انتشار این مقاله


چرا برخی افراد در تشخیص راست و چپ دچار مشکل می‌شوند؟

شناخت راست و چپ یک فرایند عصبی-روانی پیچیده است که عملکردهای عصبی بالاتر را درگیر می‌کند.

این موضوع اطلاعات زیادی درباره مغز شما می‌دهد. آیا شما تا به حال در تشخیص راست و چپ دچار مشکل شده‌اید؟ برای مثال وقتی در حال آموزش رانندگی هستید و مربی از شما می‌خواهد به چپ بپیچید و ایست کنید، فکرتان درگیر شود که چپ کدام سمت است.

اگر اینطور است، دست خودتان نیست، بخش زیادی از جمعیت در تشخیص راست و چپ مشکل دارند.

شناخت راست و چپ یک فرایند عصبی-روانی پیچیده است که عملکردهای عصبی بالاتر و متعددتری مثل: سنسور ادغام، اطلاعات بصری و عملکرد زبان و حافظه را درگیر می‌کند. مشکل دیگری که در حرفه سلامت با آن روبرو هستیم این است که زمانیکه یک پزشک یا پرستار روبروی آنها قرار می‌گیرد، سمت راست آنها در چپ مریض قرار دارد. بنابراین تشخیص راست از چپ در یک بیمار، عملکرد تصویر فضایی را هم در چرخش ذهنی تصویر درگیر می‌کند.

انتخاب اشتباه در موقعیت‌های دارای ریسک خطا

اگر در یک سفر مسیر اشتباه را انتخاب کنید به ندرت دچار مشکل می‌شوید، اما موقعیت‌های زیادی هستند که با اشتباه کردن چپ و راست می‌تواند پیامدهای ویرانگرانه‌ای داشته باشد.

چند مورد از اشتباهات دردناک پزشکی می‌توان به جراحی در سمت اشتباه مریض مثل خارج کردن کلیه اشتباه و قطع عضو پای اشتباهی اشاره کرد.

با وجود سیستم‌ها، بازبینی و حفظ تعادل در موقعیت برای پیش‌بینی و به‌حداقل رساندن اینطور اشتباهات وجود دارد، خطاهایانسانی زمانی‌که رخ می‌دهند معمولا علت ریشه‌ای دارند. خطا از ویژگی‌های ذاتی انسان است- گاهی اوقات ما همه چیز را اشتباه می‌گیریم- اما مورد چپ و راست حادثه‌ای است که بیشتر رخ می‌دهد. شواهد نشان می‌دهد سردرگمی در تشخیص راست و چپ در زنان بیشتر است. مطبوعات اشاره می‌کنند که مردان سطح بالاتری از تشخیص موقعیت فضایی را دارند.


مقالات مرتبط: ۷ راه برای کاهش حواس پرتی و افزایش تمرکز


تاثیر حواس‌پرتی 

سردرگمی در تشخیص راست و چپ هرگز در تنهایی رخ نمی‌دهد. بیمارستان و دیگر مراکز بهداشتی، مکان‌های شلوغی برای کارکردن‌اند. پزشکان اغلب در حین کار به دلیل دریافت تماس تلفنی، نظارت بر مانیتور نوار قلب، خونریزی، سوالات همکاران، بیماران و بستگانشان، دچار حواس پرتی می‌شوند. محیط بالینی می‌تواند بسیار چالش‌ برانگیز باشد.

در تحقیقاتی که در Medical Education منتشر شد، تاثیر چنین وقفه‌هایی را برای تشخیص راست از چپ در دانشجویان پزشکی بررسی کردیم. وقتی توانایی ۲۳۴ دانشجوی پزشکی را در راستای تفکیک راست از چپ به‌طور عینی اندازه‌گیری می‌کردیم، حواسشان را با سروصدای محیط اطراف و سوالات بالینی پرت می‌کردیم.

نتایج جالبی بدست آمد، حتی صدای پس زمینه محیط اطراف برای پرت کردن حواس دانشجویان در تشخیص سمت، کافی بود. درحالیکه سعی در تشخیص راست و جپ داشتند یک سری سوالات از آنها پرسیده می‌شد، تا حواسشان بیشتر پرت شود. اثر حواس پرتی در دانشجویان مسن‌تر و خانم‌ها بیشتر بود.


مقاله‌ی مرتبط: راست دست یا چپ دست؛ چرا؟


تکنیک‌های مقابله

کسانی که در تشخیص راست از چپ دچار مشکل می‌شوند، اغلب تکنیک‌های خود را دارند- مثلا قرار دادن انگشت شست با زاویه کنار انگشت اشاره و نمایش حرف L، که دست چپ مشخص می‌شود.

با این حال به‌نظر می‌رسد این تکنیک‌ها در موقعیت‌هایی قابل اشتباه‌اند و همیشه به درد نمی‌خورند. در آموز‌ش‌های مراقبت‌های بهداشتی باید به دانش‌آموزان در مورد چالش‌های تصمیم گیری راست و چپ و توجه به تاثیراتی که حواس پرتی‌ها می‌توانند در زمان تصمیم‌گیری‌های حیاتی داشته باشند، توجه شود.

ما نیاز به طراحی استراتژی‌هایی برای کاهش چنین موقعیت‌هایی و آگاهی دانش‌آموزات و معلمان ازاینکه برخی افراد بیشتر در معرض خطای راست و چپ‌اند، داریم.

افرادی که در معرض این خطراند، اغلب فکر نمی‌کنند مشکلی داشته باشند، تست توانایی تشخیص راست از چپ -مثلا از طریق آزمون‌های روان‌سنجی آنلاین- می‌تواند برای دانش‌آموزان برای ارزیابی توانایی آن‌ها ارائه شود.

کسانی که در این مورد مشکل دارند اگر این موضوع برایشان به رسمیت شناخته شود، حداقل آن را پررنگ کرده و در موقعیت‌های خاص می‌توانند نظارت بیشتری داشته‌باشند.

حواس‌پرتی در مکالمات نیز بسیار مهم است. در مراحل بحرانی پرواز، خلبانان باید از تمام مکالمات غیر ضروری برای جلوگیری از حواس پرتی، خودداری کنند. چنین قوانینی در کابین خلبان و سایر استراتژی‌ها به‌ خوبی به مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کنند.

با این تست می‌توانید این مشکل را متوجه شوید!

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید