انتشار این مقاله


عوامل خطر سرطان: سرکوب سیستم ایمنی

افرادی که داروهای سرکوبگر‌ سیستم‌ ایمنی مصرف می‌کنند، و با مبتلایان به HIV بیشتر در خطر سرطان قرار دارند.

 بیشتر افرادی که پیوند عضو دارند، داروهایی برای سرکوب سیستم ایمنی مصرف می‌کنند؛ بنابراین بدن عضو دریافت‌شده را پس نمی‌زند. این داروهای «سرکوبگر سیستم ایمنی» موجب می‌شوند سیستم‌ ایمنی توانایی کمتری در شناسایی و تخریب سلول‌های سرطانی یا مبارزه با عفونت‌های عامل سرطان داشته باشد. عفونت با HIV نیز سیستم‌ ایمنی را تضعیف کرده و ریسک سرطان‌های خاصی را افزایش می‌دهد.

تحقیقات نشان داده‌اند که دریافت‌کننده‌های پیوند، در ریسک افزایش‌یافته‌ی شمار زیادی از سرطان‌های مختلف قرار دارند. برخی از این سرطان‌ها می‌توانند توسط عوامل عفونی ایجاد شوند، در حالی که برخی دیگر چنین نیستند. ۴ سرطان شایع‌تر در میان دریافت‌کنندگان پیوند و سرطان‌هایی که در این گروه جمعیتی بیشتر از جمعیت عمومی شایع می‌باشد، لنفومای غیرهاچکین (NHL)، سرطان ریه، کلیه و کبد می‌باشد. NHL می‌تواند به خاطر عفونت با ویروس Epsetin-Barr (EBV) و سرطان کبد می‌تواند به‌خاطر عفونت‌های مزمن با ویروس‌های هپاتیت B و هپاتیت C ایجاد شود. گمان نمی‌شود که سرطان‌های ریه و کلیه با عفونت ارتباط داشته باشند.

افراد مبتلا به HIV/AIDS نیز ریسک افزایش‌یافته‌ای از سرطان‌های ایجاد شونده توسط عوامل عفونی، نظیر EBV، هرپس‌ویروس انسانی ۸ یا ویروس همراه با سارکوم کاپوزی دارند که به‌ترتیب موجب سرطان گردن‌ رحم، مقعد، حلق‌دهانی و دیگر سرطان‌ها می‌شود. همچنین عفونت HIV با ریسک افزایش‌یافته‌ی سرطان‌هایی که گمان نمی‌شود با عوامل عفونی ایجاد شوند، نظیر سرطان ریه، ارتباط دارد.

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید