انتشار این مقاله


اتصال مغز انسان به اینترنت

پروژه‌ی جدید می‌تواند مغز را به اینترنت اشیاء (IoT)، به صورت آنلاین، ترجمه کند.

می‌تونی ذهن منو بخونی؟ در مطالعه ای برای اولین بار، مهندسان بیومدیکال در دانشگاه Wits درحال اتصال مغز انسان به اینترنت هستند.

پروژه‌ی «Brainternet» امواج مغزی را به اینترنت ارسال کرده و مغز را به گره‌های اینترنت اشیاء (IoT) در شبکه جهانی وب تبدیل می‌کند. به اتصال هرموجودی (انسان، حیوان یا اشیاء) به اینترنت توسط یک دکمه خاموش و روشن اینترنت اشیاء گفته می‌شود.
این پروژه تحت سرپرستی آدام پانتانویتز (Adam Pantanowitz)، استاد دانشکده مهندسی برق و اطلاعات Wits، و توسط جما چایت (Jemma-Faye Chait) و دنیل وینتر (Danielle Winter) انجام شده است. پانتانویتز توضیح می‌دهد:

Brainternet افق‌های جدیدی را در زمینه ارتباط بین مغز و کامپیوتر ایجاد می‌کند. اطلاعات کمی درباره نحوه عملکرد مغز و پردازش اطلاعات در مغز وجود دارد. Brainternet از طریق کنترل پیوسته فعالیت‌های مغزی و ایجاد امکان تعامل، درک هر شخص از ذهن خود و دیگران را ساده‌تر می‌کند.

Brainternet از طریق تبدیل امواج الکتروانسفالوگرام (EEG)، در یک پخش زنده‌ی امواج مغزی، عمل می‌کند. شخص یک ابزار پایشگر سیگنال‌های «Emotiv» را برای مدتی روی سر گذاشته و Emotiv امواج EEG را به یک کامپیوتر رزبری پای، کامپیتر کوچکی به اندازه یک کارت اعتباری، ارسال می‌کند. کامپیوتر نیز داده‌ها را به یک نرم‌افزار مخصوص فرستاده و نهایتا اطلاعات روی وب‌سایتی که به عنوان پورتال عمل می‌کند نمایش داده می‌شود. درحال حاضر این وب‌سایت یک وب‌سایت عمومی بوده و کاربران اینترنت می‌توانند فعالیت‌های مغز یک شخص را مشاهده کنند.

پانتانویتز می‌گوید:

هدف ما این است که تعامل بین کاربر و مغزش را ممکن کنیم تا کاربر بتواند تحریکاتی را ایجاد کرده و پاسخ دریافت کند. Brainternet می‌تواند ارتقا یابد و برای توسعه سیستم‌های یادگیری ماشینی به کار گرفته شود و ممکن است در آینده به مرحله ارسال و دریافت دوطرفه اطلاعات به مغز نیز منجر شود.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید