انتشار این مقاله


حال خوب بین دوستان سرایت می کند!

انرژی مثبت و حال خوب مثل بیماری می‌تواند بین دوستان منتشر شود!

بر اساس تحقیقات انجام گرفته به سرپرستی اعضای دانشگاه Warwick که نتیجه ی آن در ۲۰ سپتامبر سال ۲۰۱۷ اعلام شد، حال خوب و بد بین دوستان قابل سرایت است، اما افسردگی یک فرد بر فرد دیگر تاثیر نمی گذارد.

تیم تحقیقاتی، اطلاعات افراد را از سن نوجوانی تا بلوغ در مدارس و دانشگاه به دست آوردند و مشاهده کردند که حالت های مثبت رفتاری افراد بر حال دیگران تاثیر زیادی دارد. علائم افسردگی و ناراحتی هم تا حدودی بین جمع دوستان پخش می شود ولی اینطور نیست که فردی سالم با هم نشینی با فرد افسرده، به افسردگی دچار شود. جزئیات این تحقیقات در ژورنال Royal Society Open Science به چاپ رسیده است.


 بررسی الگو های ریاضی نشان می دهد که داشتن دوستانی که اغلب حال بد دارند باعث احساس غم و تنهایی در فرد می شود. در مقابل، افرادی که دوستان شاد تری دارند، دایره ی معاشرت اجتماعی آنان بزرگ تر است. به گفته ی یکی از محققان، Rob Eyre، روحیات افراد و حتی رفتار هایی مثل اشتها، خستگی، میزان خواب و هیجان در دوران نوجوانی بین افراد منتقل می شود. تاثیر افراد بر یکدیگر پیرامون موضوعی به نام واگیری اجتماعی بحث می شود. بر اساس این موضوع، رفتار های افراد تحت تاثیر ابراز احساسات افراد جامعه و شبکه های مجازی قرار می گیرد.

مقاله ی مرتبط: چگونه تأثیرات محیط را بر خودتان کنترل کنید؟


چگونگی تاثیر حالات افراد بر یکدیگر می تواند افسردگی در نوجوانان را توجیه کند. بر اساس آمار مرکز سلامت روانی، ۳۵۰ میلیون نفر در دنیا به افسردگی مبتلا هستند که موقعیت اجتماعی، شغل، توانایی های فردی و میل به ادامه ی زندگی فرد را تحت فشار قرار می دهد. البته این آمار فقط مربوط به کسانی است که علائم را با پزشک در میان گذاشته و تحت درمان قرار گرفته اند. اگر فردی عضو تیم ورزشی باشد، یا عادات خوب رفتاری داشته باشد، دوستانش تا حدودی به داشتن این عادات و عضو شدن در تیم می گرایند. در حالی که گروه دوستی هیچ گاه یک نوجوان را در معرض افسردگی قرار نمی دهد، بلکه فرد را به انجام کار های گروهی تشویق می کند. پروفسور Frances Griffiths در این باره می گوید:

نتایج این بررسی در پیش گیری از افسردگی در بزرگ سالان موثر است. علائم افسردگی در افراد بالغ به حد آستانه نزدیک است که امری نگران کننده برای جامعه می باشد. این علائم، کیفیت زندگی و روحیه ی شاد را پایین آورده و با تاثیر بر نسل بعدی، میزان افسردگی و را بالا می برد.

در آخر، لازم است که افراد جامعه را به داشتن دوستانی با انرژی مثبت و شاد سوق دهیم تا هم از میزان افسردگی و خود کشی کاسته شود، و هم میزان رفتار های منفی کاهش یابد.


مقاله ی مرتبط: با نوجوانان متمایل به خودکشی، چگونه باید رفتار شود؟


ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید