انتشار این مقاله


آیا اثر میکروب در صبح و عصر یکسان است؟

شدت ویروسی‌بودن انگل بستگی به زمان وقوع عفونت دارد!

شدت ویروسی‌بودن انگل بستگی به زمان وقوع عفونت دارد!
آیا تاریخ روزی که بدن ما توسط انگل آلوده می‌شود، تاثیری دارد؟ بله! بر اساس تحقیقات جدیدی که از دانشگاه McGill انجام شده‌است، تاثیر بسزایی دارد.
بدن در زمان‌های مختلف روز با توجه به ساعت‌های بدن متفاوت عمل می‌کند. محققان دانشگاه McGill و موسسه دانشگاه بهداشت روان Douglas هم‌اکنون بر این باورند که عفونت‌های انگلی نیز توسط این ساعت‌ها کنترل می‌شوند. بنابراین شدت عفونت میکروب بسته به زمان مواجه،روز یا شب، متفاوت خواهد بود. کشفی که دانشمندان بر این باورند می‌تواند راه را برای درمان‌های جدید و پیشگیری از عفونت‌های انگلی فراهم کنند.

Nicolas Cermakian، استاد گروه روانپزشکی McGill و محقق در موسسه داگلاس، با استفاده از Leishmania، که در شب توسط پشه با انتقال نوعی انگل باعث leishmaniasis مي‌شود، این کشف را انجام داده‌است. هر سال Leishmania حدود ۱ میلیون نفر را آلوده می‌کند، هزاران نفر را کشته و بر بسیاری دیگر زخم باقی می‌گذارد. اگر چه انگل بیش‌تر در مناطق گرمسیر قرار دارد، تغییرات آب و هوایی می‌تواند Leishmania را به مراتب بیشتر از آن‌که امروزه یافت می‌شود گسترش دهد. این انگل قبلا به مناطق خاصی از جنوب اروپا گسترش یافته است.

هنگامی که به موش‌ها انگل تزریق شد، تیم پروفسور Cermakian کشف کرد که پاسخ ایمنی آنها تا حد زیادی بسته به اینکه چه موقع از روز عفونت رخ داده است، متفاوت است.

Nicolas Cermakian، نویسنده اصلی پژوهش جدید منتشر شده در گزارش‌های علمی در همکاری با McGill/RI-MUHC پروفسور Martin Olivier و استاد Nathalie Labrecque از دانشگاه Montréal و مرکز تحقیقات بیمارستان Maisonneuve-Rosemont:

کار قبلی ما نشان داد که سیستم ایمنی بدن دارای ساعت‌های بیولوژیکی خاص خود است و مکانیسم‌های دفاعی بدن ما در زمان‌های مختلف کم و زیاد می‌شود.

Silke Kiessling، دانشجوی سابق دوره پسادکتری آزمایشگاه پروفسور Cermakian، دریافت که عفونت Leishmania در اوایل شب، زمانی که پاسخ ایمنی به انگل قوی‌تر بود، موثرتر است.

اما چرا یک انگل می‌تواند توسط یک پشه دقیقا در زمانی که سیستم دفاعی بدن ما در قوی‌ترین حالت است منتقل شود؟ به عبارت ساده، انگل هنگامی رشد می‌کند که پاسخ ایمنی شدید را جذب می‌کند، سلول‌های التهابی را که برای تکثیر (ماکروفاژها و نوتروفیل‌ها) به محل عفونت جذب می‌کنند. ما قبلا می‌دانستیم که عفونت‌های ویروسی و باکتریایی توسط ریتم شبانه‌روزی سیستم ایمنی بدن ما کنترل می‌شود، اما این اولین بار است که برای عفونت انگلی و برای وکتور عفونت نشان داده شده است.

ابزاری برای درمان و پیشگیری بهتر

تیم پروفسور Cermakian در حال حاضر سعی می‌کند تا چگونگی ریتم شبانه‌روزی Leishmania که در سطوح مولکولی و سلولی کنترل می‌شود را بهتر تعریف کند. به عنوان اولین قدم، متوجه شده‌اند که ساعت در سلول‌های سیستم ایمنی، ریتم روزانه پاسخ به Leishmania را هدایت می‌کند.

درک بهتر چگونگی کنترل عفونت Leishmania می‌تواند به توسعه درمان‌های جدید و روش‌های پیشگیری بهتر کمک کند. Cermakian می‌گوید؛ کنترل اثر متقابل تنظیم زمان و بدن میزبان می‌تواند در مبارزه با بیماری‌های دیگر منتقل شده توسط حشرات مفید باشد.


مقالات مرتبط:


 

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید