انتشار این مقاله


انواع مختلف عشق

در این مقاله با پنج نوع مختلف عشق آشنا شوید.

عشق یک موضوع مکرر در دفتر کار من است. برخی از مراجعه‌کنندگان می‌پرسند: آیا واقعا این شخص جدید را در زندگی‌ام دوست دارم؟ یا این فقط شیفتگی زودگذر است؟ بعضی دیگر می‌پرسند: آیا من هنوز همسر خود را پس از این همه سال دوست دارم؟ و آیا این نوع مناسب و درست عشق برای حفظ ازدواج من است؟ دیگران با احساسات متضاد مرتبط با والدین یا فرزندان‌شان در حال کلنجار هستند. در حالی که آهنگ‌ها، اشعار و فیلم‌های عاشقانه، به نظر می‌رسد تعریف و شناختن عشق را بسیار آسان می‌کنند، همیشه آسان نیست که بدانیم آیا چیزی که احساس می‌کنیم، واقعا عشق است یا نه.

البته، شما افراد مهم در زندگی خود را به روش‌های مختلفی دوست دارید. درک راه‌های مختلفی عشق و این که به چه کسانی عشق می‌ورزید، می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که چه قدم‌هایی بعدی را باید بردارید.

در اینجا چند نوع مختلف از عشق که ممکن است در روابط خود تجربه کنید بررسی می‌شود. از اساسی‌ترین‌ها شروع می‌کنیم:

عشق برای مردم

یونانیان این نوع از عشق Agape می‌نامند. این عشقی است که برای کسی احساس می‌کنید چون آن‌ها انسان هستند، درست مثل شما. شما با تجربیات و درد آن‌ها همدردی می‌کنید و می‌توانید در قلب خود آن‌ها را ببخشید زیرا می‌دانید که داشتن ضعف و ناتوانی و ناکامل بودن چگونه است. هنگامی که شما این نوع عشق را احساس می‌کنید و پرورش می‌دهید، به خودتان کمک می‌کنید تا شخصی دوست داشتنی‌تر و مهربان‎‌‌‌‌تر شوید.

عشق مراقبتی

افراد این نوع عشق را برای کسانی که به آن‌ها وابسته هستند، احساس می‌کنند. گاهی اوقات این بخشی از یک نقش مستمر است، مانند پدر و مادر بودن. گاهی اوقات افراد با بزرگ شدن نقشی را به عهده می‌گیرند ، مانند مراقبت از والدین پیر یا همسر با بیماری دژنراتیو. و گاهی اوقات موقت است، مانند یک دوست خوب که از جراحی بهبود می‌یابد. عشق مراقبتی بیشتر در مورد دادن است، گرچه شما احساسات خوبی در هنگام انجام این کار دریافت می‌کنید.

درک نقش شما به عنوان یک مراقب مهم است زیرا زمانی که عشق مراقبتی را ابراز می‌کنید، ضروری است شما برای فردی که هستید (نه نقش مراقبتی خود) دوست داشته شوید. افرادی که موفق به انجام این کار نمی‌شوند بیشتر احتمال دارد که مجذوب خود شوند و یا بیش از حد از عزیزانشان که نیاز به مراقبت دارند، انتظار داشته باشند.

عشق افلاطونی

این عشق برای کسانی است که به دوستی با آن‌ها ارزش قائل هستید. شما این دوستان را دوست دارید، به آن‌ها اهمیت می‌دهید، احترام می‌گذارید و احساس گرم و محبت‌آمیزی نسبت به این دوستان دارید. در حالی که ممکن است صحیح باشد که این احساس را نسبت به کسی که به نظر نمی‌رسد احساسات را به شما برگردانند، داشته باشید ولی می‌خواهید بیشتر دوستی‌هایتان، شامل احساس متقابل عشق فلسفی و افلاطونی باشد. این عشق از ارزش به احساسات شما و نگرش مثبت نسبت به خودتان حمایت می‌کند.

ارتباط عمیق

برخی از روابط به اندازه‌ای بخشی از زندگی شما می‌شوند که تبدیل به بخشی از شما خواهند شد. این روابط اغلب شامل خانواده، دوستان دوران کودکی و همسر یا پارتنرهایی است که در طول چند دهه با شما بوده‌اند. بسیاری از افراد به مشاور مراجعه می‌کنند تا ببینند که آیا این نوع ارتباط برای ازدواج کافی است یا خیر. آن‌ها همیشه با همسرشان بوده‌اند و نمی‌توانند تصور کنند که روزی ترک‌شان خواهند کرد؛ و در عین حال از خود می‌پرسند که آیا عشق‌شان برای ازدواج کافی است؟ از خود می‌پرسند که آیا باید بیشتر منتظر بمانند. این سوالی نیست که بتوان آن را به راحتی یا به سادگی پاسخ داد. هر فرد باید برای خود تصمیم بگیرد که چه چیزی برای ازدواج آن‌ها ضروری است.

عشق پرشور و آتشین

این عشقی است که درمورد آن شعر گفته می‌شود. این نوع عشق قسمت‌هایی مساوی از اشتیاق و عطش پرهیجان و دردناک است. این عشق شدید و هیجان انگیز … و کوتاه مدت است. این نوع عشق اهمیت بیشتر یا کمتری نسبت به سایر انواع عشق ندارد. با این حال، زمانی که مردم با آن روبرو می‌شوند، اغلب چشم‌انداز را از دست می‌دهند. مراقب تصمیم گیری بر اساس این نوع عشق باشید. کشمکش افرادی که هر چیزی را برای شور و شهوت انجام داده‌اند، مانند خیانت به همسران‌شان، از دست دادن پول و ثروت و ترد خانواده‌های‌شان، من را تحت تاثیر قرار داده است. مهم نیست که احساسات شما در لحظه چقدر واقعی هستند، آن‌ها تغییر خواهند کرد. و هنگامی که تغییر بکنند، باید از خودتان بپرسید که آیا هنوز هم فکر می‌کنید که اقدامات شما عاقلانه بوده است.

هر یک از این انواع عشق، ارزش و مسئولیت دارد. و حقیقت این است که بیش از یکی از این انواع، شاید همه آن‌ها، ممکن است به یک رابطه واحد اعمال شود، گرچه احتمالا همه در یک زمان اتفاق نیافتند. هنگام درگیری در یک رابطه، در نظر بگیرید که کدام نوع عشق برای آن مناسب است، چه در حال حاضر و چه در گذشته. با این راهنمایی، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید روابط خود را پرورش دهید و عشق را که احساس می‌کنید یا عشقی را که دوست دارید احساس کنید، افزایش دهید.

زهرا کریمی