انتشار این مقاله


کشف ابزار جدیدی که می‌تواند منجر به بهبود روند بررسی مطالعات سرطانی شود

این روش به هیچ پارامتر ورودی از سوی مشاهده‌کننده نیاز ندارد.

فیزیکدانان دانشگاه آرکانزاس (Arkansas) راه جدیدی برای اندازه‌گیری داده‌های حاصل از مشاهدات میکروسکوپی کشف کرده‌اند که می‌تواند به درک بهتر دانشمندان از چگونگی پاسخ سلول‌های سرطانی به درمان کمک کند. این تحقیق که به‌تازگی در ژورنال PLOS ONE منتشر شده، توسط Shenghang Jiang، در همکاری با Yong Wang، استادیار گروه فیزیک انجام شده‌است.

این یافته متدی جدید را در تجزیه و تحلیل داده‌های تجربی پیشنهاد می‌دهند که با تکنیک میکروسکوپی لوکالیزه تک‌مولکولی (Single-Molecule Localization Microscopy) به دست آمده و دانشمندان را قادر می‌سازد تا مواردی به کوچکی مولکول‌های مجزای سیستم‌های بیولوژیکی باکتری‌ها و سلول‌های حیوانی را مشاهده کنند.

به گفتۀ وانگ (Wang) این روش به هیچ پارامتر ورودی از سوی مشاهده‌کننده، که می‌توانند خطا یا پیش‌داوری (Bias) را در نتایج وارد کنند، نیاز ندارد. با این کار، محققان می‌توانند با دقت، تراکم خوشه‌بندی مولکول‌های بیولوژیکی را تخمین بزنند. خوشه‌بندی مولکول‌های بیولوژیکی فرآیندی است که به‌عنوان مثال در عملکرد سیناپسی مناسب مغز، حائز اهمیت هستند و هم‌چنین، به تنظیم ژن در سلول مربوط است؛ با توجه به این نکته که اشتباهات تنظیم ژن می‌توانند منجر به ابتلا به سرطان شوند.

وانگ می‌گوید:

با استفاده از این توانایی، می‌توان به صورت کمّی، میزان پاسخ سلول‌های سرطانی به داروهای مختلف را از طریق بررسی چگونگی تغییر تراکم خوشه‌ای پروتئین‌های خاص بررسی کرد.
پیش از این روش‌هایی برای تخمین تراکم خوشه‌ای مولکول‌ها وجود داشت، اما معمولا این روش‌ها نیازمند داده‌های ورودی انسانی بودند و در نتیجه احتمال دخالت پیش‌داوری‌ها و خطاهای انسانی نیز وجود داشت. در مقابل، در این روش هیچ پارامتر یا ورودی انسانی موردنیاز نیست و بنابراین، خطاها به حداقل می‌رسند

به گغتۀ Jiang، وانگ حدود ۱۱,۰۰۰ شبیه‌سازی عددی برای مطالعه اجرا و ۱۳۵ گیگابایت داده، معادل حدود ۲۵,۰۰۰ آهنگ یا ۶۰ ساعت ویدئو با کیفیت بالا تولید کرد.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید