انتشار این مقاله


۸ اشتباه پاکسازی که باعث پیری پوست می‌شود!

در این مقاله با چند اشتباه رایجی که در هنگام شستشوی صورت رخ می‌دهد آشنا شوید!

شستن صورت با چشمان بسته کار آسانی به نظر می‌رسد، نه؟! اما اگر با چند اشتباه رایجی که به هنگام شستشوی صورت رخ می‌دهد آشنا شوید، می‌توانید از این کارهای اشتباه که حتی ممکن است شما را چند سال پیرتر از سن واقعی‌تان جلوه دهد پرهیز کرده و به زیبایی چهره‌ی خود نیز بیش از پیش بیافزایید.

اگر فکر می‌کنید که پاک‌کننده‌های آرایش با سایر پاک‌کننده‌ها فرقی ندارند

Debra Jaliman، متخصص پوست در نیویورک و نویسنده‌ی کتاب مراقبت‌های پوستی می‌گوید:

بسیاری از مواد پاک‌کننده، آرایش را به طور کامل پاک نمی‌کنند، بنابراین قبل از شستن این مواد آرایشی، ابتدا باید آن‌ها را از روی پوست صورتتان پاکسازی کنید.


مقالات مرتبط:


او توصیه می‌کند که ریملِ مژه ، ابرو و آرایش چشم‌ها را با پاک‌کننده‌های مخصوص خودِ چشم پاک کنید، سپس یک پد پنبه‌ای را با یک تونر یا ذره‌ای از مخلوط آب و پاک‌کننده مرطوب کرده و از آن برای پاک کردن آرایش برجای مانده بر روی پوست صورتتان بهره گیرید. همچنین توجه بیشتری به مناطقی داشته باشید که در آن‌ها تجمع آرایش بیشتر از جاهای دیگر است؛ نظیر اطراف ابرو و نواحی چین‌دار همچون اطراف بینی و دهان.

اگر پولتان را برای خرید پاک‌کننده‌های گران‌قیمت هدر می‌دهید و یا جایی که باید خرج نمی‌کنید

به گفته‌ی Jaliman، اگر به دنبال خرید پاک‌کننده‌های گران قیمت هستید، درواقع فقط پولتان را هدر می‌دهید؛ چراکه این محصولات فقط مدت زمان اندکی برروی پوست قرار می‌گیرند و درواقع خواص درمانی هم ندارند بنابراین ارزشی ندارد تا مبالغ هنگفتی برای خرید آن‌ها صرف کنید! درحقیقت متخصصان پوست توصیه می‌کنند که از محصولات و برندهای مقرون به صرفه برای پوستمان استفاده کنیم. در خرج کردن پول محتاط باشید تا بتوانید با استفاده از آن محصولاتی را خریداری نمایید که واقعا بتوانند در پوستتان تغییرات اساسی ایجاد کنند؛ همچون مرطوب‌کننده‌ها، کرم‌های ضدآفتاب و انواع سرم‌ها.

اگر فقط یک‌بار در روز صورتتان را می‌شویید

به گفته‌ی Jaliman، حتی اگر شبِ قبل تمام آرایشتان را هم پاک کنید و صبح روز بعد فقط یک‌بار آن را بشویید یا در زیر دوش حمام قرار گیرید باز هم کافی نیست! چراکه در طول شب، وقتی که شما درحال خواب هستید، باکتری‌ها و چربی‌هایی بر روی پوست ما شکل می‌گیرند که باید حتما به‌درستی پاکسازی شوند.

اگر عادت به شستشوی پوستتان در صبح و عصر ندارید، طول شب را برای انجام این کار انتخاب کنید. پوست شما قبل از خواب برای پاک کردن هرگونه گرد و خاک، آرایش، چربی و آلودگی که در طول روز انباشته شده است نیاز به پاکسازی دارد.

بخصوص اینکه این آلودگی‌ها، تنش شدیدی بر روی سلامت پوست وارد می‌کنند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این آلودگی‌ها می‌توانند حاوی ترکیبات زیادی، از جمله ذرات جامدآلی، دود سیگار و ازن بوده باشند که بتوانند سبب از دست رفتن کلاژن پوستی و ایجاد مشکلات رنگدانه‌ای در پوست شوند.

اگر از پاک‌کننده‌های مناسب استفاده نمی‌کنید

اگر پوست شما چرب است و سعی در پاک‌سازی آن دارید، یک ژل پاک‌کننده را امتحان کنید. (این چربی، همان دلیل اصلی در ایجاد جوش‌های بزرگسالی است و زودودن این چربی هم راهی برای درمان این جوش‌ها می‌باشد.) به گفته‌ی  Jessica Wu، متخصص پوست در لس آنجلس، این ژل‌ها چربی را بهتر شستشو می‌دهند. افرادی که دارای پوست‌های خشک و حساس هستند باید نوعی از کرم‌های پاک‌کننده را انتخاب کنند که به حفظ چربیِ طبیعی پوست کمک کرده و هیدراته پوست را نیز حفظ کند.

اگر از آب داغ برای شستشو استفاده می‌کنید

David Bank ، متخصص پوست در نیویورک، می‌گوید:

شست‌وشو با آب داغ ممکن است در شما احساس خوبی ایجاد کند، اما می‌تواند رطوبت و روغن لازم و ضروری پوست را از بین ببرد، باعث قرمزی و ایجاد خارش نیز شود.

به‌جای آن، از آب ولرم استفاده کنید و با چندین بار شستن از تمیز شدن پوستتان مطمئن شوید. اهمال در شست‌وشوی مرتب صورت به‌نظر کار عاقلانه‌ای نمی‌آید؛ چراکه پاک‌کننده‌ها صرفاً آلودگی‌ها را از پوست جدا می‌کنند و این شست‌وشوی صورت است که آن‌ها را از سطح پوست پاک می‌کند.

اگر پس از استفاده از دستمال مرطوب، پوستتان را نمی‌شویید

Wu می‌گوید:

دستمال مرطوب معمولا باعث برجای گذاشتن موادی بر روی پوست می‌شود که می‌تواند باعث تحریک و ایجاد تداخل با محصولاتی شود که بعد از استفاده از این دستمال مرطوب، برروی پوست استفاده می‌شود.

بهترین راه‌حل این می‌باشد که صورت خود را با یک پاک‌کننده‌ی ملایم بشویید اما اگر قصد استفاده از دستمال مرطوب را دارید، بعد از استفاده از آن پوست خود را حتما با آب بشویید.

اگر از اسکراب‌های خشن استفاده می‌کنید

لایه‌برداری چندباره در طول هفته، یک گام کلیدی برای داشتن پوستی درخشان است. علاوه این، لایه‌بردارها کمک می‌کنند تا سلول‌های پیر و مرده‌ی پوست نیز از بین بروند. بااین‌حال در انتخاب اسکراب خود دقت بیشتری داشته باشید. Wu می‌گوید:

این دانه‌های ناهموار با سطوح زبر و خشن، می‌توانند باعث ایجاد آسیب‌هایی در پوست شوند که در نهایت به ایجاد چین‌وچروک در پوست و تحریک مویرگ‌های پوستی منجر شود.


مقاله‌ی مرتبط: تمام روش‌هایی که برای از بین بردن چین‌ و چروک وجود دارد!


علاوه‌براین به پوست لطمه زده و منافذ آبرسانی‌کننده‌ی پوست را نیز مورد هدف قرار می‌دهند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها در محصولات زیبایی ممنوع اعلام شده‌است.

اگر مایل به استفاده از اسکراب‌ها نیستید، تونرها و پد‌های حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) یا اسید سالیسیلیک را امتحان کنید؛ بخصوص که برای پوست‌های پرچرب و آکنه‌دار بسیار موثر میباشند. Jaliman می‌گوید:

فقط مراقب این باشید که از آن‌ها در یک ناحیه‌ی خاص بیشتر استفاده نکنید و به صورت یکنواخت روی پوستتان پخش کنید.

اگر هرروز از برس‌های پاک‌کننده استفاده می‌کنید

درست است که یک برس مکانیکی پوست را بهتر از انگشتان دست پاک می‌کند، اما اگر پوست شما خشک، حساس و یا دارای تاول‌های قرمز رنگ بوده باشد، این دستگاه‌ها وسیله‌ی مناسبی برای استفاده در هر شب نیستند بخصوص که اگر از مواد حاوی رتینوئید یا AHA نیز استفاده می‌کنید.

Bank می‌گوید:

لایه برداری بیش از اندازه می‌تواند باعث ایجاد التهاب و سوزش شده و درنهایت به پیری پوست بیانجامد.

مانند استفاده از هر نوع محصول دیگر، شما باید تعادل مناسب پوست خود را پیدا کنید. با دوبار استفاده کردن از برس در هفته شروع کنید. (سر مناسب برس که برای پوست‌های ظریف طراحی شده را برگزینید و با درجه‌های پایین شروع کنید.) به عنوان نکته‌ی پایانی؛ همیشه درجه‌ی پایین و ملایمی در استفاده از پاک‌کننده‌ها و یا هر وسیله‌ی پاک‌کننده‌ی دیگری را برگزینید.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید