انتشار این مقاله


فلور روده، تعیین کننده میزان کاهش وزن

پیشرفتی که تا امروز به آن دست یافتیم این است که گونه‌های مشخصی از باکتری‌ها نقش قاطعانه و انکار نشدنی در تعدیل و کاهش وزن ایفا می‌کنند

طبق مطالعات اخیر دانمارکی‌ها، میزان بعضی باکتری‌ها در روده می‌تواند تعیین‌کننده‌ی مقدار و شرایط کاهش وزن ما باشد. بنابراین بر خلاف تصور عموم، هدف‌گذاری راهکار‌های عمومی رژیم غذایی برای همه‌ی مردم، تاثیر چندانی ندارد.

مطالعات اخیر نقش باکتری‌های روده را در سلامتی عمومی بدن به خصوص در زمینه‌ی اختلالات متابولیکی مانند چاقی مورد بررسی قرار می‌دهد. برای مثال، تحقیقاتی که اوایل این هفته در Medical News Today منتشر شد؛ تاثیر برخی باکتری‌های روده در افزایش وزن را بررسی می‌کند.

جدیدا دپارتمان تغذیه و فعالیت‌های ورزشی دانشگاه کوپنهاگن دانمارک، مطالعه‌‌ای را درباره‌ی چگونگی و میزان تأثیر میکروب‌های همزیست روده در کاهش اضافه وزن افرادی که رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنند، انجام  داده است.

پروفسور Arne Astrup دستیار مولف می‌گوید::

باکتری‌های روده‌ی انسان با افزایش درجه‌ی اضافه وزن و چاقی مرتبط است. پیشرفتی که تا امروز به آن دست یافتیم این است که گونه‌های مشخصی از باکتری‌ها نقش قاطعانه و انکار نشدنی در تعدیل و کاهش وزن ایفا می‌کنند.

میزان باکتری‌های روده؛ کلیدی برای تعدیل وزن

۵۴ شرکت کننده برای این مطالعه استخدام شدند. قرار بر این شد تا ۳۱ نفر New Nordic Diet را دنبال کنند که این نوع رژیم شامل مجموعه‌ای از توصیه‌های دانمارکی بوده و مصرف میوه‌جات، سبزیجات، فیبر و خانواده غلات را توصیه می‌کند. هدف از این رژیم، کمک به کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن و دستیابی به شاخص توده‌‌ی بدنی سالم (healthful BMI) می‌باشد.

۲۳ شرکت کننده دیگر Average Danish Diet را دنبال کردند که معمولا شامل مصرف گوشت و غذا‌های فرآوری شده بیشتر می‌باشد. تمامی شرکت کنندگان به‌مدت ۲۶ هفته رژیم مخصوص خود را اجرا کردند. در پایان این دوره‌ی زمانی، افراد گروه اول به طورمتوسط ۳.۵ کیلوگرم و افراد گروه دوم ۱.۷ کیلوگرم کاهش وزن داشتند.

گرچه به نظر می‌رسد New Nordic Diet کارآمد‌تر از رژیم منظم عمومی باشد (از لحاظ کاهش وزن)؛ محققان نقش مهمی را که باکتری‌های روده‌ی هر فرد ایفا می‌کند، متذکر شده‌اند.

Prof. Astrup و همکارانش مشاهده کردند اعضای گروه اول که میزان بالایی از باکتری پروتلا باکتریود (Prevotella-to-Bacteroides bacteria) داشتند، در‌مقایسه با اعضای گروه دوم، کاهش وزن محسوس‌تر و بیشتری داشته‌اند. همچنین افرادی از گروه اول که نسبت پایین‌تری از این نوع باکتری داشتند، با وجود اجرای رژیم مخصوص این گروه (New Nordic Diet) تغییری در وزن خود مشاهده نکردند. حدود نیمی از افراد نسبت بالایی از این نوع باکتری دارند.

پروفسور Mads Fiil Hjorth (مولف اولین مطالعه) می‌گوید:

این مطالعه نشان داد که تنها حدود نیمی از جمعیت درصورت اجرای توصیه‌های رژیم غذایی دانمارکی و مصرف غلات و میوه، سبزیجات و فیبر بیشتر موفق به کم کردن وزن خود خواهند‌شد. به نظر می‌رسد نیمه‌ی دیگر هیچ پیشرفتی در این زمینه کسب نکردند. (موفق به کاهش وزن نشدند)


مقاله مرتبط: آيا نهايتاً كليد معجزه‌ی لاغری كشف شده است؟


یک برنامه عمومی نمی‌تواند راهگشای همه افراد باشد

پروفسور Hjorth اظهار می‌کند که با اجرای توصیه‌های عمومی رژیم غذایی، احتمال کمی برای دستیابی به تعادل وزن و تناسب اندام برای همه‌ی افراد وجود دارد. افراد باید روی الگو‌های مناسب‌تری برای رژیم غذایی و فعالیت‌های بدنی تمرکز کنند تا یک استراتژی ویژه‌‌ی خود را شناسایی کنند. دستورالعمل‌های غذایی سفارسی که با توجه به نیاز‌های هر فرد تعیین می‌شوند، بسیار مفیدتر از دستورالعمل‌هایی تعیین شده برای کل جمعیت خواهند بود.

نشانگر‌های زیستی مانند مدفوع و یا نمونه‌های خون می‌توانند به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در طراحی رژیم غذایی مناسب‌تر کمک کنند که گامی مهم و روبه جلو در سازماندهی تغذیه‌ی شخصی است. به احتمال زیاد، باکتری‌های روده عامل مهم‌تری نسبت به توصیه‌های عمومی رژیم غذایی می‌باشد.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید