انتشار این مقاله


گیمرها سریع‌تر یاد می‌گیرند!

بازی‌های ویدیوئی موجب تقویت هیپوکامپ و افزایش یادگیری می‌شوند.

متخصصین اعصاب در دانشگاه  Ruhr-Universität Bochum، گیمرها و‌ افراد عادی را وارد یک مسابقه‌ی یادگیری کردند. در طول مسابقه، گیمرها به طور قابل توجهی بهتر از سایرین عمل کردند و فعالیت مغزی  آن‌ها در نواحی مربوط به یادگیری افزایش داشت. این یافته‌ها توسط پروفسور Boris Suchan ،Sabrina Schenk  و Robert Lech در مجله‌ی Behavioural Brain Research  منتشر شده است.

تمرین پیش‌بینی آب و هوا

طی این تحقیق ۱۷ داوطلب که طبق گفته‌ی خودشان بیش از پانزده ساعت در هفته گیم‌های اکشن در کامپیوتر یا کنسول بازی کرده‌اند، مورد مطالعه قرار گرفتند. و گروه کنترل شامل ۱۷ داوطلب بود که به طور معمول گیم ویدیوئی بازی نکرده بودند. هر دو‌ گروه تمرین پیش‌بینی آب و هوا را که برای بررسی یادگیری احتمالات طراحی شده بود، انجام دادند. در همین حین محققان فعالیت مغزی شرکت‌کنندگان را بوسیله تصویربرداری MRI ضبط کردند.


مقاله مرتبط: بازی‌های ویدیویی؛ گیمرهای باهوش!


ترکیبی از سه کارت که نشانه‌های متفاوتی داشتند به شرکت‌کنندگان نشان داده می‌شد. ترکیب کارت‌ها بر اساس احتمال بیشتر یا کمتر آب و هوای بارانی و یا آفتابی بود. شرکت‌کنندگان باید تخمین می‌زدند که ترکیب کارت‌ها پیش‌بینی کننده‌ی آب و هوای بارانی بود یا آفتابی، و بلافاصله بازخوردی مبنی بر درست یا غلط بودن انتخابشان دریافت می‌کردند. براساس این بازخورد، شرکت‌کنندگان به تدریج یاد گرفتند که کدام ترکیب کارت‌ها نشان‌دهنده‌ی کدام آب و هواست. پس از اتمام تمرین، شرکت‌کنندگان به سوالاتی پاسخ دادند که اطلاعات آن‌ها را درمورد ترکیب کارت‌ها می‌سنجید.

گیمرها در برخورد با شک و تردید بهتر عمل می‌کنند

گیمرها در کشف ارتباط بین ترکیب کارت‌ها و پیش‌بینی آب ‌و هوا، به طور قابل توجهی بهتر از گروه کنترل بودند. حتی آن‌ها در تشخیص کارت‌هایی مانند پیش‌بینی ۶۰ درصد هوای بارانی و‌ ۴۰ درصد آفتابی که با شک و تردید بیشتری همراه بود نیز، بسیار خوب عمل کردند.

آنالیز پرسشنامه‌ها نشان داد که گیمرها نسبت به گروه کنترل اطلاعات بیشتری درمورد معنی ترکیب کارت‌ها به دست آورده بودند. طبق گفته‌ی Sabrina Schenk، در شرایط مشابه، گیمرها سریع‌تر موقعیت را آنالیز می‌کنند و به خصوص در شرایط پر از شک و تردید بهتر می‌توانند اطلاعات جدید به دست بیاورند و حقایق را طبقه‌بندی کنند.

این نوع از یادگیری با افزایش فعالیت در هیپوکامپ مرتبط است، ناحیه‌ای از مغز که نقش کلیدی در یادگیری و حافظه دارد. Schenk گفت:

ما فکر می‌کنیم بازی کردن گیم‌های ویدیوئی نواحی از مغز مانند هیپوکامپ را تقویت می‌کند.


مقاله مرتبط: هیپوکامپ؛ عملکرد این بخش در مغز چیست؟


این مساله نه تنها برای افراد جوان بلکه برای افراد مسن نیز حائز اهمیت است، زیرا تغییرات در هیپوکامپ ممکن است موجب کاهش عملکرد حافظا شود. شاید در آینده بتوانیم این کاهش عملکرد در حافظه را با گیم‌های ویدیوئی درمان کنیم!

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید