انتشار این مقاله


استفاده از موبایل در دوران بارداری تاثیری در اختلالات رشد عصبی کودک ندارد

مطالعات گسترده ما شواهدی ارائه می‌کند که استفاده زنان باردار از گوشی موبایل با خطر اختلال در رشد عصبی جنین ارتباطی ندارد.

مطالعات جدید به این مسئله می‌پردازند که اگر مادران در دوران بارداری مکررا از گوشی موبایل استفاده کنند، چه تأثیری بر جنین خواهد‌ گذاشت؟

پژوهشگران اختلالی (از نظر رشد عصبی) برای کودکانی که مادرانشان کاربر تلفن همراه هستند، مشاهده نکردند و حتی چندین تأثیر مثبت بر ارتقای زبان و مهارت‌های حرکتی متذکر شدند. طبق تحقیقات جدید که در ژورنال‌های آزاد و قابل دسترسی BMC Public Health منتشر شده است، بعید به نظر می‌رسد که استفاده از گوشی موبایل در دوران بارداری کمترین تاثیر منفی بر رشد عصبی کودک داشته باشد. این یافته‌ها شواهد بیشتری فراهم می‌کند مبنی بر اینکه قرار گرفتن در معرض میدان‌های فرکانسی رادیویی الکترومغناطیسی مرتبط با استفاده گوشی موبایل مادران در دوران بارداری به رشد عصبی کودکان ارتباطی ندارد.

Dr Eleni Papadopoulou سرپرست نویسندگان از Norwegian Institute of Public Health:

نگرانی برای آسیب جنین توسط میدان‌های فرکانسی رادیویی الکترومغناطیسی (همانند چیزی که توسط گوشی موبایل منتشر می‌شود) با نتایجی که عمدتا از مطالعه‌ی حیوانات آزمایشگاهی به‌دست آمده، متناقض است. یافته‌های ما فرضیه‌ی اثر منفی گوشی موبایل در دوران بارداری بر زبان، ارتباطات و مهارت‌های حرکتی کودک را تایید نمی‌کند.


مقاله مرتبط: آیا تصویربرداری اشعۀ ایکس در دوران بارداری بی‌خطر است؟


محققان در large Norwegian population-based pregnancy cohort study called MoB که اطلاعات متنوعی از مادران و کودکانشان در دوران بارداری و پس از آن را شامل می‌شود، جمع‌آوری کردند. طی این تحقیقات ۴۵,۳۸۹ زوج مادر و فرزند (که خود داوطلبانه پرسشنامه‌ی مربوط به استفاده‌ی مادران از گوشی موبایل و پیگیری رشد عصبی کوکان سه و پنج ساله را گزارش کردند) مورد بررسی قرار گرفت.

Professor Jan Alexander نویسنده‌ی ارشد Norwegian Institute of Public Health می‌گوید:      

بررسی‌های ما برای نخستین بار نشان داد که استفاده‌ی مادران از تلفن همراه حتی ممکن است تأثیرات مثبتی داشته‌باشد؛ مخصوصا استفاده از آن در دوران بارداری می‌تواند باعث کاهش مشکل کودکان سه ساله در زمینه‌ی مهارت‌های زبانی ضعیف و مهارت‌های حرکتی شود. با وجود بررسی متغیر‌های مهم اجتماعی و جمعیت‌شناسی و همچنین شخصیت مادری و عوامل فیزیولوژیک، به نظر می‌رسد این تاثیر مثبت توسط عواملی اثبات می‌شود که در این مطالعات قابل اندازه ‌‌گیری نیستند.

طبق پژوهش‌های انجام شده، کودکانی که مادرانشان کاربر تلفن همراه می‌باشند نسبت به کودکانی با شرایط مخالف، در معرض ریسک کمتری در زمینه‌ی پیچیدگی و درهمی جملات (به میزان بیست و هفت درصد)، قواعد ناقص (چهارده درصد)، تاخیر متوسط در تکلم در سن سه سالگی (سی و یک درصد) و اختلال در مهارت‌های حرکتی در سه سالگی (هیجده درصد) می‌باشند. تاثیرات سودمند حتی پس از تغییر متغیرهای متفاوت در شرایط مختلف باقی مانده بود و همچنین این تأثیرات با میزان استفاده مادر از گوشی موبایل تناسب داشت.

Professor Alexander می‌گوید:

مطالعات گسترده ما شواهدی ارائه می‌کند که استفاده‌ی زنان باردار از گوشی موبایل با خطر اختلال در رشد عصبی جنین ارتباطی ندارد. طبق نتایجی که از تاثیرات مثبت گزارش کردیم، با توجه به محدودیت‌های رایج در مطالعات مشاهده‌ای، بایستی با احتیاط تفسیر شود ولی دست کم یافته‌های ما باید مادرانی را که درباره‌ی استفاده از گوشی موبایل در دوران بارداری نگران هستند تسکین دهد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید