انتشار این مقاله


آیا تزریق‌های هفتگی، چربی‌های مضر شکم را از بین می‌برد؟

محققان روشی برای تزریق دارو به نواحی دارای چربی سفید و تبدیل این سلول‌ها به چربی قهوه‌ای پیدا کرده‌اند.

دانشمندان پس از طراحی دارویی که با تزریق مستقیمش به بدن، به طور بالقوه بتواند چربیِ مضر سفید را به چربیِ خوب قهوه‌ای تبدیل کند، ممکن است به راهی جدید و موثر برای درمان دیابت و چاقی نزدیک شوند.

چربی سفید یا بافت چربی سفید، فرمی از چربی در بدن است که کالری‌های بدن را به عنوان منبع انرژی ذخیره می‌کند. همچنین بدن را عایق بندی کرده و به منظور محافظت از بافت بدن در برابر آسیب، همچون بالش عمل می‌کند.

با این حال، مصرف بیش از حد کالری و یا ورزش ناکافی، می‌تواند به پیدایش چربی سفید اضافی در بدن منجر شود؛ همین امر نیز ممکن است باعث چاقی و مشکلات مربوط به سلامت همچون دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی شود بخصوص زمانی که چربی سفید در اطراف شکم تجمع می‌یابد.­


مقاله‌ی مرتبط: ارتباط چربی شکمی با سرطان


محققان روشی برای تزریق دارو به نواحی دارای چربی سفید و تبدیل این سلول‌ها به چربی قهوه‌ای پیدا کرده‌اند.

چربی قهوه‌ای یا بافت چربی قهوه‌ای، اغلب تحت عنوان چربیِ خوب بدن شناخته می‌شود؛ چراکه با سوزاندن انرژی، تولید گرما می‌کند. به همین دلیل محققان به دنبال راهی برای افزایش چربی قهوه‌ای در بدن و کاهش چربی سفید، به عنوان وسیله‌ای برای درمان چاقی و وضعیت‌های مرتبط با آن هستند.

در تحقیق قبلی، Meng Deng استادیار مهندسی کشاورزی و بیولوژیکی، مهندسی پزشکی و مهندسی مواد در دانشگاه Purdue در غرب شهر لافایت و همکارانش، دریافتند که مهار ژن Notch در چربی سفید می‌تواند آن را به چربی قهوه‌ای تبدیل کند.

با تفضیل بیشتر، این تیم متوجه شد که مهار فعالیت ژن Notch1 در سلول‌های چربی سفید، باعث افزایش بیان پروتئین ۱ (Ucp1) می‌شود که این پروتئین، چربی‌سوزی در بدن را افزایش داده و باعث تبدیل چربی سفید به چربی قهوه‌ای می‌شود.

تحقیقات بعدی آن‌ها بر این یافته استوار گشته‌است که این تیم راهی برای تزریق مستقیم مهارکننده‌ی این ژن، به چربی سفید و تبدیل آن به چربی قهوه‌ای یافته‌اند.


مقاله‎‌ی مرتبط: کشف دارویی برای ساخت چربی مفید در بدن


اخیرا پروفسور Deng و همکارانش نتایج خود را در مجله‌ی Molecular Therapy گزارش داده‌اند.

مهارکننده‌ی فعالیت ژن Notch  و نانوذرات

مهارکننده‌ی ژن Notch، در مطالعه‌ی ترکیب شیمیایی به اسم dibenzazepine که به عنوان ضد انعقاد استفاده می‌شود، کاربرد دارد.

به منظور کاربرد مستقیم این دارو در سلول‌های چربی سفید، محققان آن را در قالب نانوذراتی درآوردند که شامل پلیمر PLGA بوده و توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) تایید شده‌است.

محققان در تزریق این ترکیبات نانو به سلول‌های چربی سفید موش‌ها، دریافتند که نانوذرات به آسانی توسط سلول‌های چربی سفید گرفته می‌شوند.

این ذرات توسط سلول برداشته می‌شوند و درواقع مانند این است که سلول‌ آن را می‌خورد!


مقاله‌ی مرتبط: راه‌حلی جدید برای چربی‌سوزی


Shihuan Kuang استاد علوم‌حیوانی در Purdue می‌گوید:

این عامل، انتقال ذرات به نواحی دیگر بدن را با محدودیت روبه‌رو می‌کند.

پروفسور Deng همچنین افزود:

هنگامی که این ذرات مهندسی شده در داخل سلول‌های چربی قرار می‌گیرند، می‌توانند به آرامی دارو را در سلول منتشر کنند و به طور بالقوه اثر متقابل این دارو را در سایر بافت‌های غیر هدف بدن محدود کرده و میزان دوز مصرفی‌اش را نیز کاهش دهند.

درمانی جدید برای چاقی

مهم این است که محققان دریافتند، این دارو که در جوندگان به طور موثری ژن را مهار کرده‌است باعث تبدیل بالقوه‌ی چربی سفید به چربی قهوه‌ای شده‌است.

علاوه بر این، آن‌ها دریافتند که تزریق هفتگی این دارو به یک منطقه‌ی خاص از چربی سفید، در موش‌هایی با چاقی ناشی از رژیم غذایی، حساسیت سلول‌ها نسبت به انسولین و همچنین تحمل آن‌ها در برابر گلوکز را افزایش داده‌است.

روی هم رفته، اعضای تیم معتقداند که نتایج‌شان ممکن است بازگشای راهی برای کشف درمان‌های جدیدی باشد که در این درمان‌ها بتوانند مناطق خاصی از چربی را هدف قرار داده و بدین طریق بتوانند به درمان چاقی کمک کنند؛ باتوجه به اینکه بیش از یک سوم افراد بزرگسال ایالات متحده درحال حاضر گرفتار این عارضه می‌باشند.

مطالعات ما نه تنها ثابت می‌کند که قهوه‌ای شدن موضعی چربی، ناشی از مهار ژن Notch در WAT ( بافت چربی سفید) هومئوستازی انرژی را بهبود می‌بخشد، بلکه راهکارهای جدیدی برای توسعه‌ی استراتژی بالقوه‌ی درمانی، برای معالجه‌ی بالینی چاقی و سندرم متابولیک مرتبط با آن را نیز ارائه می‌دهد.


مقاله‌ی مرتبط: جراحی‌های چاقی؛ هر آنچه لازم است بدانید


پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید