انتشار این مقاله


افزایش توانایی های مغز با استفاده از EEG

اگر از یکی از اعضای بدنتان استفاده نکنید، کارایی خود را از دست می دهد!

محققان به تازگی روش جدیدی شناسایی کرده اند که به تحریک سلول های مغزی توسط عصب بینایی کمک می کند. این روش که بر اساس اطلاعات  EEG ابداع شده است، می تواند در ورزش، تحصیلات و بیماری پارکینسون کاربرد داشته باشد.


مقاله ی مرتبط: فعال‌سازی حافظه دیداری در تکمیل یادگیری


متخصصان مغز و اعصاب از دانشگاه Charité در برلین، روش جدیدی به منظور پیش بینی واکنش نسبت به محرک، با استفاده از اندازه گیری میزان نوسان نورون ها توسط EEG، ابداع کرده اند. حتی نوسانات عصبی مغز یک فرد در حال استراحت، که  از طریق EEG) electro encephalo graphy) قابل اندازه گیری است. نوسانات در فرکانس های مختلف وجود دارند. موج آلفا با فرکانس ۱۰ هرتز، موج بتا با فرکانس ۲۰هرتز و موج تتا با فرکانس ۷ هرتز می باشند که بر اثر تغییر مدار های الکتریکی در مغز ایجاد می شوند. واکنش در برابر محرک ها و آنالیز اطلاعات به دامنه ی فرکانس های امواج مغزی، به هنگام بروز محرک بستگی دارد.

فرض کنید شخصی باید لغاتی را که به او گفته می شود به خاطر بسپارد. چگونگی به خاطر سپردن اطلاعات و لغات، به نوع سیگنال های تولیدی در مغز به هنگام شنیدن لغت بستگی دارد. به طور مثال، دونده ی دوی ۱۰۰ متر المپیک، یرای رکورد زدن، باید در عرض میلی ثانیه به صدای تپانچه واکنش داده و مسابقه را شروع کند. حتی مدت زمان واکنش در یک ورزشکار می تواند با توجه به سطح آمادگی مغز، هر بار متفاوت باشد. بیشتر انسان ها می خواهند در مواقع لازم، بهترین و سریع ترین واکنش ها را داشته باشند. دکتر Vadim Nikulin ، سرپرست تیم تحقیقاتی در مرکز روان شناسی HSE در این باره اظهار دارد:

آمادگی بهینه ی مغز باعث واکنش سریع در برابر محرک ها می شود که به یک سری پارامتر هایی مثل میزان فرکانس نورون های مغزی وابسته است.


مقاله ی مرتبط: فعالیت‌های محرک ذهن می‌توانند حافظه‌ی سالمندان را تقویت کنند


محققان از روش چند بعدی برای افزایش ارتباطات بین نوسانات نورون ها و سرعت واکنش, استفاده می کنند. محققان با بکارگیری ۹۰ الکترود, فعالیت های مغز را ثبت کرده و توزیع چند بعدی نورون ها را با واکنش سریع توجیه می کنند. اشخاص باید محرک های لمسی را تشخیص داده و اعلام کنند، لذا سنسوری به انگشت اشاره ی دست غالب افراد متصل شده و فعالیت عضلات انگشت دست مقابل را نسبت به محرک ها می سنجند. هم زمان با این پروسه، نوسانات مغز فرد توسط EEG اندازه گیری می شود. در نهایت مشاهده شد که سرعت واکنش به فاز فرکانس پایین بستگی دارد.

به گفته ی محققان، این روش برای یافتن درمانی برای پارکینسون، ورزش و تحصیلات برای افراد ناتوان جسمی و ذهنی در آینده به کار می رود. در بیماری پارکینسون، افراد قابلیت کنترل حرکات ماهیچه ها را ندارند. به کمک این روش، سیگنال از نورون استخراج شده و مسیر آن بررسی می گردد. به گفته ی دکتر Nikulin، گذاشتن کلاه های مجهز به EEG، توانایی یادگیری دانش آموزان را به هنگام شنیدن موضوعات درسی و زبان خارجی افزایش می دهد. این روش در بعضی از مدارس آزمایش شده و محققان امید دارند تا بتوانند این توانایی را به هنگام دیدن و نگاه کردن به اطلاعات جدید نیز به وجود آورند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید