در گوش داشته‌باشد، به پزشکی مراجعه کنید.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (1)
  1. امروز رفتم پیش دکتر ذوالفقاری بیمارستان شماره ۲ بلوار خلیج فارس
    که کاغذی که درون گوشم بود را با یک گیره در بیاره. ۲۵۷۰۰ تومان پول ویزیت دادم چون بیمه سلامت داشتم و بیمارستان شماره ۲ مال تامین اجتماعی بود سلامت را قبول نداشت. دکتر ذوالفقاری گفت بله تو گوش شما کاغذ رفته. برید ۵۷ هزار تومان بدید تا در بیارمش.
    پس اون ۲۵۷۰۰ تومان کم بود برای درآوردن یک کاغذ با موچین؟؟؟
    اومدم خونه همسرم با موچین درآورد البته یه کم هنوز مونده
    دکتر ذوالفقاری شبیه تاجرها رفتار می کنه با بیمار
    به بیمار به چشم منبع درامد نگاه می کنه
    من که راضی نیستم
    بیست و پنج هزار و هفتصد تومان از دستم رفت بیهوده

دیدگاهتان را بنویسید