انتشار این مقاله


کدام زاویۀ سلفی شما را جذاب‌تر نشان می‌دهد؟

زنان هنگامی‌که از بالا از خود عکس می‌گیرند برای مردان جذاب‌تر به‌نظر می‌رسند. اما مردان…

مطالعه‌ای بهترین زاویۀ سلفی گرفتن برای مردان و زنان را پیدا کرده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد زنان هنگامی‌که از بالا از خود عکس می‌گیرند برای مردان جذاب‌تر به‌نظر می‌رسند. روانشناسان کشف کرده‌اند که قرار دادن دوربین در زاویه‌ای بالا، باعث لاغرتر و جوان‌تر به‌نظر رسیدن زنان می‌شود. با این حال، مردان از زاویه پایین بهتر و بارزتر ظاهر می‌شوند. محققان دریافتند که زاویۀ تصویر از تغییرات درک و احساسات بیننده گرفته شده است.


مقالۀ مرتبط: حالتان را با سلفی گرفتن خوب کنید!


نویسندۀ مطالعه می‌گوید:

از بالا دیده شدن (زاویه و دوربین رو به پایین) نشانه‌های جوانی و جذابیت را تقویت می‌کند؛ مثلا داشتن چشم‌ها و پیشانی بزرگ. بنابراین، به‌نظر می‌رسد با انگیزه‌های زنان سازگار است.
در واقع، زنان هنگامی‌ که سرشان شیب رو به پایین دارد و از زاویۀ رو به پایین دیده می‌شوند، بیشتر جذاب به‌نظر می‌آیند.

همچنین درمورد مردان افزود:

از پایین دیده شدن (زاویه و دوربین رو به بالا) نشانه‌های غالب و برتر را تقویت می‌کند؛ مانند قد و فک بزرگ. بنابراین این نیز با انگیزه‌های مردان سازگار است.
در حقیقت، مردان هنگامی‌ که سرشان شیب رو به پشت دارد و از پایین و زاویۀ دوربین رو به بالا عکس می‌گیرند، غالب‌تر و برتر ظاهر می‌شوند.

جالب است که محققان دریافتند مردان و زنان براساس انگیزه‌شان از زوایای مختلفی عکس می‌گیرند. زنان زمانی‌که سعی در جذاب‌تر به‌نظر آمدن دارند از سمت بالا از خود عکس می‌گیرند، اما هنگامی‌ که زنی دیگر در تصویر هدف‌گیری شده است از زاویۀ مستقیم عکس می‌گیرند.

همچنین، اگر مردان فکر کنند بینندگان قرار است مردان دیگر باشند، زاویه عکس زنان جذاب را از حالت زاویۀ کم به زاویه مستقیم تغییر می‌دهند.

نویسندگان این مطالعه از پروفایل‌های دوستیابی آنلاین الهام گرفته‌اند. آن‌ها نشان دادند که زنان تمایل دارند سلفی‌های دوستیابی آنلاین خود را از بالا بگیرند. همچنین نشان دادند مردان ترجیح خاصی برای عکس‌های دوستیابی ندارند. اگرچه برای عکس‌های حرفه‌ای در لینکداین (LinkedIn)، مردان تمایل دارند زاویۀ دوربین را کاهش دهند که این باعث می‌شود غالب و جذاب‌تر به‌نظر برسند.


مقالۀ مرتبط: چگونه از عکس پروفایل افراد به شخصیتشان پی ببریم؟


این مطالعه در ژورنال Psychological Science به چاپ رسیده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید