انتشار این مقاله


آیا مرد و زن نسبت به طلاق، حس مشترکی دارند؟

طلاق تاثیر یکسانی بر روحیات مرد و زن ندارد.

طلاق زوجین بعد از ازدواج اول در آمریکا بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است. طبق گفته ی عموم مردم، بعد از طلاق اول، به دلیل کسب مهارت و تجارب در ازدواج قبلی، ازدواج دوم با موفقیت صورت می گیرد. با این وجود، میزان طلاق برای بار دوم بین ۶۰ تا ۶۷ درصد و برای بار سوم نزدیک ۷۰ درصد می باشد! زن و مرد صاحب فرزند، میزان درصد طلاق کمتری را به خود اختصاص می دهند.


مقاله ی مرتبط: ۵ مهارت که باید قبل از اینکه ازدواج کنید یاد بگیرید


بعد از طلاق نه تنها فرزندان، بلکه زن و مردی که از هم جدا شده اند، با توجه به روحیات و احساسات خود دچار افسردگی می شوند. احساس از دست دادن چیزی، حس مشترک بین زن و مرد بعد از طلاق است. در این مطلب با برخی از این احساسات که زن یا مرد می تواند به ان دچار شود، آشنا می شویم.

  • افسردگیاین حالت به دلیل احساس گناه یا جاه طلبی در هر دو جنس می تواند به وجود آید. هر دو طرف در انجام کار هایی که قبلا دوست داشتند، بی رغبت می شوند.
  • عصبانیترنجش ها و مشکلات حل نشده در امر ازدواج، بعد از طلاق پرده برداری می شوند و طرفین با عصبانیت بیشتر به مسئله نگاه می کنند. “آتش بس” و حفظ حرمت یکدیگر اغلب در طلاق و جدایی نادیده گرفته می شود، تا جایی که زن و مرد از هم نفرت پیدا می کنند.
  • حسادتحتی بعد از طلاق نیز طرفین به دلیل شروع رابطه ی جدید توسط طرف مقابل، حس حسادت پیدا می کنند. اگر زن و مرد در یک شهر یا محله ی نزدیک زندگی می کنند، امکان اینکه با همسران جدید یکدیگر برخورد کنند و دچار حسادت شوند بیشتر است.
  • اضطرابجدایی بین دو نفر، همیشه حس ترسی را به وجود می  آورد که اغلب علتش نا معلوم است. بسیاری از افراد خانه های خود را عوض می کنند تا در محیط قبل از طلاق نباشند. حتی برخی علایق افراد هم عوض می شود و همان حس خوشایند قبلی را نسبت به تفریحات خود ندارند.

مقاله ی مرتبط: چرا کودکان پس از طلاق والدین باید آن‌ها را به یک اندازه ملاقات کنند؟


در بعضی از جدایی ها، هویت اصلی افراد از بین می رود. محل زندگی، مدرسه ی فرزندان و افراد مورد اعتماد نیز به نوبت تغییر می یابند. گاهی صحبت کردن با سایر زوج ها در مورد اختلافات و دلیل طلاق، می تواند حس بدی را بین طرفین منتقل کند. شخصیت هر فرد جدا از شخصیت او در اداره ی زندگی مشترک نیست، مسائل جنسی، رفتاری، اجتماعی و نحوه ی مقابله با مشکلات هر فرد در قالب دوستی یا ازدواج نمایان می شود.

تاثیر طلاق بر مردان

طبق مقاله ی چاپ شده در ژورنال سلامت مردان، آقایان با اینکه دیر تر تحت تاثیر طلاق قرار می گیرند. بیشتر از خانم ها از عوارض آن رنج می برند. مردان مستعد افسردگی و آسیب روحی شدید تری هستند، به طوری که میزان خود کشی در مردان مجرد ۳۹ درصد بیشتر از مردان متاهل می باشد. میزان سکته ی قلبی و مشکلات جسمی نیز در مردان بیشتر است. تغییر رفتار مردان بعد از طلاق به هر نحوی قابل مشاهده است؛ کار کردن بیش از حد،  مشکلات جنسی، دوری از دوستان و خانه ی قبلی از این موارد هستند.

تاثیر طلاق بر زنان

مراحل اولیه ی جدایی و درخواست طلاق معمولا توسط زنان انجام می گیرد و اگر حضانت فرزندان به مادر برسد، دچار مشکلات اقتصادی می شود. طبق مقاله ی منتشر شده با عنوان “تاثیرات ازدواج و طلاق  بر سلامت اقتصادی زنان”، وضعیت اقتصادی بانوان با شغل معمولی بحرانی است، مگر اینکه دوباره ازدواج کنند. زنان اغلب مشکل جسمی خاصی پیدا نمی کنند ولی ممکن است بر اثر اضطراب بیش از حد یا فشار مالی، دچار بیماری قلبی و حتی سرطان شوند.

بر طبق آمار، عوارضی مثل تنهایی و غمگینی در هر دو جنس مرد و زن وجود دارد. طلاق، از دست دادن شریک زندگی است و این اتفاق می تواند هر فردی را دچار غم و اندوه کند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (1)
  1. ۱۲۳- پر واضح است که احاطه و اقتدار زن بر مرد بسیار عمیق تر است زیرا ولایت زن بر دل و اراده مرد است. پس اگر زن بخواهد بر حق و دین خدا عمل کند محال است مرد تن در ندهد. و این بدان معناست که علت العلل تباهی زناشوئی، زن است نه مرد. زیرا ضعیفه بودن زن یک امر بیرونی و سطحی است. زن اگر بخواهد زندگیش را اصلاح کند می تواند. از اینجاست که به قول رسول اکرم (ص) اکثر زنان دوزخی هستند زیرا از این اقتدار الهی خود عمداً و آگاهانه سوء استفاده می کنند. به همین دلیل بسیار بندرت زن مطلقه سعادتمند می شود زیرا باعث اصلی اکثر طلاقها زن است. اینست که آخرالزمان جهنم تباهی زن شده است.

    ۱۲۴- زن باید بداند شوهری که بنده و مرید اوست در خفا مرید شیطان است و این زندگی در سراشببی فروپاشی قرار دارد. پس وای بر زنی که شوهر ایده آلش را مردی مرید و بنده خود و بی اراده بداند. او بدترین شوهر دنیا را برگزیده است و این ارضای نفسانیش از بندگی شوهرش به یکسال نمی پاید که بر سرش می شکند و تازه می فهمد که کل بار دنیای زندگی را بر دوش کشیده و مردش جز بولهوسی کاری نمی کند. و این بزرگترین فاجعه عصر ما در انتخاب شوهر است که مظهر کمال حماقت زن مدرن است.

    استاد علی اکبر خانجانی

    کتاب فریادِ زن

دیدگاهتان را بنویسید