انتشار این مقاله


استرس می‌تواند دلیل بی‌خوابی‌هایتان باشد

Octacosanol در کاهش استرس و داشتن خواب راحت نقش دارد.

طبق تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه Tsukuba ترکیب فعالی به نام octacosanol که در نیشکر یافت می‌شود، در کاهش استرس و دستیابی به خواب راحت تاثیر بسزایی دارد.

به تجربه همه می‌دانند که وقایع تنش‌زا بر خواب راحت تاثیر دارد. دانشمندان در موسسه‌ی ژاپنی که به پژوهشی راجع به خواب پرداختند، به این نتیجه رسیدند که احتمالا جزء فعال و غنی موجود در نیشکر و سایر محصولات طبیعی در کاهش استرس و داشتن خواب راحت تاثیر بسزایی دارد. در جهان امروز که همواره در حال تغییر و تحول می‌باشد، تقاضای شغلی و عوامل اقتصادی اجتماعی، جامعه را با بی‌خوابی درگیر کرده‌است. کم‌خوابی و بی‌خوابی، استرس زیادی به افراد تحمیل می‌کند که خود از عوامل دیر به خواب رفتن می‌باشد. در حال حاضر، قرص‌های خواب‌آور موجود، تاثیر چندانی در مولفه‌ی استرس ندارند و اغلب تاثیرات جانبی شدیدی دارند. همچنین کم‌خوابی با بیماری‎‌های دیگری مانند قلبی عروقی، چاقی، افسردگی، اضطراب و بی‌رغبتی در ارتباط است.


مقاله مرتبط: به خاطر استرس نمی‌توانید بخوابید؟ راه‌حلش اینجاست!


تحقیقات انجام یافته

محققان طی پژوهشی گروهی که توسط  Mahesh K. Kaushik  و Yoshihiro Urade of the International Institute for Integrative Sleep Medicine (WPI-IIIS), University of Tsukuba سازماندهی شد، به این نتیجه رسیدند که octacosanol استرس را کاهش داده و تأثیراتی که استرس بر خواب می‌گذارد، به حالت نرمال بازمی‌گرداند.

Octacosanol در غذا‌های مختلف روزمره مانند نیشکر (لایه نازک سفید رنگ بر روی سطحش) ، سبوس برنج، روغن جوانه گندم، موم زنبورعسل موجود است. این ماده بطور خام (policosanol) استخراج می‌شود. octacosanol  جزء اصلی تشکیل‌دهنده‌ی policosanol می‌باشد که این دو ماده قبلا در انسان‌ها برای مسائل مختلف پزشکی استفاده شده است.

در مطالعات پیشرفته‌تر امروزی، تاثیر octacosanol بر تنظیم خواب موش‌هایی که استرس خفیفی داشتند، مورد بررسی قرار گرفت.  Octacosanol سطح corticosterone پلاسما‌ی خون را کاهش می‌دهد. کورتیکوسترون نشانگر میزان استرس می‌باشد. همچنین موش‌هایی که قبلا به‌ علت استرس دچار اختلال خواب شده بودند، زمانی‌که با Octacosanol مورد‌ آزمایش قرار گرفتند، به حالت نرمال خواب بازگشتند. بنابراین پژوهشگران ادعا کردند که Octacosanol استرس موش‌ها را کاهش داده و تغییراتی که به‌دلیل استرس در خواب موش‌‌ها پدید‌آمده بود، به حالت نرمال خود بازمی‌گرداند. خوابی که توسط این ماده القا می‌شود همانند خواب طبیعی و فیزیولوژیک می‌باشد.

دانشمندان ادعا کردند که این ماده در خواب حیوانات معمولی تاثیر نمی‌گذارد. این نتایج به‌وضوح نشان می‌دهد که Octacosanol ترکیب فعالی می‌باشد که بالقوه می‌تواند با کاهش استرس و افزایش خواب، در درمان بی‌خوابی‌های ناشی از استرس سودمند باشد. این ماده عوارض جانبی نداشته و جزو ترکیبات پایه در غذاها محسوب می‌شود بنابراین می‌تواند درمان بی‌خطری برای انسان‌ها باشد.

Octacosanol و policosanol مکمل‌هایی هستند که انسان‌ها به‌منظور وظایفی همچون متابولیسم لیپیدها، کاهش کلسترول و یا نیروزایی از آن استفاده می‌کنند. به هر حال مطالعات بالینی نظام‌مند بایستی توانایی این ماده در کاهش استرس و القای خواب راحت را تایید کند.

Kaushik اظهار می‌کند که مطالعات آینده شامل مواردی مانند شناسایی ناحیه‌ای از مغز که Octacosanol بر آن اثر می‌گذارد، نفوذپذیری سدخونی مغزی و مکانیسمی که Octacosanol از طریق آن استرس را کاهش می‌دهد، خواهد‌بود.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید