انتشار این مقاله


آیا پیش‌بینی چهره با DNA فرد امکان‌پذیر است؟

موجی از انتقادات به سمت مقاله‌ای که ادعا کرده ویژگی‌های فیزیکی افراد را از DNA آن‌ها تشخیص می‌دهد، سرازیر شده.

موجی از انتقادات به سمت مقاله‌ای از یکی دانشمندان بنام و پیشگام توالی‌یابی Craig Venter، DNA، که ادعا کرده می‌تواند ویژگی‌های فیزیکی افراد را از DNA آن‌ها پیش‌بینی کند، سرازیر شده است. بازبینی‌کنندگان و حتی نویسنده‌ی همکار مقاله می‌گویند که درباره‌ی توانایی استفاده از ژنوم به منظور شناسایی فرد غلو شده و علاوه‌ بر آن این کار می‌تواند ترس بیجایی درباره‌ی امنیت ژنتیکی به وجود بیاورد.

در مقاله‌ی ذکر شده که پنچم سپتامبر در ژورنال شرح اقدامات آکادمی ملی علوم (PNAS) منتشر شد، ونتر و همکارانش در شرکت او (Human Longevity, Inc) در کالیفرنیا، کل ژنوم ۱,۰۶۱ نفر را در سنین مختلف و با پس‌زمینه‌های قومی متفاوت توالی‌یابی کردند. با استفاده از اطلاعات ژنتیکی و عکس‌های سه‌بعدیِ باکیفیت بالا از چهره‌ی شرکت‌کنندگان، محققان از یک هوش مصنوعی برای پیدا کردن تفاوت‌های اندک در توالی DNA، به نام پلی‌مورفیسم‌های تک‌نوکلئوتیدی (SNPs) که مرتبط با ویژگی‌های چهره‌ مثل ارتفاع استخوان گونه است، استفاده کردند. همچنین SNPهایی که مرتبط با قد، وزن، سن، مشخصه‌های صورت و رنگ پوست است مورد تحقیق قرار گرفت.


مقاله‌ی مرتبط: صدا، تصویر، CRISPR: ذخیره‌سازی فیلم در DNA با ویرایش ژن


این روش توانست با موفقیت ۷۴ درصدی، یک فرد را از میان گروهی ده نفره که به طور تصادفی از بین پایگاه داده‌ی شرکت انتخاب شده بود، شناسایی نماید. یافته‌ها، به نهادهای قانون‌گذار و دانشمندان و  هر کسی که با ژنوم انسان سروکار دارد پیشنهاد می‌کند تا از اطلاعات به خوبی محافظت کنند؛ چون امکان شناسایی افراد با فقط در دست داشتن DNA آن‌ها وجود دارد.

شرکت HLI در بیانیه‌ی خود اظهار داشت:

جریان فکری محققان HLI این است که چیزی به نام عدم شناسایی هویت و امنیت کامل در دیتابیس‌های قابل دسترسی عمومی وجود ندارد.

ادعای منازع

با این حال متخصصان ژنتیک دیگری که مقاله را مطالعه کرده‌اند، نظرشان بر این است که اغراقی در کار می‌باشد.

مارک شریور، انسان‌شناس دانشگاه ایالت پنسیلوانیا نظرش این است:

فکر نمی‌کنم این مقاله‌ خطرهای مطرح‌شده را به وجود بیاورد؛ چون آن‌ها هیچ توانایی‌ای را مبنی بر مشخص کردن فرد از DNA او به نمایش نگذاشته‌اند. در یک گروه ده نفره که تصادفی انتخاب شده‌اند، علی‌الخصوص که یک نفر از بین اطلاعاتی به کوچکی و تنوع اطلاعات شرکت HLI برگزیده شده (با سن، جنسیت و نژاد معلوم) بیشتر افراد مشخص می‌شوند.


مقاله‌ی مرتبط: کشف اسرار DNA


برای نشان دادن این، زیست‌شناس محاسباتی، یانیو ارلیچ از دانشگاه کلمبیا در نیویورک به سن، جنسیت و قومیت افراد در این مقاله توجه کرده است. در مقاله‌ای که او روز ششم سپتامبر در bioRxiv منتشر کرد، محاسبه کرده بود که با دانستن سه ویژگی مذکور با شانس ۷۵ درصد می‌توان یک فرد مشخص را از بین گروه ده نفره‌ی HLI انتخاب نمود. او تأکید می‌کند که اصلاً نیازی به دانستن چیزی از ژنوم نیست. علاوه بر این به نظر او بازیابی خصوصیت‌های چهره‌ از SNPها منحصر به فردی بالایی ندارند؛ ممکن است حتی بین کسانی با جنسیت و نژاد یکسان اشتباه کنند.

قبل از انتشار در PNAS، این مقاله، برای Science ارائه شد که در آنجا شریور مسئول بازبینی بود. او می‌گوید که از روش جدید محققان HLI برای تعیین سن با توالی‌یابی انتهای کروموزوم‌ها که با افزایش سن کوتاه‌تر می‌شوند، تحت تأثیر قرار گرفته ولی تشخیص چهره با DNA نه! HLI کوچک بودن نمونه‌ی خود را قبول دارد و اعلام کرده که محققان در حال کار روی آن هستند. در هر حال Science مقاله را رد کرده و پس از آن محققان آن را برای PNAS ارائه داده‌اند؛ ژورنالی که اعضای آکادمی ملی علوم اجازه دارند بازبینی‌کنند‌ه‌ها را خودشان انتخاب کنند!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید