انتشار این مقاله


Sleepio، نوعی خواب‌درمانی که افسردگی، اضطراب و پارانویا را کاهش می‌دهد

روش درمانی sleepio علاوه بر درمان بی‌خوابی در درمان مشکلات روحی ناشی از آن نیز موثر است.

یافته‌ها نشان می‌دهد نوعی خواب‌درمانی که برای درمان بی‌خوابی طراحی شده است در درمان تعدادی از بیماری‌های روحی ازجمله افکار منفی، اضطراب، افسردگی و روان‌پریشی موثر است.

دنیل فری‌من (Daniel Freeman) و همکاران او در دانشگاه آکسفورد درحال آزمایش نوعی رفتار درمانی (CBT) آنلاین به نام «sleepio» هستند. در این نوع درمان یک دوره ی ده هفته‌ای برای بازگرداندن عادات خواب سالم به اشخاص مبتلا به بی‌خوابی نیاز است. با انجام این آزمایش فری‌من قصد داشت بفهمد آیا این نوع درمان برای سایر مشکلات روحی نیز مفید خواهد بود یا نه.

تیم فری‌من از ۱۹۰۰ دانش‌آموز که مشکلات خواب داشتند درخواست کرد از sleepio استفاد کنند و تقریبا ۱۸۷۰ نفر دیگر را نیز تشویق به انجام دیگر مشاوره‌های رایج برای درمان بی‌خوابی کرد. هر دو گروه قبلا پرسشنامه‌هایی را در ارتباط با عادات خواب و تجربه پارانویا و توهم، پر کرده بودند. این پرسشنامه‌ها در هفته سوم، دهم و ۲۲ام آزمایش تکرار شدند.

کاهش افسردگی

به طور کلی گروهی که از متد از sleepio استفاده می‌کردند ۵۰ درصد بهتر از گروه کنترل عمل کردند. همچنین گروهی که از sleepio استفاده می‌کردند در مقایسه با گروه دیگر ۳۰ درصد کاهش در توهمات، ۲۵ درصد کاهش در پارانویا و ۲۰ درصد کاهش در اضطراب و افسردگی را نشان دادند.

آنالیزهای آماری نشان داد علاوه بر سلامت روحی، افزایش میزان خواب تا ۶۰ درصد خود چشم‌گیر بوده است. فری‌من می‌گوید:

اگر مشکلات خواب دارید می‎دانیم که این مشکلات در طرز تفکر شما نیز اثر گذار هستند و باعث افکار ترسناک و افسرده‌کننده می‌شوند و مدام در یک شیب کاهشی وضعیت روحی خواهید بود.


مقاله مرتبط: چگونه می‌توان با بی‌خوابی مقابله کرد؟


طبق گفته درک-جان دیک (Derk-Jan Dijk) از دانشگاه Surrey انگلستان، مطالعه شامل برخی شواهد است که نشان می‌دهد خواب بهتر در کاهش پارانویا و توهمات موثر است. اگرچه یافته‌ها هیچ شواهدی مبنی بر برتری روش درمان CBT بر سایر درمان‌های موجود نشان نمی‌دهد اما با وجود این افراد مبتلا به بیماری‌های روحی ممکن است تمایل بیشتری به انجام CBT نسبت به درمان‎های موجود داشته باشند زیرا ملایم‌تر بوده و  موجب لکه ننگ نمی‌شود!

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید