انتشار این مقاله


نقش پروبیوتیک ها در پیش گیری از سرطان کولون

مصرف پروبیوتیک ها باعث کم شدن ریسک ابتلا به سرطان کولون می شود.

در یک پژوهش ابداعی درباره ی جلوگیری ودرمان سرطان کولون و رکتال (CRC)، محققان در حال جایگزینی متابولیت هایی هستند که در افراد بیمار  و مستعد عفونت روده وجود ندارند.

مطالعات نشان می دهد تزریق باکتری مفید هیستامین ساز به موش هایی که فاقد آنزیم هیستیدین دکربوکسیلاز (HDC) هستند، باعث کاهش عفونت روده و ریسک سرطان کولون می گردد. طبق این مطالعه، جایگزینی میکروب های روده با پروبیوتیک ها تا حد زیادی در پیش گیری از سرطان کولون و حتی درمان افراد مبتلا به سندروم روده ی تحریک پذیر و سرطان کولون و رکتال موثر است.


مقاله ی مرتبط: سندروم روده تحریک پذیر


به گفته ی دکتر Milton J.Finegold ایمونولوژیست دانشگاه هوستون، با شناسایی میکروب هایی که به طور طبیعی در بدن افراد وجود ندارد و پر کردن جای آن ها با پروبیوتیک های مناسب، از بروز سرطان های کولون و دستگاه گوارش تا حد زیادی جلو گیری می شود.

محققان آزمایشات متعددی را بر روی موش هایی که کمبود آنزیم HDC (این آنزیم برای تبدیل هیستیدین به هیستامین نیاز است) داشتند، انجام دادند. به موش ها از راه دهانی، پروبیوتیک Lactobacillus reuteri 6475 را وارد کردند که ژن هیستیدین کربوکسیلاز را تنظیم کرده و هیستیدین را به هیستامین تبدیل می کند. موش ها قبل و بعد از مصرف دوز معینی از ماده ی سرطان زا یا کارسینوژن (Azoxymethan) , و مادهِ عفونت زا از لحاظ پروبیوتیکی آزمایش شدند. بعد از پانزده هفته، موش ها کشته شدند تا بافت مورد بررسی قرار گیرد. مشاهده شد که پروبیوتیک ها میزان باکتری HDC  و به دنبال آن مقدار هیستامین در روده ی موش را افزایش داده اند. در بررسی با مقیاس کوچکتر، در روده ای که پروبیوتیک وجود دارد، تومور های بسیار ریز در اطراف محل جذب گلوکز دیده می شود، در حالی که در سایر موش ها، در اطراف این محل تومور های بزرگ به طور گسترده وجود دارند.


مقاله ی مرتبط: ویتامین D به مبارزه علیه سرطان کولون کمک می‌کند


پروبیوتیک های فعال هم چنین میزان عفونت و التهاب ناشی از کارسینوژن ها را با سرکوب ژن سایتو کاین پیش التهابی،  کاهش می دهد. تجمع سایتو کاین هایی مثل اینترلوکین- ۲۲ و اینترلوکین- ۶ در حضور پروبیوتیک ها کم شده ولی فعالیت سلول های نابالغ میلوئیدی افزایش می یابد.

سرطان کولون
قسمت های مختلف روده ی بیمار در مقایسه با روده ی سالم، توسط کولونوسکوپی

با وجود اینکه نقش هیستامین در سرطان های مربوط به انسان نا مشخص است، وقتی محققان ۲,۱۱۳ بیمار مبتلا به سرطان کولون را بررسی کردند، متوجه بروز مشکل در HDC شدند. تجویز پروبیوتیک های سازنده ی هیستامین به بیماران مبتلا به سندروم روده ی تحریک پذیر و سرطان کولون، باعث بهبود بیماری می گردد. دکتر Versalovic، پاتولوژیست دانشگاه تگزاس در این مورد می گوید:

سلول ها اعم از میکروبی یا انسانی، می توانند ترکیبات متابولیکی یا شیمیایی را با یکدیگر رد و بدل کنند. این عمل در درمان انواع بیماری ها و بهبود سلامت انسان می تواند موثر باشد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید