انتشار این مقاله


پروبیوتیک‌ها کاهندۀ التهاب کلیوی ناشی از لوپوس

لاکتوباسیلوس‌های موجود در محصولات پروبیوتیک می‌توانند درمانی برای التهابات کلیوی باشند.

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که یک باکتری “مساعد” که در ماست، کفیر و بسیاری دیگر از محصولات لبنی یافت می‌شود، می‌تواند باعث کاهش التهاب کلیه در زنان مبتلا به لوپوس شود.

محققان دریافتند که اضافه کردن لاکتوباسیلوس به وعده‌های غذایی موش‌های مبتلا به التهاب کلیوی ناشی از لوپوس – با نام لوپوس نفریتیس نیز شناخته می‌شود – منجر به بهبود عملکرد کلیه و افزایش بقا آن‌ها شد. (اما فقط درموش‌های ماده)

لاکتوباسیلوس‌ها دسته‌ای از باکتری‌های “خوب” ساکن در دستگاه گوارش، ادراری و جنسی هستند. این باکتری‌ها در ماست، کفیر و سایر غذاهای تخمیری به علاوه مکمل‌های غذایی وجود دارند. اگرچه مطالعات بیشتری برای تایید فواید ممکن لاکتوباسیلوس لازم است، محققان معتقدند که یافته‌هایشان نشان می‌دهد که احتمالا مصرف پروبیوتیک‌ها برای زنان مبتلا به لوپوس و التهاب کلیوی، مفید است.

نویسنده همراه مطالعه ژین لو، از دپارتمان علوم بیومدیکال و پاتوبیولوژی در کالج دامپزشکی ویرجینیا-مریلند در ویرجینیا تک (Virginia Tech)، و همکارانش به تازگی نتایجشان را در مجله Microbiome گزارش کردند.

lupus nephritis -histology

لوپوس نفریتیس چیست؟

لوپوس یک بیماری خودایمنی است که تخمین زده می‌شود بیش از ۱/۵ میلیون نفر در ایالات متحده به آن مبتلا هستند. اگرچه همه می‌توانند به آن مبتلا شوند اما این بیماری در زنان شایع‌تر است. زنان در حدود ۹۰ درصد جامعه مبتلایان را تشکیل می‌دهند.

در جریان لوپوس، سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌ها و بافت‌های سالم حمله می‌کند که این کار می‌تواند منجر به درد و تورم در پوست، مفاصل، کلیه، مغز و سایر قسمت‌های بدن بشود.


مقالۀ مرتبط: علائم و نشانه‌های لوپوس


براساس انیستیتو ملی بیماری‌های کلیوی، گوارشی و دیابت، از هر ۱۰ بزرگسال مبتلا به لوپوس ۵ نفر آسیب کلیوی را تجربه می‌کنند و در حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد از این بیماران کلیه خود را از دست می‌دهند. لوپوس نفریتیس در حال حاضر به وسیله داروهای سرکوبگر ایمنی با هدف جلوگیری از حمله سیستم ایمنی به کلیه‌ها درمان می‌شود. با این حال این داروها ممکن است سبب عوارض جانبی مضری مانند افزایش خطر عفونت بشوند.

با این حال این مطالعۀ جدید پیشنهاد می‌دهد که لاکتوباسیلوس باید به عنوان یک درمان ممکن برای زنان مبتلا به لوپوس نفریتیس بیشتر مورد مطالعه قرار بگیرد. در تحقیق قبلی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده بود، لو و همکارانش دریافتند که سطوح لاکتوباسیلوس موجود در روده همزمان با لوپوس کاهش پیدا می‌کند. این یافته‌ی‌ آن‌ها باعث شد این فرضیه را دنبال کنند که افزایش مقدار لاکتوباسیلوس در روده می‌تواند یک راه تسکین دهنده علائم لوپوس باشد. آن‌ها تصمیم گرفتند این تئوری را در تحقیقی جدید آزمایش کنند.
آن‌ها از مدل موشی لوپوس نفریتیس برای مطالعه‌شان استفاده کردند. ترکیب پنج نوع مختلف از لاکتوباسیلوس‌ها به غذای موش‌ها اضافه شد: لاکتوباسیلوس اریس، لاکتوباسیلوس رامنوسوس، لاکتورباسیلوس روتری، لاکتوباسیلوس جانسونی و لاکتورباسیلوس گاسری.

سپس گروه نمونه‌های مدفوع موش‌ها را تحلیل کرد و تایید کرد که سطح لاکتوباسیلوس در نتیجه اضافه شدن باکتری به غذاشان افزایش یافته است.

lactobacillus

لاکتوباسیلوس التهاب کلیوی را کاهش می‌دهد

محققان دریافتند که موش‌های ماده مورد آزمایش در مقایسه با گروه شاهد، بهبود در عملکرد کلیه و افزایش بقا را از خود نشان دادند. بررسی‌های بیشتر نشان داد که افزایش لاکتوباسیلوس موجود در روده منجر به بهود در نفوذپذیری روده می‌شود که به جلوگیری از لیکی گات (Leaky Gut) یا نشت روده کمک می‌کند. لیکی گات باعث نشت سم‌ها، میکروب‌ها و سایر مجصولات روده‌ای از روده به گردش خون می‌شود.

نویسندگان توضیح می‌دهند:

درمان لاکتوباسیلوسی به طور قابل توجهی نفوذپدیری روده را در این موش‌ها کاهش داد و احتمالا از نفوذ باکتری‌های مضر و آنتی‌ژن‌هایشان به اپیتلیال روده جلوگیری می‌کند.

چیز دیگری که درمان لاکتوباسیلوسی در موش‌ها نشان می‌دهد، سرکوب عوامل پیش‌التهابی در سیستم لنفاوی و همچنین بهبود نسبت سلول‎‌های T تنظیمی و پاتوژنیک است. این به نوبه خود التهاب کلیوی را کاهش می‌دهد.


مقالۀ مرتبط: عامل احتمالی لوپوس معرفی شد


محققان نمی‎دانند که چرا موش‌های نر مورد آزمایش مبتلا به لوپوس نفریتیس هیچگونه منفعتی را از درمان لاکتوباسیلوسی تجربه نکردند اما آن‌ها حدس می‌زنند که هورمون مردانه‌ی تستوسترون می‌تواند مقصر باشد.

پزوهشگران ادامه می‌دهند:

ما فکر می‌کنیم که تستوسترون اثر مفید باکتری را سرکوب می‌کند. قبل از مطالعۀ ما، محققان هرگز به هورمون مردانه‌ی تستوسترون به عنوان سرکوب‌کننده‌ی اثرات پروبیوتیک‌ها نگاه نکرده بودند.

این گروه می‌گوید که در حال حاضر مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا یافته‌هایشان در انسان نیز کاربردی هست یا نه، اما آن‌‎ها بر این باورند که لاکتوباسیلوس پتانسیل مفید بودن برای زنان مبتلا به لوپوس نفریتیس را دارد.

ژین لو اضافه می‌کند:

اگر یک بیمار مبتلا به لوپوس مونث باشد و همچنین التهاب کلیوی داشته باشد، اضافه کردن ماست یا یک مکمل پروبیوتیکی به غذا خطری ندارد.

حالا این محققان برای بررسی اینکه باکتری‌های “بد” لوپوس را تشدید می‌کنند یا نه برنامه‌ریزی می‌کنند. لو خاطرنشان می‌کند:

اگر این موضوع اثبات شود ما می‌توانیم باکتری‌های بد را مورد هدف قرار بدهیم و آن‌ها را برای بهبود علائم بیماری از بین ببریم.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید