انتشار این مقاله


ویتامین B6

ویتامین B6 (پیریدوکسین) در فرآیندهای عصبی نقش مهمی دارد.


هدف از ارائه‌ی این مجموعه فقط اطلاع‌رسانی است و نباید به عنوان توصیه‌ی پزشکی تفسیر گردد. قبل از تصمیم‌گیری درباره‌ی اهداف درمانی و/یا عوارض سلامتی باید با متخصص امر مشورت صورت گیرد. برگردان توسط دکتر مجازیNatural Standard®

پس‌زمینه

ویتامین B6 پیریدوکسین نیز نام دارد. این ویتامین در فرآیند ساخت سروتونین و نوراپی‌نفرین که سیگنال‌ها را در مغز منتقل می‌کنند دخیل است. ویتامین B6 همچنین در شکل‌گیری میلین، لایه‌ی پروتئینی اطراف اعصاب دخالت دارد.

نقص ویتامین B6 در بالغین شاید موجب مشکلات سلامتی شود که اعصاب، پوست، غشاهای موکوزی و سیستم گردش خون را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در کودکان، سیستم عصبی مرکزی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. نقص ویتامین B6 شاید در کسانی که عوارض نارسایی کلیوی، الکلیسم، ایجاد بافت زخم در کبد، پرکاری تیروئید، مشکلات جذب مواد غذایی و نارسایی قلبی دارند و همچنین هنگام مصرف برخی داروها پیش‌ می‌آید. نقص خفیف این ویتامین شایع است.

منابع عمده‌ی ویتامین B6 شامل دانه‌های غلات، حبوبات، سبزیجات (هویج‌ها، اسفناج، نخود فرنگی و سیب‌زمینی)، شیر، پنیر، تخم‌مرغ، ماهی، جگر، گوشت و آرد است. ویتامین B6 معمولاً همراه با دیگر ویتامین‌های B به عنوان فرمولاهای Bکمپلکس استفاده می‌شوند.

سطح بالای آمینواسید هوموسیستئین در خون عامل خطری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی است. استفاده از مکمل‌های ویتامین B6 به همراه دیگر ویتامین‌های B (فولیک اسید و ویتامین B12) در کاهش سطح هوموسیستئین کارآمد ظاهر شده است.

ویتامین B6 برای درمان عوارض بسیاری مورد مطالعه قرار گرفته است؛ از جمله آنمی، نقص ویتامین B6، برخی تشنج‌ها در نوزادان تازه‌متولد و عوارض جانبی داروی سیکلوسرین. شواهد متقن برای استفاده‌های دیگر در دسترس نیست.


اصطلاحات مرتبط

۲-متیل-۳-هیدروکسی-۴،۵-دی‌هیدروکسی‌متیل‌پیریدین، ۵-هیدروکسی-۶-متیل-۳-۴-پیریدین‌دی‌متانول [۶۵-۲۳-۶]، آدرمین هیدروکلرید، ویتامین Bکمپلکس، B6، B(6)، بیو زینک، Beesix، Benadon، Bexivit، Bonadon N، Hexobion 100، Naturetime B6، پیریدوکسال، پیریدوکسال فسفات، پیریدوکسال-۵-فسفات، پیریدوکسامین، پیریدوکسامین HCl، پیریدوکسامین هیدروکلرید، Pyroxin، Rodex، Vicotrat، Vita-Valu، Vitabee 6، ویتامین B-6.


شواهد


این استفاده‌ها روی انسان‌ها یا حیوانات تست شده‌اند. بی‌خطری یا اثرگذاری همیشه ثابت نشده است. برخی از عوارض به صورت بالقوه جدی هستند و باید توسط درمانگر متخصص مورد ارزیابی قرار گیرند.

کلید گریدبندی
A شواهد علمی قوی برای این استفاده
B شواهد علمی خوب برای این استفاده
C شواهد علمی غیرشفاف برای این استفاده
D شواهد علمی محکم برخلاف این استفاده (شاید کارگر نباشد)
F شواهد علمی قوی برخلاف این استفاده (احتمال دارد کارگر نباشد)

 A  آنمی

ویتامین B6 برای اختلالی ژنتیکی به نام آنمی سیدروبلاستیک که در آن بدن گلبول قرمز کافی تولید نمی‌کند، مطالعه شده است. مکمل‌های ویتامین B6 در درمان این عارضه تحت نظر مراقبت‌های پزشکی کارآمد شناخته شده است.

 A  تغذیه (نقص ویتامین B6)

مکمل‌های ویتامین B6 در پیشگیری و درمان نقص ویتامین B6 و التهاب عصبی که در نتیجه‌ی دریافت کم، برخی بیماری‌ها یا دارو ایجاد می‌شود، مؤثر ظاهر شده‌اند. مکمل‌های تغذیه‌ای باید تحت نظر درمانگر مصرف شوند.

 A  پیشگیری از عوارض عکس در افرادی که سیکلوسپورین مصرف می‌کنند

سیکلوسپورین داروی تجویزی است که سل یا عفونت مجرای ادراری را درمان می‌کند. عوراض جانبی آن می‌تواند شامل آنمی (تعداد کم‌تر از حد سالم گلبول‌های قرمز)، التهاب عصبی یا تشنج‌ها باشد. ویتامین B6 به پیشگیری از این عوارض جانبی کمک می‌نماید.

 A  تشنج‌های وابسته به پیریدوکسین در تازه‌متولدان

دُزهای بالایی از ویتامین B6 (پیریدوکسین) در مادران باردار یا اختلالات ژنتیکی شاید موجب تشنج در نوزادان تازه‌متولد شود. این تشنج‌ها شاید سریعاً با تزریق وریدی پیریدوکسین کنترل شوند.

 B  سندرم پیش‌قاعدگی (PMS)

برخی شواهد وجود دارند که استفاده از پیریدوکسین خوراکی شاید نشانه‌های سندرم پیش‌قاعدگی، مثل درد سینه، افسردگی یا اضطراب را در برخی زنان بهبود بخشد. قبل از تصمیم‌گیری در این باره تحقیقات بیشتری باید انجام گیرد.

 C  اختلال بیش‌فعالی همراه با کم‌توجهی (ADHD)

برخی مطالعات پیشنهاد می‌کنند که ویتامین B6 به تنهایی یا در ترکیب با سایر ویتامین‌ها یا مواد معدنی به درمان ADHD کمک می‌کند. با این حال شواهد متناقضی وجود دارد و قبل از نتیجه‌گیری مطالعات جامع‌تری لازم است.

 C  آکاتیژی (اختلالی که موجب بیقراری و ناتوانی در یکجا نشستن می‌شود)

برخی از داروهای ضدروان‌پریشی شاید موجب اختلالات حرکتی، مثل آکاتیژی شوند. مطالعات ابتدائی اضافه کردن دوزهای بالای ویتامین B6 به درمان استاندارد را مفید یافته‌اند.

 C  پیشگیری از بیماری آلزایمر

سطوح بالای آمینواسید هوموسیستئین در خون شاید خطر بیماری آلزایمر را نشان دهد. مکمل‌های پیریدوکسین به تنهایی یا همراه با سایر ویتامین‌های این گروه (فولیک اسید) در پائین آوردن سطوح این ماده مفید ظاهر شده‌اند. با این حال هنوز معلوم نیست که پائین آوردن میزان هوموسیستئین خطر بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد یا نه.

 C  آنژیوپلاستی (جراحی برای ترمیم عروق مسدودشده)

یافته‌های متناقضی برای استفاده از فولیک اسید، ویتامین B6 و ویتامین B12 پس از جراحی آنژیوپلاستی وجود دارد. مطالعات بیشتری قبل از نتیجه‌گیری نهایی لازم است.

 C  اضطراب

شواهد از مصرف ویتامین B6 برای تسکین اضطراب پشتیبانی نمی‌کنند. مطالعات عمیق‌تری در این زمینه نیاز است.

 C  آسم

مطالعات اولیه پیشنهاد کرده است که کودکان مبتلا به آسم سطوح پائین‌تری از ویتامین B6 دارند. به نظر می‌آید تئوفیلین (داروی ضدآسم) ویتامین B6 را کاهش می‌دهد. تحقیقات روی مکمل‌یاری ویتامین B6 برای کسانی که تئوفیلین استفاده می‌کنند خالی از نتیجه‌گیری بود؛ بنابراین به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

 C  اگزمای آتوپیک (ناهنجاری پوستی که سبب خارش و قرمزی‌های فلس‌دار می‌شود)

مکمل‌یاری با ویتامین B6 برای درمان اگزمای آتوپیک مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات اولیه اثری از آن در اگزمای کودکان پیدا نکرد.

 C  پیامدهای تولد

مطالعاتی که در آن به مادران باردار مکمل‌های ویتامین B6 داده شده، به نتایج درهمی رسیده‌اند. تحقیقات دیگری روی بهبود سلامت دندان و وزن هنگام تولد تأکید دارند ولی مطالعات عمیق‌تری نیاز است.

 C  شیردهی (کاهش شیر پستان)

نتایج تحقیقات در این زمینه متناقض است.

 C  نرمی سینه

شواهد از استفاده از ویتامین B6 برای درد و نرمی پستان پشتیبانی نمی‌کنند.

 C  پیشگیری از سرطان

برخی مطالعات پیشنهاد می‌کنند که ویتامین B6 خطر سرطان کولون را کاهش می‌دهد. اگرچه ترکیبی از فولیک اسید، ویتامین B6 و ویتامین B12 در پائین آوردن خطر سرطان سینه مؤثر ظاهر نشدند. همچنین شواهدی وجود دارد که سیگاری‌هایی با سطوح بالای ویتامین B6 در خون کمتر به سرطان ریه دچار می‌شوند. مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است. مکمل‌یاری ویتامین B6 درمان استاندارد پیشگیری از سرطان نمی‌باشد.

 C  سندرم تونل کارپال

هنوز شواهدی برای استفاده از ویتامین B6 به منظور درمان سندرم تونل کارپال وجود ندارد. مطالعات اولیه پیشنهاد کرده‌اند گه شاید بیماران سطوح پائینی از ویتامین B6 داشته باشند ولی تحقیقات بیشتری نیاز است.

 C  اختلالات سیستم عصبی مرکزی

مطالعات اولیه پیشنهاد کرده است که مکمل‌یاری ویتامین B6 شاید برای کودکانی با بیقراری و بیش‌فعالی و سطوح کم سروتونین (نوعی ماده‌ی شیمیایی در مغز) مفید باشد. تحقیقات بیشتری برای تأیید این امر نیاز است.

 C  عملکرد شناختی

مطالعات اولیه پیشنهاد کرده است که عملکرد ضعیف شناختی در ارتباط با سطوح پائین فولات در خون است، اگرچه این اثر درمورد ویتامین B6 صادق نیست. تحقیقات بیشتری روی اثرات ویتامین B6، به تنهایی مورد نیاز است.

 C  افسردگی

مطالعاتی روی اثرات ویتامین B6 بر افسردگی انجام شده است. سطوح بالاتری از آمینواسید هوموسیستئین شاید خطر افسردگی را افزایش دهد. تحقیقات بیشتری برای تأیید فوائد بالقوه نیاز است.

 C  دیابت

مطالعات اولیه پیشنهاد کرده بود که مکمل‌یاری روزانه‌ی ویتامین B6 می‌تواند سطوح قند خون را در دیابت حاملگی بهبود بخشد ولی تحقیقات سطح بالاتری برای تأیید این اثر نیاز داریم.

 C  باروری در زنان

تحقیقات اولیه پیشنهاد می‌کنند که ویتامین B6 روی باروری زنان اثر دارد. استفاده از ویتامین B6 به همراه مکمل‌های دیگر شاید نتایج بارداری را بهبود بخشد. اگرچه تحقیقات بیشتری روی استفاده از آن به تنهایی نیاز است.

 C  بیماری قلبی (سطوح بالای هوموسیستئین)

سطوح بالای آمینواسید هوموسیستئین شاید عامل خطری برای بیماری قلبی، اختلالات انعقاد خون، انسداد شریان‌ها، حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی باشد. ویتامین B6 به همراه دیگر ویتامین‌های این خانواده (علی‌الخصوص فولیک اسید) برای پائین آوردن هوموسیستئین مطالعه شده‌اند. برخی تحقیقات می‌گویند که فولیک اسید از ویتامین B6 بهتر است و حتی برخی می‌گویند ویتامین B6 اثری ندارد. در هر حال مطالعات بیشتری باید انجام گیرد.‌

 C  پرفشاری خون

ویتامین B6 شاید فشار خون را کاهش دهد ولی تحقیقات بیشتری روی آن نیاز است.

 C  عملکرد ایمنی

به نظر می‌آید ویتامین B6 برای عملکرد ایمنی مهم باشد. تحقیقات اولیه اثر مثبتی را از آن در پاسخ ایمنی گزارش کرده‌اند ولی باید بیشتر تحقیق شود.

 C  سنگ کلیه (کلی)

استفاده از ویتامین B6 به تنهایی یا در ترکیب با منیزیم شاید خطر تشکیل برخی از سنگ‌های کلیوی را کاهش دهد. دریافت بالای ویتامین B6 با کاهش خطر تشکیل سنگ کلیه در زنان مرتبط نشان داده شده ولی در مردانی که سابقه‌ی سنگ کلیه ندارند، چنین اثری مشاهده نمی‌شود. تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

 C  سنگ کلیه (سنگ‌های کلسیم اگزالات)

استفاده از ویتامین B6 به همراه دیگر درمان‌ها به ثابت نگه داشتن عملکرد کلیه در افرادی با هیپراگزالوری (سطوح بالای اگزالات در ادرار) کمک می‌کند. افرادی که هیپراگزالوی دارند در خطر بالاتری برای تشکیل سنگ‌های کلسیم اگزالات قرار دارند.

 C  بیماری مک آردل

بیماری مک‌آردل نوعی بیماری ارثی و نادر است که موجب خستگی، کرامپ‌های دردناک و نارسایی عضلانی می‌شود. آسیب به عضلات در این بیماری شاید به دیده شدن ادرار تیره و نقص ویتامین B6 بیانجامد. مطالعات اولیه اثری از ویتامین B6 روی این بیماری نیافته‌اند ولی تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد.

 C  کرامپ‌های قاعدگی

مطالعات اولیه پیشنهاد می‌کنند که ویتامین B6 می‌تواند کرامپ‌های قاعدگی را تسکین دهد. با این حال شواهد کافی وجود ندارد.

 C  پیشگیری از پوکی استخوان

شواهد متناقضی در این باب وجود دارد و تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد.

 C  درد بر اثر اختلالات عصب

مکمل‌یاری ویتامین B6 برای درمان درد عصب پیشنهاد شده است ولی تحقیقات بیشتری برای نتیجه‌گیری نیاز داریم.

 C  استفراغ و حالت تهوع در اثر حاملگی

مطالعات به تأثیر صرف ویتامین B6 یا به همراه دیگر درمان‌های ضدتهوع پرداخته‌اند ولی به نتایج متناقضی رسیده‌اند. تحقیقات بیشتری قبل از خاتمه‌ی موضوع نیاز است تا صورت گیرد.

 C  پیشگیری از نقص ویتامین B6 مرتبط با مصرف قرص‌های ضدبارداری

باور بر این است که زنانی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند به مکمل‌های ویتامین B6 نیاز دارند، با این حال اثبات علمی برای آن وجود ندارد. زنانی که از ضدبارداری‌های خوراکی استفاده می‌کنند سطوح ویتامین B6 پائین‌تری دارند ولی استفاده از مکمل این ویتامین باید با احتیاط انجام گیرد؛ چون اثرات طولانی‌مدت معلوم نیست.

 C  تشنج‌ها (بر اثر تب)

مطالعات اولیه اثر ویتامین B6 روی تشنج‌های بر اثر تب را رد کرده‌اند ولی مطالعات بیشتری نیاز است.

 C  دیسکینزی تاردیو (اختلالی که باعث حرکات کنترل نشده می‌شود)

ویتامین B6 شاید روی نشانه‌های این بیماری اثر داشته باشد.

 C  لخته‌های وریدی

مطالعات اولیه نشان داده‌اند که ویتامین B6 می‌تواند عامل خطری برای لخته‌های وریدی باشد ولی تحقیقات بیشتری نیاز است تا صورت گیرد.

 D  اوتیسم

مطالعات روی استفاده از ویتامین B6 و منیزیم برای اوتیسم به نتایج ناواضحی رسید. مطالعات بیشتری نیاز است ولی در هر صورت اوتیسم باید توسط متخصص درمان گردد.

 D  پیشگیری از سکته‌ی مغزی

ویتامین B6 به تنهایی یا به همراه ویتامین B12 و فولیک اسید تأثیری روی پیشگیری از بازگشت سکته‌ی مغزی ندارد. مطالعات بیشتری با تمرکز روی ویتامین B6 نیاز است.


موارد مصرف سنتی یا بر اساس نظریات


موارد استفاده‌ای که در ادامه آمده بر اساس نظریات علمی یا سنتی می‌باشد. این موارد اغلب روی انسان تست نشده‌اند و همچنین بی‌خطری و تأثیرگذاری آن‌ها نیز اثبات نشده است. برخی از این عوارض به طور بالقوه جدی هستند و باید توسط درمانگر متخصص ارزیابی گردند.

مستی با الکل، آلرژی‌ها، آنتی‌اکسیدان، تحریک اشتها، آرتروز، التهاب مثانه، داءالرقص یا chorea (اختلال حرکتی غیرقابل‌کنترل)، درد عصب در دیابت، سرگیجه، سندرم داون، صرع (تشنج‌های مکرر)، ناهنجاری‌های چشم (چشم صورتی)، کلسترول بالا، بهبود جریان ادرار، ناباروری، نارسایی کلیوی، یائسگی، بیماری ذهنی، سردردهای میگرنی، بیماری حرکت، کرامپ‌های عضلانی، نواقص لوله‌ی عصبی، گرفتگی‌های عضلانی پا در خواب، بیماری پارکینسون، مسمومیت، بیماری پرتوتابی، ناهنجاری‌های تشنجی (مغز در حالت تشنج دائمی)، آنمی سلول داسی‌شکل، عوارض پوستی، بهبود خواب، سندرم توره.


دُز مصرفی


دزهای مرقوم در ادمه بر پایه‌ی تحقیقات علمی، نشریات، استفاده‌های سنتی یا نظرات متخصصان است. بسیاری از داروهای گیاهی و مکمل‌ها به طور مستقیم تست نشده‌اند و به همین دلیل بی‌خطری و اثرات آن‌ها شاید اثبات‌شده نباشد. حتی برندهای یکسان نیز شاید ترکیباتی متفاوت داشته باشند؛ به همین خاطر توصیه‌های زیر شاید برای همه‌ی محصولات نباشد. برچسب محصول را با دقت بخوانید و در صورت امکان با متخصص مشورت کنید.

بزرگسالان (۱۸ سال به بالا)

مقدار دریافت روزانه پیشنهادی برای ویتامین B6 به این قرار است: ۱.۳ میلی‌گرم در مردان و زنان ۱۹-۵۰ ساله؛ ۱.۷ میلی‌گرم در مردان ۵۱ ساله و بالاتر و ۱.۳ میلی‌گرم در زنان ۵۱ ساله و بالاتر. حداکثر میزان مصرفی در بالغین و زنان حامله یا شیرده بالای ۱۸ سال ۱۰۰ میلی‌گرم می‌باشد.

برای آنمی، ۲۵ میلی‌گرم ویتامین B6 خوراکی به همراه مولتی‌ویتامین‌ها.

برای اضطراب، ۵۰ میلی‌گرم ویتامین B6 خوراکی روزانه همراه با منیزیم.

برای پیامدهای تولد، دوزهای ویتامین B6 خوراکی به قرار زیر مصرف می‌شوند: سه کپسول در روز هر کدام حاوی ۶.۶۷ میلی‌گرم پیریدوکسین؛ ۶.۶۷-۲۰ میلی‌گرم پیریدوکسین روزانه؛ ۱-۲۵ میلی‌گرم پیریدوکسین HCL روزانه؛ و یک دوز واحد ۱۰۰ میلی‌گرمی. دوز واحد ۱۰۰ میلی‌گرمی از pyridoxinum hydrochloricum به طریق عضلانی تزریق می‌شود.

برای بیماری قلبی (سطوح بالای هوموسیستئین)، ۴۰ میلی‌گرم ویتامین B6 خوراکی روزانه.

برای سندرم تونل کارپال، ۲۰۰ میلی‌گرم ویتامین B6 خوراکی روزانه برای ۱۰-۱۲ هفته.

برای عملکرد شناختی، ۲۰ میلی‌گرم ویتامین B6 خوراکی روزانه برای ۱۲ هفته.

برای کرامپ‌های قاعدگی، ۲۰۰ میلی‌گرم ویتامین B6 خوراکی روزانه.

برای دیابت، ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین B6 خوراکی برای ۱۴ روز.

برای فشار خون بالا، پنج میلی‌گرم ویتامین B6 به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خوراکی به مدت چهار هفته.

برای کاهش شیر پستان، ۲۰۰ میلی‌گرم پیریدوکسین خوراکی دو تا سه بار در روز برای شش تا هفت روز.

برای بیماری مک‌آردل، ۵۰ میلی‌گرم ویتامین B6 خوراکی روزانه برای ۱۰ هفته (بدون شواهد نافع).

برای درد عصب، شش میلی‌گرم ویتامین B6 خوراکی روزانه.

برای حالت تهوع و استفراغ در طول بارداری، دوزهای ویتامین B6 خوراکی به این قرارند: ۲۵ میلی‌گرم هر هشت ساعت به مدت ۷۲ روز؛ ۱۰ میلی‌گرم پیریدوکسین HCL هر هشت ساعت به مدت پنج روز؛ و ۱۰۰ میلی‌گرم روزانه به مدت هفت روز. دوزهای ۳۰-۱۰۰ میلی‌گرمی از پیریدوکسین خوراکی در ۱-۳ دوز تقسیم شده روزانه برای سه روز تا سه هفته مصرف می‌شود.

برای سندرم پیش‌قاعدگی (PMS)، تا ۶۰۰ میلی‌گرم ویتامین B6 خوراکی به همراه ۱۰۰ میلی‌گرم روزانه به عنوان سطح بهینه.

کودکان (زیر ۱۸ سال)

مقدار دریافت روزانه‌ی پیشنهادی برای ویتامین B6 به این قرار است: ۰.۱ میلی‌گرم برای نوزادان ۰-۶ ماهه؛ ۰.۳ میلی‌گرم برای نوزادان ۷-۱۲ ماهه؛ ۰.۵ میلی‌گرم برای کودکان ۱-۳ ساله؛ ۰.۶ میلی‌گرم برای کودکان ۴-۸ ساله؛ ۱ میلی‌گرم برای کودکان ۹-۱۳ ساله؛ ۱ میلی‌گرم برای پسران ۱۴-۱۸ ساله؛ و ۱.۲ میلی‌گرم برای دختران ۱۴-۱۸ ساله. حداکثر میزان مجاز برای مصرف برای کودکان ۱-۳ ساله ۳۰ میلی‌گرم، ۴۰ میلی‌گرم برای کودکان ۴-۸ ساله، ۶۰ میلی‌گرم برای کودکان ۹-۱۳ ساله و ۸۰ میلی‌گرم برای مردان و زنان و زنان حامله یا شیرده ۱۴-۱۸ ساله.

برای اگزمای آتوپیک (اختلال پوستی که باعث خارش و قرمزی‌های فلس‌مانند می‌شود)، در کودکان بالای ۱۲ ماه، ۵۰ میلی‌گرم پیریدوکسین هیدروکلرید خوراکی به مدت چهار هفته.

برای آنمی، ۲-۲۵ میلی‌گرم ویتامین B6 خوراکی به تنهایی یا با آهن یا مولتی‌ویتامین تا حداکثر هشت هفته.

برای تشنج بر اثر تب، ۲۰ میلی‌گرم پیریدوکسین خوراکی دو بار در روز به مدت ۱۲ ماه.

بی‌خطری


سازمان غذا و داروی ایالات متحده درباره‌ی داروهای گیاهی و مکمل‌ها سختگیری آنچنانی ندارد. ضمانتی برای قدرت، خلوص یا بی‌خطری محصولات وجود ندارد و اثرگذاری آن‌ها شاید مختلف باشد. باید همیشه حواستان به برچسب محصولات باشد. اگر عارضه‌ی پزشکی دارید یا از داروها، داروهای گیاهی یا مکمل‌های دیگر استفاده می‌کنید، باید  قبل از شروع درمان جدید با متخصص مشورت نمائید.

آلرژی‌ها

  • اجتناب از تمامی محصولات محتوی ویتامین B6 برای کسانی که آلرژی یا حساسیت شناخته‌شده‌ای به این ویتامین دارند ضروری است.

عوارض جانبی و هشدارها

  • احتمالاً اگر ویتامین B6 در دوزهای پیشنهادشده روزانه به صورت خوراکی مصرف شود خطری به وجود نخواهد آورد. میزان مصرف پیشنهادی ویتامین B6 برای بزرگسالان به این قرار است: ۱.۳ میلی‌گرم در مردان و زنان ۱۹-۵۰ ساله؛ ۱.۷ میلی‌گرم در مردان ۵۱ ساله و بالاتر و ۱.۳ میلی‌گرم در زنان ۵۱ ساله و بالاتر. مقدار دریافت روزانه پیشنهادی برای ویتامین B6 برای کودکان به این قرار است: ۰.۱ میلی‌گرم برای نوزادان ۰-۶ ماهه؛ ۰.۳ میلی‌گرم برای نوزادان ۷-۱۲ ماهه؛ ۰.۵ میلی‌گرم برای کودکان ۱-۳ ساله؛ ۰.۶ میلی‌گرم برای کودکان ۴-۸ ساله؛ ۱ میلی‌گرم برای کودکان ۹-۱۳ ساله؛ ۱ میلی‌گرم برای پسران ۱۴-۱۸ ساله؛ و ۱.۲ میلی‌گرم برای دختران ۱۴-۱۸ ساله.
  • امکانش وجود دارد ویتامین B6 موجب ریتم‌های غیرعادی قلبی، آکنه، واکنش‌های آلرژیک، درد یا بزرگ‌شدگی سینه‌ها، تغییر در سطوح فولیک اسید، کاهش تون عضلانی، خواب‌آلودگی یا بی‌تحرکی، احساس وجود توده‌ای در گلو، احساس مورمور شدن روی پوست، سردرد، سوزش معده، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، قرمزی و جوش، عود کولیت زخمی (نوعی اختلال التهابی روده)، ناراحتی یا درد معده، حساسیت به خورشید، استفراغ و بدتر شدن آسم شود.
  • عوارض جانبی به برخی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی پیریدوکسین هیدروکلرید که به صورت وریدی تزریق می‌شود، محتمل است.
  • ویتامین B6 شاید باعث افت فشار خون شود. در افرادی با اختلالات فشار خون یا آن‌هایی که داروهای کاهنده‌ی فشار خون مصرف می‌کنند، باید با احتیاط مصرف شود.
  • ویتامین B6 شاید روی سطوح قند خون تأثیر بگذارد. در افراد دیابتی یا با قند خون پائین باید یا آن‌هایی که داروهای مؤثر بر قند خون استفاده می‌کنند، با احتیاط مصرف شود. سطوح قند خون حین مصرف این مکمل باید توسط درمانگر پایش شود.
  • ویتامین B6 شاید خطر خونریزی را افزایش دهد. در افرادی با اختلالات خونریزی یا آن‌هایی که داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مصرف می‌کنند، باید با احتیاط مصرف شود.
  • در افرادی با عوارض قلبی، روده‌ای و معدی با احتیاط مصرف شود.
  • در افرادی که عوامل ضدپارکینسون مصرف می‌کنند بخاطر تداخل با ویتامین B6 با احتیاط مصرف شود.
  • در افرادی با آلرژی یا حساسیت شناخته‌شده به هر یک مواد تشکیل‌دهنده‌ی مکمل ویتامین B6 اجتناب شود.
  • از دوزهای بالاتر از ۲۰۰ میلی‌گرم روزانه، به دلیل خطر درد عصب و تشنج پرهیز شود.
  • از دوزهای بالا هنگام بارداری یا شیردهی پرهیز شود. این محصول توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای مصرف در هنگام بارداری تأیید شده ولی استفاده‌ی طولانی‌مدت آن بدون راهنمایی پزشک به دلیل وجود خطر تشنج در نوزادان منع شده است.

حاملگی و شیردهی

  • ویتامین B6 به احتمال زیاد برای زنان باردار یا شیرده اگر در دوزهای پیشنهادشده مصرف شود ضرری ندارد. از دوزهای بالا هنگام بارداری یا شیردهی پرهیز شود. این محصول توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای مصرف در هنگام بارداری تأیید شده ولی استفاده‌ی طولانی‌مدت آن بدون راهنمایی پزشک به دلیل وجود خطر تشنج در نوزادان منع شده است.

اثرات متقابل

تداخل با داروها

ویتامین B6 شاید هنگام مصرف به همراه داروهای افزاینده‌ی خطر خونریزی، این خطر را افزایش دهد. برخی نمونه‌ها شامل آسپرین، ضدانعقادها (رقیق‌کننده‌های خون)، مثل وارفارین (Coumadin®) یا هپارین، داروهای ضدپلاکت کثل کلوپیدوگرل (Plavix®) و ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی‌ای مثل ایبوپروفن (Motrin®, Advil®) یا ناپروکسن (Naprosyn®, Aleve®) است.

ویتامین B6 شاید روی سطوح قند خون تأثیر بگذارد. هنگام استفاده از داروهای مؤثر بر قند خون باید احتیاط کرد. افرادی که داروهای خوراکی دیابت یا انسولین دریافت می‌کنند باید توسط درمانگر پایش شوند.

ویتامین B6 می‌تواند فشار خون را پائین بیاورد. برای کسانی که داروهای کاهنده‌ی فشار خون مصرف می‌کنند، احتیاط لازم است.

ویتامین B6 با استفاده از سیستم آنزیمی “سیتوکروم P450” کبد می‌تواند با برخی از داروها تداخل داشته باشد؛ در نتیجه سطوح این داروها در خون شاید تغییر یابد و اثرات آن‌ها را تغییر داده و موجب واکنش‌های عکس بالقوه خطرناک شود. در این باره باید با درمانگر صحبت کرد.

همچنین امکان دارد ویتامین B6 با عواملی که روی سیستم ایمنی یا عصبی تأثیر دارند، حساسیت به نور خورشید را افزایش می‌دهند، سطوح هوموسیستئین را پائین می‌آورند، از استفراغ پیشگیری می‌کنند، شیردهی را بهبود می‌بخشند، تولید گلبول قرمز را تحریک می‌کنند، عوامل آلزایمر، آمیودارون، ضدافسردگی‌ها، سیکلوسرین، فورسماید، عوامل هورمونی، هیدرازین‌ها، رزین‌های تعویضگر یون متصل به فسفات، عامل‌های کلیه، منیزیم، داروهای پوکی استخوان، پارکینسون، پنی‌سیلین، فنوباربیتال، فنی‌توئین و عوامل پوستی تداخل داشته باشد.

تداخل با داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی

ویتامین B6 شاید هنگام مصرف به همراه داروهای گیاهی و مکمل‌های افزاینده‌ی خطر خونریزی، این خطر را افزایش دهد. چندین نمونه از خونریزی پس از مصرف جینکو بیلوبا و نمونه‌های کمی با سیر و نخل اره‌ای گزارش شده. عوامل زیادی نیز وجود دارد که باید این خطر را بالا ببرد ولی ثابت نشده است.

ویتامین B6 شاید روی سطوح قند خون تأثیر بگذارد. هنگام استفاده از داروهای گیاهی و مکمل‌های مؤثر بر قند خون باید احتیاط کرد. افرادی که داروهای گیاهی و مکمل‌های خوراکی مؤثر بر قند خون مصرف می‌کنند باید توسط درمانگر پایش شوند و شاید نیاز به تنظیم قند خون باشد.

ویتامین B6 می‌تواند فشار خون را پائین بیاورد. برای کسانی که داروهای گیاهی یا مکمل‌های کاهنده‌ی فشار خون مصرف می‌کنند، احتیاط لازم است.

ویتامین B6 با استفاده از سیستم آنزیمی “سیتوکروم P450” می‌تواند با برخی از داروهای گیاهی و مکمل‌ها تداخل داشته باشد؛ در نتیجه سطوح این داروهای گیاهی و مکمل‌ها در خون شاید تغییر یابد و اثرات آن‌ها را تغییر داده و موجب واکنش‌های عکس بالقوه خطرناک شود. در این باره باید با درمانگر صحبت کرد.

همچنین امکان دارد ویتامین B6 داروهای گیاهی و مکمل‌های آلزایمر، ضدآسم، آنتی‌باکتریال‌ها، ضدسرطان‌ها، ضدافسردگی‌ها، آن‌هایی که روی سیستم ایمنی و عصبی تأثیر دارند، حساسیت به نور خورشید را افزایش می‌دهند، از استفراغ پیشگیری می‌کنند، شیردهی را بهبود می‌بخشند، تولید گلبول قرمز را تحریک می‌کنند، رزین‌های تعویضگر یون متصل به فسفات، داروهای گیاهی و مکمل‌های کلیه، منیزیم، اسیدچرب‌های امگا-۳، داروهای گیاهی و مکمل‌های پوکی استخوان، پارکینسون، آرامبخش‌ها و عوامل پوستی تداخل داشته باشد.


روش تحقیق


این اطلاعات بر پایه‌ی یک بازبینی سیستماتیک (systematic review) از نشریات علمی است و متن منبع توسط متخصصان و همکاران Natural Standard Research به دقت مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

منابع

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید