انتشار این مقاله


عوارض سرطان: تغییر در پوست و ناخن

درمان سرطان عوارض جانبی آزار دهنده‌ای به دنبال دارد، خشکی و تغییر رنگ پوست و ناخن‌ها از جمله این عوارض هستند.

درمان سرطان می‌تواند منجر به بروز تغییر در پوست و ناخن شود. پس بهتر است از تیم درمانی خود بپرسید که آیا این عوارض در شما نیز ظاهر شده است؟


مقاله‌ی مرتبط: عوارض سرطان: ریزش مو


در پرتودرمانی ناحیه‌ای از پوست که تحت تابش مستقیم پرتو قرار می‌گیرد ممکن است دچار خشکی و خارش شود و به قرمز یا قهوه‌ای تغییر رنگ دهد. این تغییرات در ابتدا به پوست آفتاب سوخته‌ای که به قهوه‌ای مایل به زرد تغییر رنگ داده و دارای التهاب است، شبیه می‌باشد.
شیمی‌درمانی نیز با آسیب به سلول‌های پوست و ناخن می‌تواند مشکلاتی از قبیل خشکی، خارش و قرمزی پوست را ایجاد کند. بعضی افراد ممکن است به شدت به نور حساس شوند و به سرعت درمقابل نور آفتاب سوخته شوند. تغییرات ناخن نیز شامل تیره شدن، ترک خوردگی و ظهور لکه‌های قرمز در ناخن می‌باشد.
شیمی درمانی حتی می‌تواند باعث ایجاد قرمزی، تاول و خشکی پوست در برخی نواحی شود که قبلا تحت تابش پرتو در پرتودرمانی قرار گرفته‌اند. این پدیده یادآوری تابشی نامیده می‌شود.
درمان بیولوژیکی می‌تواند به خارش و زخم شدن پوست منجر شود. درمان هدفمند نیز احتمالا خشکی پوست، جوش و مشکلات ناخن را به دنبال خواهد داشت.


مقاله‌ی مرتبط: عوارض سرطان: از دست دادن اشتها


برخی از این مشکلات پوستی جدی‌تر هستند و نیاز به رسیدگی فوری دارند، از جمله؛ خارش ناگهانی و شدید، جوش و کهیر که در اثر شیمی درمانی ایجاد می‌شوند و ممکن است علائم شروع یک واکنش آلرژیک باشند. زخم‌های دردناک و عفونی که در محل‌هایی از پوست که درمان را دریافت می‌کند و نیز در چین‌های پوستی مثل گوش و زیر پستان و لگن، ایجاد می‌شوند.


مقاله‌ی مرتبط: عوارض سرطان: اختلالات خواب


راه‌های مدیریت عوارض

بسته به نوع درمانی که به بیمار ارائه می‌شود، ممکن است هر یک از راه‌های زیر برای کاهش خارش و جلوگیری از ایجاد زخم‌های عفونی، به بیماران توصیه شود:

  • فقط از محصولات توصیه شده استفاده کنید. از صابون‌های ملایمی استفاده کنید که با پوست شما سازگارند. از پرشک خود بخواهید که لوسیون‌ها و کرم‌های لازم را به شما معرفی کند و زمان و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها را برای شما توضیح دهد. مثلاً ممکن است استفاده از محصولات ضد عرق قبل از پرتو درمانی مضر باشد.
  • از پوست خود محافظت کنید. در مورد لزوم استفاده از لوسین‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها برای پوست‌های خشک، خارش‌دار و عفونی از کادر درمانی خود سوال کنید. از یخ و باند در مناطقی از پوست که تحت پرتودرمانی هستند، استفاده نکنید. کمتر صورت خود را اصلاح کنید و به جای تیغ از ماشین‌های صورت تراشی استفاده کنید. اگر پوست شما زخم دارد، بهتر است مدتی آن منطقه را مو زدایی نکنید. از پیراهن آستین بلند و کلاه لبه دار در مقابل آفتاب استفاده کنید.
  • خشکی و خارش پوستتان را درمان کنید. از عطر و محصولات الکی که پوست را خشک می‌کنند، اجتناب کنید. با آب خیلی گرم حمام نکنید و بعد خشک کردن پوستتان از لوسیون‌هایی که با کمک پزشکتان انتخاب کرده‌اید، استفاده کنید. خانه‌ی خود را خنک و مرطوب نگه دارید. رژیم غذایی سالمی داشته‌باشید و آب زیادی بنوشید.

برای مراقبت از ناخن‌ها، آن‌ها را تمیز و کوتاه کنید. هنگام شستن ظروف، انجام کارهای منزل و باغچه از دستکش استفاده کنید. از پزشک خود در مورد محصولاتی که می‌توانند در حفظ سلامت ناخن‌هایتان به شما کمک کنند بپرسید.


مقاله‌ی مرتیط: عوارض سرطان: آنمی


اگر پوستتان در ناحیه‌ای که تحت درمان است آسیب دید حتما این مسئله را با پزشک خود درمیان بگذارید، زیرا عدم درمان این عوارض می‌تواند منجر به عفونت شود.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید