انتشار این مقاله


 آیا پلنگ برفی هنوز در معرض خطر محسوب می‌شود؟

طبق اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست در سال ۲۰۱۶ پلنگ برفی از رده‌ی در معرض خطر به رده‌ی آسیب پذیر منتقل شد.

اگرچه هنوز از دست رفتن زیستگاه پلنگ برفی می‌تواند زمینه ساز انقراض این جانور باشد، اما اکنون خطرات کمتری بقای این گونه را تهدید می‌کند.

طبق اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست در سال ۲۰۱۶ پلنگ برفی از رده‌ی در معرض خطر به رده‌ی آسیب پذیر منتقل شد. در توجیه بیشتر این انتقال می‌توان گفت این گونه که قبلا در معرض خطر بسیار زیادی برای انقراض قرار داشت اکنون در معرض خطر زیادی قرار دارد.


مقاله مرتبط: ۶۰% از نخستی‌ها در خطر انقراض قراردارند و انسان‌ها مسئول آن هستند


تعیین تعداد افراد این گونه به دلیل فرار و استتار این حیوان دشوار است و نبود تکنیک‌های قابل اطمینال مثل عدم استفاده از دوربین‌های مخصوص و تجزیه و تحلیل ژنتیکی نیز این امر را دشوارتر کرده و مسئولان ناگزیرند برای تعیین تعداد این حیوانات از گفته‌های مردم محلی استفاده کنند، به هر حال تخمین زده می‌شود که حداقل چهار هزار عدد از آن‌ها هم اکنون در حیات وحش زندگی می‌کنند. اما احتمال کاهش ۱۰ درصدی جمعیت آن به علت از تخریب زیستگاه، کاهش جمعیت طعمه و شکار غیرقانونی در آسیای مرکزی به ویژه قرقیزستان و پاکستان هنوز هم وجود دارد. بنابراین سازمان حفاظت از محیط زیست هنوز تلاش‌های حفاظتی برای جلوگیری از کاهش جمعیت این گربه شگفت انگیز را ضروری می‌داند.


مقاله مرتبط: دانشمندان قصد دارند گونه‌ی ببر منقرض‌شده را به حیات بازگردانند


دم طولانی‌تر این گونه نسبت به سایر گربه‌ها که به حفظ تعادل آن‌ها در دامنه‌های پرشیب کمک می‌کند، پوست ضخیم و خوش رنگشان و کاربرد استخوان و سایر اجزاء آن‌ها در طب سنتی آسیا ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که این حیوان را برای شکارچیان جذاب می‌کند.

امروزه با توسعه‌ی معادن و زیرساخت‌ها تهدیدهای بالقوه‌ای برای زیستگاه‌های این جانوران به وجود آمده‌است.

Tom McCarthy مدیر اجرایی گروه حفاظت از گربه‌های وحشی جهان می‌گوید:

 برای قرار دادن پلنگ برفی در گروه در معرض خطر باید کل جمعیت آن‌ کمتر از دوهزار و پانصد باشد. بنابراین تغییر صورت گرفته در رده بندی به این معنی نیست که پلنگ برفی در امنیت به سر می‌برد بلکه تنها به این معنی است که نسبت به گذشته، خطر انقراض کمتری این گونه را تهدید می‌کند.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید