انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته

شیرجه‌ی مرگ ۱۳ ساله در زحل و وایکینگ ترسناکی که زن از آب درآمد.


۸ – ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷


تحقیقات DNA تأیید می‌کند که مبارز ترسناک وایکینگی یک زن بوده!

مرگ Valkyrie (پیتر نیکولای ۱۸۳۱-۹۲)

وایکینگ قرن دهم که در دهه‌ی ۱۸۸۰ از زیر زمین بیرون آورده شد شبیه فیگور یکی از اپراهای ریچارد واگنر (Ride of the Valkyries) است: مبارزی که همراه با یک شمشیر، تبر، نیزه، کمان، چاقو، دو سپر و یک جفت اسب جنگی دفن شده باشد، بدون شک جنگجوی ماهر و مورد احترامی بوده و مثل اپرایی که گفتیم، این جسد مربوط به یک زن است؛ در واقع این اولین مبارز وایکینگ زنی است که پیدا شده.

شیرجه‌ی مرگ

در سال ۲۰۱۶، Schiaparelli در تلاش برای فرود آمدن روی سطح مریخ با شکست مواجه شد. دانشمندان محل سقوط تمام فضاپیماهای خود را می‌دانند.

پس از ۱۳ سال انتظار، فضاپیمای کاسینی ناسا بالاخره مأموریت “شیرجه‌ی مرگ” را به پایان برد و در اتمسفر فوقانی زحل قرار گرفت. کاسینی یکی از ۴۲ فضاپیمایی است که تاکنون به آرامگاه‌های ابدی خود رسیده‌اند!

زمین‌لرزه‌ی غیرمعمول مکزیک شاید استرس را از گسل لرزه‌ای دور کرده باشد


وقتی زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۸.۲ ساحل Chiapas مکزیکو را در اوایل این ماه لرزاند، دانشمندانی را که این منطقه را مطالعه می‌کنند به تکاپو انداخت. برای بیش از یک قرن فعالیت بسیار کمی در این ناحیه وجود داشت؛ بنابراین همه منتظر اتفاقی بزرگ بودند. اکنون تلاش‌ها برای پیدا کردن صفحه‌ای در طول گسل ۱۲۵ کیلومتری Tehuantepec ادامه دارد که لغزیده و بیش از ۹۰ تن را کشته و خانه‌های ۲.۳ میلیون نفر را ویران کرده است.

میکروب‌های روده می‌تواند به تحریک ام‌اس کمک کنند

تصویری هنرمندانه از میکروب‌های روده

تریلیون‌های باکتری‌ای که در روده‌های ما زندگی می‌کنند، در مجموع با عنوان میکروبیوم روده شناخته می‌شود. این میکروب‌ها با بیماری‌هایی از اختلالات چشم گرفته تا روماتوئید آرتریت ارتباط دارند. اکنون دو مطالعه‌ی جدید یک بیماری دیگر را نیز به این مجموعه اضافه کرده‌اند: مولتیپل اسکلروزیس (MS)؛ نوعی بیماری خودایمنی که به پوشش سلول‌های عصبی آسیب رسانده و باعث ضعف عضلانی، نابینایی و حتی مرگ می‌شود. علاوه بر این، چگونگی تأثیر میکروب‌های روده بر سیستم ایمنی و القای حمله‌ی آن به اعصاب نیز معلوم شده است. یافته‌ای که می‌تواند به درمان‌هایی نو برپایه‌ی محصولات جانبی میکروبی بیانجامد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید