انتشار این مقاله


همنوع‌کشی در میان گونه‌های مختلف

بسیاری گونه‌ها همنوعان خود را به قتل می‌رسانند.

وقتی برنامه‌ی حیات وحش تماشا می‌کنید به احتمال زیاد حداقل یک صحنه از شکار کردن یا کشته شدن حیوانات توسط یکدیگر خواهید دید، که می‌تواند خرسی قهوه‌ای با سالمونی در میان دندان‌هایش و یا یوزپلنگی در تعقیب یک بز کوهی باشد. اما قلمرو حیوانات تنها محدود به کشتارهای بین گونه‌ای نیست، بسیاری گونه‌ها همنوعان خود را به قتل می‌رسانند.

به عنوان مثال، همنوع‌خواری در میان حشرات و عنکبوتیان رایج است یعنی جنس ماده قبل، در حین یا بعد از جفت‌گیری جنس نر را می‌خورد! این عمل در میان بسیاری گونه‌ها از جمله عنکبوت بیوه‌ی سیاه و آخوندک چینی انجام می‌پذیرد. جنین کوسه هم تخم‌های کوچک‌تر را هنگام رشد در رحم می‌خورد!

عنکبوت بیوه سیاه

البته کشتار حیوانات همیشه به دلیل غذایی نیست! گونه‌های مختلف ماهی مانند سیکلیدها و ماهی جنگجوی سیامی به دیگر ماهی‌هایی که وارد قلمروشان شدند، حمله می‌کنند و گاهی اوقات آنها را می‌کشند.

در سراسر قلمرو حیوانات، جنگ برای جفت‌گیری مرسوم است و گاهی اوقات می‌تواند باعث مرگ شود. برخی از گونه‌های مرغ مگس‌خوار حتی دارای نوک خنجر مانندی هستند که بالقوه کشنده است و جنس نر از آن برای زخمی‌کردن دیگری در جنگ‌های هوایی استفاده می‌کند! گاهی این کار برای قتل نیست بلکه به دلیل رقابت جنسی است که در آن یک حیوان ممکن است شریک جنسی احتمالی خود را به قتل برساند. به عنوان مثال، گروهی از وزغ‌های غربی نر جنس ماده را در آب غرق کنند!


مقاله مرتبط: ماده‌های جذاب به دوستان زشت خود برای پیدا کردن جفت کمک می‌کنند!


برای دیدن کشتار واقعی اجتماع پستانداران کافی است. در سال ۲۰۱۶، محققان اسپانیا داده‌های بیش از چهار میلیون مرگ را در میان ۱۰۲۴ گونه پستاندار، از جمله انسان، تجزیه و تحلیل کردند.

با توجه به داده‌های FBI نزدیک به ۱۶ هزار قتل در سال ۲۰۱۵ فقط در ایالت متحده صورت گرفته است و انگیزه‌های افراطی برای قتل از جمله حسادت، رقابت مالی و عداوت نسبت به نژاد دیگر و افراد متفاوت وجود داشته است. شاید تصور کنید که تمایل برای کشتن همنوع در میان گونه‌ی انسان بیشتر است؛ اما انسان‌ها جزو ۳۰ گونه‌ی اول این لیست نیستند، گرگ‌ها، شیرها و پریمات‌های غیرانسان از جمله میمون و لمورها هم همینطور!

این تحقیق همچنین نشان داد که تعدادی از گونه‌های ظاهرا مسالمت‌آمیز به طورشگفت آوری مرگبار هستند. چینچیلاهای دم دراز( نوعی پستاندار کوچک)، سنجاب‌های زمینی و چندین گونه از سُم‌داران از جمله ا‌سب‌های وحشی، غزال و گوزن‌ها جزو ۵۰ تای اول لیست هستند!

پس مرگبارترین پستاندار کیست؟! دم عصایی یا میرکت! حدود ۲۰ درصد میرکت‌ها توسط دیگر هنوعان خود تکه‌پاره می‌شوند!

میرکت‌ها،خشن ترین پستانداران!

به طور کلی، کمتر از نیمی از گونه‌های مطالعه‌شده همنوع خود را می‌کشند. احتمال قتل همنوع در پریمات‌ها نسبت به دیگر پستاندارانی که همنوع خود را به قتل می‌رسانند، هشت برابر بیشتر است.


مقاله مرتبط: خشونت در لندن قرون وسطیٰ؛ شواهدی از گورستان!


با این حال، این تحلیل یکی از مهم‌ترین اخطارها را در بر دارد: شرایط قتل بین انسان‌ها و بقیه پستانداران کاملا متفاوت است. به این معنی که اکثر قتل‌های پستانداران شامل بچه‌کشی است؛ برای مثال، در جامعه میرکت‌ها، ماده‌ها مرتبا توله‌های ماده‌های زیر دست خود را می‌کشند.

انسان‌ها بخشی از یک گروه کوچک از حیوانات هستند که شامل گرگ‌ها، شیرها و کفتارهای خالدار هم می‌شود که افراد بالغ گونه‌ی خود را می‌کشند. در میان این گروه کوچک انسان‌ها واقعا عالی و استثنایی هستند و خودنمایی می‌کنند!

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید