انتشار این مقاله


سیگار‎‌کشیدن و رژیم غذایی ضعیف، علل مرگ و میر جهانی

براساس گزارش‌های جدید از هر ۵ مرگ یکی نیز به دلیل رژیم غذایی ضعیف می‌باشد.

دخانیات در سال ۲۰۱۶ منجر به مرگ ۷.۱ میلیون نفر در سراسر جهان شده است. براساس گزارش‌های جدید از هر ۵ مرگ یکی نیز به دلیل رژیم غذایی ضعیف می‌باشد.

تحقیق جهانی در مورد تعداد افراد درگیر به بیماری‌ها همچنین ثابت کرد که ۱.۱ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۶ اختلالات سلامت روحی و مصرف مواد دارند و افسردگی ماژور در میان ۱۰ علت عمده سلامت ضعیف در همه‌ی کشورها (به جز چهار کشور) می‌باشد.

بیماری‌های غیر مسری باعث ۵۰ درصد مرگ‌ها در سراسر دنیا می‌باشند. بیماری‌های قلبی اصلی‌ترین دلیل مرگ نابهنگام در بیشتر مناطق دنیاست؛ در حدود ۹ و نیم میلیون مرگ نسبت به سال ۲۰۰۶، ۱۹ درصد رشد داشته است.

دیابت باعث مرگ ۱.۴۳ میلیون فرد در سال ۲۰۱۶ شده‌ که این بیماری نیز نسبت به سال ۲۰۰۶، ۳۱ درصد رشد داشته‌ است. این مطالعه همچنین می‌گوید که مرگ و میر به دلیل تروریسم و جنگ و اسلحه‌های گرم نیز افزایش یافته‌ است.

اما روی هم رفته براساس گزارش‌های بدست آمده، سرعت مرگ و میر در تمام گرو‌ه‌های سنی کاهش یافته‌ است. بیشترین کاهش در کودکان زیر ۵ سال می‌باشد که برای اولین بار به کمتر از ۵ میلیون در سال ۲۰۱۶ کاهش یافت. لازم به ذکر است که این رقم در سال ۱۹۷۰، ۱۶.۴ میلیون بود.

این گزارش در ۱۴ سپتامبر در ژورنال The Lance منتشر شد که اطلاعات آن از ۱۹۵ کشور و منطقه جمع شده‌است. این اطلاعات توسط مؤسسه سنجش سلامت و ارزیابی (IHME) در دانشگاه واشنگتن ایالت سیاتل جمع‌آوری و باهمدیگر هماهنگ شده‌اند.

دکتر کریستوفر مورای مدیر IHME در این مورد می‌گوید:

یافته‌های ما نشان می‌دهد که مردم به مدت طولانی‌تری عمر می‌کنند و در دهه اخیر ما پیشرفت‌های قابل‌توجهی در زمینه کاهش نرخ مرگ در اثر بیماری‌ها و شرایط بدخیم دنیا، داشته‌ایم؛ مانند مرگ‌‌و‌میر کودکان زیر ۵ سال و مالاریا.

دکتر مورای در ادامه به اخبار ژورنال گفت:

با وجود این پیشرفت، با یک مشکل سه‌گانه مواجه هستیم که بسیاری از جوامع و ملل را عقب نگه می‌دارد: چاقی، درگیری و مشکلات ذهنی، شامل ناهنجاری‌های مصرف مواد.

در سال ۲۰۱۶ گزارشی منتشر شد که در آن میانگین امید به زندگی برای زنان ۷۵.۳ سال و برای مردان ۶۹.۸ گفته‌شده‌است. که کمترین مقدار در این گزارش مربوط به جمهوری آفریقای مرکزی و با عدد ۵۰.۲ می‌باشد.

بنابر آمار رسمی در سال ۲۰۱۶ تعداد کل تولد در سراسر دنیا ۱۲۸.۸ میلیون و رقم کلی مرگ و میر ۵۴.۷ میلیون نفر بود که آمار تولد نسبت به سال ۱۹۷۰ با رقم ۴۲.۸ میلیون رشد قابل توجهی داشته‌ است.

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید