انتشار این مقاله


ارتباط مصرف نمک و خطر دیابت

مطالعۀ جدیدی که اطلاعات مربوط به چند هزار نفر از مردم سوئد را بررسی کرده، به نتایج جالبی دست‌یافته است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف نمک با افزایش به طور متوسط ۶۵ درصدی خطر به پیشرفت دیابت نوع دو به ازای هر ۲.۵ گرم نمک (اندکی کمتر از نصف قاشق چای خوری) اضافه در هر […]

مطالعۀ جدیدی که اطلاعات مربوط به چند هزار نفر از مردم سوئد را بررسی کرده، به نتایج جالبی دست‌یافته است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف نمک با افزایش به طور متوسط ۶۵ درصدی خطر به پیشرفت دیابت نوع دو به ازای هر ۲.۵ گرم نمک (اندکی کمتر از نصف قاشق چای خوری) اضافه در هر روز در ارتباط است.

این محققان دریافتند، افراد دارای بیشترین حد مصرف نمک (حدود ۱/۲۵ قاشق چای خوری یا بیشتر) نسبت به کسانی که مصرف حداقلی دارند ۷۲ درصد بیشتر احتمال دارد که به دیابت نوع ۲ مبتلا شوند.

این مطالعه که به سرپرستی بهاره رسولی از انستیتو پزشکی زیست محیطی در انستیتو کارولینسکا استکلهم انجام شده است، برای ارائه در مجمع سالیانه همکاری اروپایی برای مطالعه دیابت (EASD) در لیسبون پرتغال برنامه ریزی شده بود.

مطالعه اخیر بر چگونگی امکان افزایش خطر دیابت در اثر نمک نمی‌پردازد اما محققان پبشنهاد دادند که افزایش مصرف نمک ممکن است ترشح انسولین را تغییر بدهد و شرایطی را به وجود بیاورد که منجر به دیابت نوع ۲ می‌شود؛ یا اینکه ممکن است مصرف نمک با افزایش وزن در ارتباط باشد.

این مطالعه نمی‌تواند به طور دقیق علت و تاثیر این رابطه را اثبات کند و تنها یک ارتباط را بیان می‌کند.

مصرف بالای نمک همچنین به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت خودایمنی پنهان در بزرگسالان، که نوعی دیابت نوع یک است که به آرامی پیشرفت می‌کند و در بزگسالی ظاهر می‌شود، را افزایش می‌دهد. محققان در یکی از اخبار منتشره از EASD بیان کردند که یاقته‌های این مطالعه ممکن است اهمیت تلاش‌هایی برای پیشگیری از دیابت در بزرگسالان را اثبات کند.

یافته‌های ارائه شده در مجمع نگاهی کلی و به صورت مقدماتی داشته است تا زمانی که محققان آن را در یک ژورنال منتشر کنند.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید