انتشار این مقاله


دوازده گام برای کمک به سحرخیز شدن

اگر آماده‌اید تا برای سحرخیز شدن تلاش کنید، این دوازده راهکار به شما کمک خواهند کرد.

 امروزه فقط هفت درصد از نسل جوان سحرخیزند! این آمار به تدریج با رسیدن مردم به سن شصت سالگی افزایش می‌یابد. واقعیت این است که اکثر کارهای مهم، صبح‌ها اتفاق می‌افتند. کار، مدرسه، دانشگاه، ورزش کردن و خلاقیت نیروی مغزی زیادی لازم دارند. این موضوع اثبات شده است که با زود خوابیدن و زود بیدار شدن شما متمرکزتر و کارآمدتر خواهید بود.


مقاله‌ی مرتبط: چند ساعت خواب در شبانه‌روز کافی است؟


اگر آماده‌اید تا برای سحرخیز شدن تلاش کنید، این دوازده راهکار به شما کمک خواهند کرد.

شب قبل

۱. زود بخوابید. 

این راهکار واضح به نظر می‌رسد اما اگر بخواهید صبح زود بیدار شوید حتما باید این کار را انجام دهید. اگر از دیر خوابیدن دست نکشید نمی‌توانید فرد سحرخیزی باشید‌. بدنتان برای هشت ساعت خواب مفید از شما تشکر خواهد کرد.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه می‌توان با بی‌خوابی مقابله کرد؟


۲. قبل از خواب صفحات اکترونیکی را خاموش کنید.

آی‌پد، تلویزیون و موبایل را قبل از خوابیدن حتما خاموش کنید. بهتر است قبل از خواب، یک دوش آب گرم بگیرید یا کتاب بخوانید تا بدنتان آرامش پیدا کرده و برای چرت زدن آماده شود.


مقاله‌ی مرتبط: از گوشی موبایل خود در رختخواب دل بکنیم!


۳. برنامه داشته باشید.

خوابیدن در صورتی که افکار زیادی در ذهنتان دارید سخت است. اگر فکری دارید، قبل از خوابیدن آن را یادداشت کنید. لباس‌هایتان را آماده کنید، کیفتان را ببندید و صبحانه‌ی روز بعد را حاضر کنید تا هنگام خوابیدن فکرتان مشغول جای دیگری نباشد.

۴. اتاقتان را مرتب کنید.

دکور اتاقتان را جوری بچینید که آرامش‌بخش و راحت باشد. عطر گل سنبل، تخت خواب راحت و نور تیره به شما کمک خواهد کرد خواب شبانه‌ی خوبی داشته باشید.


مقاله‌ی مرتبط: مهیا کردن شرایط خواب


۵. دلایلتان را برای زود بیدار شدن مشخص کنید.

انگیزه‌تان برای زود بیدار شدن چیست؟ آیا می‌خواهید کارهایتان را قبل از بیدار شدن سایر اعضای خانه انجام دهید؟ یا می‌خواهید قبل از اینکه سر کار بروید سری به باشگاه بزنید؟ دلیلتان را مشخص کنید و هر شب قبل از خواب آن را برای خودتان مرور و یادآوری کنید.

۶. هدف داشته باشید.

اگر برای روزتان هدفی داشته باشید تا برای رسیدن به آن تلاش کنید، بیدار شدن برایتان بسیار راحت‌تر خواهد بود.

۷. نوشیدن الکل را کنار بگذارید.

الکل در میزان خواب REM در طول شب اختلال ایجاد می‌کند. خواب REM عمیق‌ترین نوع خواب است.

در صبح

۸. بلافاصله بعد از بیدار شدن چراغ را روشن کنید.

به محض اینکه از خواب بیدار شدید چشم‌بندتان را بردارید یا چراغ را روشن کنید. این کار به بدنتان خواهد گفت که صبح شده و باید زودتر بیدار شود.

۹. یک صبحانه‌ی سالم بخورید.

خوردن صبحانه انرژی لازم برای شروع یک روز را در اختیار شما قرار خواهد داد‌. برای صبحانه غذاهای سالمی مانند تخم‌مرغ، مخلوط ماست و میوه، میوه یا نان تُست انتخاب‌های مناسبی خواهند بود. خوردن صبحانه‌ی سالم به شما کمک خواهد کرد در طول روز نیز اشتیاق بیشتری به خوردن غذاهای سالم داشته باشید.

۱۰. برنامه‌تان را تدریجی تغییر دهید.

هر روز ۱۵ دقیقه زودتر خوابیده و ۱۵ دقیقه هم زودتر بیدار شوید یعنی تدریجی و پله پله عمل کنید.

۱۱. هر روز در ساعت معینی از خواب بیدار شوید.

برنامه‌ی خوابتان را به گونه‌ای تنظیم کنید تا به یک روتین تبدیل شود و بدنتان بتواند به آن عادت کند‌. اگر یک روز تا ساعت یازده بخوابید و انتظار داشته باشید بقیه‌ی روزها ساعت شش از خواب بیدار شوید، بدنتان سردرگم خواهد شد. وقت اضافه‌ای که در صورت زود بیدار شدن در روزهای تعطیل به دست خواهید آورد احساس خوبی به شما خواهد داد، حتی اگر قرار نباشد سر کار بروید.


مقاله‌ی مرتبط: دکمه‌ی چرت زنگ هشدار؛ راز خستگی‌های صبحگاهی!


۱۲. برای صبحتان برنامه‌ای بگذارید که شما را هیجان‌زده کند.

کار مورد علاقه‌تان هر چه باشد، مثل خوردن قهوه، یوگا یا گوش دادن به آهنگ مورد علاقه، پس از بیدار شدن مرتب به خود یادآوری کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا راحت‌تر از تخت‌خواب بیرون بیایید.

با این که این کار آسان نیست، اما دلایل زیادی وجود دارد تا شما از یک جغد شب تبدیل به پرنده‌ی سحر شوید! سختی اولیه‌ی این کار را تحمل کنید تا زندگی بهتر، شادتر و هیمان‌انگیزتری داشته باشید.

افراد سحرخیز معمولا:

  • شادتر هستند.
  • زندگی فعال‌تری دارند.
  • به برنامه‌ی کاریشان متعهدترند.
  • وقت بیشتری برای انجام کارهایشان دارند.
  • پر انرژی‌ترند.
  • استرس کم‌تری دارند.
  • نسبت به بیماری‌ها مقاوم‌ترند.
  • نظم و انظباط شخصی بیشتری دارند.

مقاله‌ی مرتبط: بیماری قلبی؛ از عوارض به هم خوردن ساعت بدن


اگر یکبار فواید زود بیدار شدن را در زندگی‌تان ببینید، این کار به یکی از عادت‌های روزانه‌ی شما تبدیل خواهد شد و دیگر حاضر نخواهید بود به روزهایی برگردید که تا ساعت دو نیمه شب بیدار مانده و صبح زیبایتان را هدر می‌دادید!


مقاله‌ی مرتبط: خودخوری مغز پس از محرومیت از خواب مزمن


کوثر پورجبلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید