انتشار این مقاله


حالات مختلف یک چهره می‌توانند شناخت آن را دشوار کنند

افراد با دیدن عکس‌های متفاوت یک چهره ناآشنا تصور می‌کنند این عکس‌ها مربوط به چند شخص متفاوت هستند.

عکس‌های مختلف یک شخص می‌توانند به میزان قابل توجهی متفاوت باشد، به عنوان مثال عکس شناسنامه شما می‌تواند کاملا متفاوت با عکس گذرنامه‌تان یا عکس‌هایی که در تعطیلات می‌گیرید، باشد. حتی افرادی که شما را نمی‌شناسند ممکن است با دیدن دو عکس از شما فکر کنند، این تصاویر متعلق به دو فرد متفاوت هستند.

در واقع مطالعات نشان می‌دهند افراد با دیدن چند عکس متفاوت از یک چهره ناآشنا تمایل دارند فکر کنند که این عکس‌ها مربوط به چند هویت متفاوت هستند.


مقاله مرتبط: چرا نام‌ها را از یاد می‌بریم اما چهره‌ها را نه؟


دانشمندان دانشگاه بریستول مطالعه‌ای را در این زمینه طراحی و اجرا کرده‌اند، آن‌ها چهل کارت از عکس‌هایی که در حالات متفاوت از دو چهره‌ گرفته شده بود، ساختند و را در اختیار چند داوطلب که چهره‌ها را نمی‌شناختند قرار دادند و از آن‌ها خواستند عکس‌های چهره‌های متفاوت را از هم جداکرده و تصاویر هر فرد را در یک دسته قرار دهند. نتیجه اینکه افراد داوطلب عکس‌ها را به طور متوسط در پنج تا هشت گروه تقسیم بندی کرده‌بودند. نکته جالب‌تر اینکه در بعضی دسته‌ها عکس‌های مربوط به هر دو چهره قرار داشتند.


مقاله مرتبط: چرا چهره‌های آشنا شاد‌تر از چهره‌های غریبه به نظر می‌رسند


نتایج این پژوهش همچنین نشان می‌دهند وقتی فرد چهره‌ای را می‌شناسد، حالت چهره در عکس را نادیده می‌گیرد. یعنی وقتی ما فردی را با حالت‌های متفاوتی که او به چهره‌اش می‌دهد، می‌شناسیم همیشه خواهیم توانست آن چهره را صرف نظر از حالتی که دارد بشناسیم و حالات متفاوت چهره نمی‌توانند مانع فرایند شناخت ما شوند.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید