انتشار این مقاله


آلزایمر و ژن های سیگار کشیدن نشان می‌دهد ما هنوز در حال تکامل هستیم!

آنالیز توالی‌های ژنوم‌ها به منظور کشف انواع نادرتر و تاثیر آن‌ها بر بیماری‌های مختلف

 امروزه ما به آهستگی در حال نمو هستیم. در قرن بیستم، به احتمال زیاد مردم انگلستان به علت مصرف زیاد سیگار، کمتر تکامل می‌یافتند ولی تاثیر چندانی نداشت. بنابراین دویست هزار ژنوم مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

به علت تغییر فرکانس انواع ژن‌ها در طول زمان، جامعه نیز همواره در معرض تکامل و نمو میباشد. امروزه بیشتر افرادی که در کشورهای ثروتمند زندگی می‌کنند، بعد از دوران یائسگی زندگی خوبی دارند و از علل توقف تکامل، تضعیف انتخاب طبیعی است. ولی مطالعات اخیر ادعا می‌کند ما هنوز در معرض نمو هستیم ولو این‌که آهسته‌ تر صورت می‌گیرد.

امروزه Joseph Pickrell و گروهش در دانشگاه کلمبیای شهر نیویورک، توالی ژنوم انسان‌ها را بررسی می‌کنند تا انواع ژن‌هایی که کمیاب‌تر شده‌ اند را کشف کنند. نوعی از ژن‌ها کهCHRNA3 نامیده می‌شود، اگر با استعمال سنگین همراه باشد، می‌تواند باعث خطر افزایش مرگ‌های ناشی از سیگار کشیدن شود.

کاهش جزئی

طبق مقایسه‌ای که بین افراد بالای هشتاد سال و افراد بالای شصت سال صورت گرفت، Pickrell اینگونه تخمین میزند که این متغیر بین نسل‌های مختلف به میزان یک درصد کاهش یافته‌است. اما گروهش نتوانستند این را اثبات کنند زیرا هیچ اطلاعات ژنومیکی از افراد زیر چهل سال جمع آوری نکرده بودند.

احتمال می‌رود نوعی ژن به نام ApoE4 که در افزایش خطر ابتلای به بیماری‌های قلبی و عروقی و آلزایمر دیررس نقش دارد نیز کمیاب‌تر شده است.

امروزه بیشتر افراد در حدود سن چهل و یا پنجاه سالگی صاحب فرزند می‌شوند و چون  اغلب افرادی که ژن‌های بیماری زا دارند به این سن نمی‌رسند، بنابراین با کاهش چشمگیر این ژن‌های بیماری زا مواجه خواهیم شد. طبق اظهارات Pickrell حتی یک تغییر نامحسوس بر طول عمر می‌تواند اثر تکاملی نسبتا محکمی بر نسل‌های بسیاری داشته باشد. ولی این روند اینگونه ادامه پیدا نمی‌کند. مطالعه جانوران نشان داده است که لزوما در طولانی مدت نمو و تکامل به سمت همان مسیر همیشگی پیش نمی‌رود.

اگر سیگار کشیدن متوقف شود، در طی انتخاب طبیعی، ژن‌های مرگبار وابسته به مصرف سیگار متوقف می‌شود و مرگ‌و‌‌‌‌‌میر ناشی از ‌سیگار نیز خاتمه می‌یابد.


مقاله مرتبطمطالعه‌ی کلان ژنتیکی نشان می‌دهد انسان‌ها در حال تکامل اند


 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید