انتشار این مقاله


روشی جدید برای ردیابی مولکول‌های انتقال‌دهنده در بدن

روشی تازه برای علامت گذاری انتقال دهنده‌های سلولی می‌تواند به کشف راهی برای انتقال دارو به سلول‌های سرطانی منجر شود.

گروهی از محققان دانشکده داروسازی دانشگاه کاردیف، روش جدیدی برای علامت گذاری مولکول‌های انتقال دهنده‌ای به نام exosomes، که به طور طبیعی در بدن ساخته می‌شوند ابداع کردند. گفته می‌شود این تکنیک جدید می‌تواند برای درمان بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان مفید باشند.


مقاله‌ی مرتبط: مروری بر دارورسانی مبتنی بر نانوتکنولوژی


این مولکول‌ها با حضور در تمام سلول‎های بدن، نقش مهمی برای ایجاد ارتباط با دیگر سلول‌ها ایفا می‌کنند؛ پس می‌توانند در روند پیشرفت بیماری موثر باشند. تحقیقات جدید همچنین نشان می‌دهد exosomes می‌توانند به عنوان مینی شاتل برای انتقال داروهای برخی بیماری‌های، به مکان‌های خاصی از بدن مورد استفاده قرار گیرند.

با افزودن خاصیت فلوئور سانت می‌توان عملکرد ملکول‌ها را در بدن بررسی کرد.


مقاله‌ی مرتبط: نانوپزشکی؛ علم یا هنر؟


در پژوهش نوآورانه‌ای که اکنون معرفی شد، محققان توانسته‌اند به این مولکول‌ها خاصیت فلوئورسانت اضافه کنند تا با استفاده از میکروسکوپ‌های فلوئورسانت بتوانند این مولکول‌ها را ردیابی کنند. به عبارت دیگر نتیجه‌ی این پژوهش به محققان کمک می‌کند تا نحوه‌ی تعامل exosomes با سلول و سازوکار ورود آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.
نکته قابل توجه این است که exosomes بعد از نشانه‌گذاری نیز می‌توانند به عنوان انتقال‌دهنده‌های سلولی به کار روند و سلول را تحت تاثیر قرار دهند. پروفسور آروین جونز از دانشگاه کاردیف می‌گوید:

امیدواریم محققان این دانشگاه و نیز سایر نقاط جهان با استناد به این روش نشانه‌گذاریِ exosomes بتوانند ظرفیت‌های خود برای تأثیر بر عرصه‌های مختلف زیست‌شناسی، خصوصاً در زمینه‌ی طراحی دارو‌ها، ارتقا بخشند.

با بررسی‌های بیش‌تر در بلندمدت می‌توان از گسترش نتایج این پژوهش برای تنظیم محیط سلول‌های سرطانی و انتقال دارو به تومورها و سایر اعضای آسیب دیده بدن استفاده کرد.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید