انتشار این مقاله


ویروس ابولا چگونه از سیستم ایمنی انسان برای ایجاد عفونت استفاده می‌کند؟

ویروس ابولا با هدف قرار دادن سلول های خاصی از سیستم ایمنی، عفونت زایی می کنند.

طبق گزارشی جدید در mBio، دانشمندان دانشگاه پزشکی تگزاس در گالوستون، بینش جدیدی از نحوه استفاده ویروس ابولا از سیستم دفاعی طبیعی بدن برای تسریع ایجاد عفونت و بیماری کشنده خود به دست آورده‌اند. این مطالعه با همکاری دانشگاه واشنگتن و موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی انجام شده است.

هنگامی که کسی به ویروس ابولا آلوده می‌شود، ویروس بخش‌هایی از سیستم ایمنی بدن را به سوء عملکرد سوق می‌دهد که خود باعث شدت بیماری ناشی از آن می‌شود. سلول‌های T نوع خاصی از گلبول‌های سفید خون هستند که سلول‌های آلوده به ویروس را هدف قرار می‌دهند و نابود می‌کنند. این سلول‌ها به طور ویژه نسبت به ویروس ابولا آسیب‌پذیر هستند.


مقاله مرتبط: هیچ راه آسانی برای بازماندگان ابولا وجود ندارد


ویروس ابولا چگونه باعث التهاب سلول های T می‌شود؟

محققان نقش مرکزی پروتئینی در سلول T را به نام Tim-1 در توسعه بیماری ابولا نشان دادند. الکساندر بوکریف، ویروس شناس UTMB در بخش‌های آسیب‌شناسی و میکروب‌شناسی و ایمونولوژی گفت:

موش‌های بدون Tim-1 که به صورت ژنتیکی اصلاح شده بودند، زمانی که مبتلا به ویروس ابولا شدند، کمتر بیمار شدند و تنها یک موش مرد. در حالی که همه موش‌های اصلاح نشده جان خود را از دست دادند.

بوکرایف اشاره کرد که موش‌های بدون Tim-1 نسبت به موش‌های اصلاح‌نشده فقط مقدار کمتری از ویروس را در بدنشان دارند. این مسئله نشان می‌دهد ویروس ابولا به سلول‌های Tim-1 برای گسترش عفونت نیاز دارد. سیستم ایمنی بدن موش‌های بدون Tim-1 از استراتژی دیگری برای مبارزه با ویروس‌های مختلف استفاده می‌کند که از آن ها محافظت می‌کند.

یک سری از تجزیه و تحلیل های بیولوژیکی موش های Tim-1 و سلول‌های ایمنی جدا شده از اهداکنندگان انسان نشان داد که ویروس ابولا به طور مستقیم با اتصال به پروتئین Tim-1 به سلول‌های T متصل و باعث التهاب می‌شود که سیستم ایمنی را مختل می‌کند. شدت واکنش ایمنی التهابی به طور پیوسته با شدت بیماری و خطر مرگ از ابولا ارتباط دارد


مقاله‌ی مرتبط: واکسن ابولا با تاثیر صد درصدی کشف شد


درک این که چگونه ویروس مهاجم ابولا بر سیستم ایمنی میزبان تأثیر می‌گذارد گام بسیار مهمی در توسعه درمان‌های هدفمند برای بیماری ابولا است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که داروهایی که Tim-1 را مسدود می‌کنند، می‌توانند درمان جدید بالقوه برای افراد مبتلا به ابولا باشند. 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید