انتشار این مقاله


سیر تحولات شخصیتی در نوجوانی

ثبات احساسی در دختران در ابتدای بلوغ کاهش و سپس افزایش می‌یابد. اما پسران گرایش اندکی به ثبات احساسی دارند.

ویژگی‌های شخصتی منعکس‌کننده‌ی تفاوت‌های کلیدی بین انگیزه‌های افراد است. تفاوت در انگیزه‌ها سبب می‌شود افراد به یک اتفاق، واکنش‌های مختلفی نشان دهند.
شناخت ویژگی‌های شخصیتی به علت ثبات نسبی آن‌ها ارزشمند است. به این معنی که شناخت خصوصیات شخصیتی یک فرد می‌تواند به شما کمک کند تا واکنش او را در موقعیت‌های مختلف پیش‌بینی کنید.


مقاله‌ی مرتبط: خودشناسی؛ مزایا، اهمیت و روش‌ها


از آن‌جایی که مطالعات معمولا از دانشجویان تا کهن‌سالان را شامل می‌شوند، تاکنون اطلاعات ارزشمندی از شخصیت این گروه‌ها به دست آمده است. اما هنوز اطلاعات کافی از شخصیت نوجوانان در دست نیست.


مقاله‌ی مرتبط: مشکلات روحی در نوجوانان، ناشی از IQ کمتر؟!


محققان برای دست‌یابی به بینشی از سیر تحولات شخصیتی ۱۲ تا ۲۲ سالگی مطالعه‌ای را در هلند طراحی و اجرا کرده‌اند. برای این مطالعه در ابتدا پنج ویژگی شخصیتی مربوط به شرکت‌کنندگان را ارزیابی شد. این ویژگی‌ها بازبودن سطح فکر، برون‌گرایی، تطابق‌پذیری، وجدان و ثبات احساسی بودند. در مرحله‌ی بعد از خواهر، برادر و دوستان نزدیک این افراد نیز خواسته شد تا در این مطالعه همکاری کنند.

محققان به بررسی تغییرات این پنج فاکتور شخصیتی در طول زمان پرداختند. آن‌ها تفاوت تغییرات شخصیتی در گروه‌های سنی مختلف را به صورت جداگانه برای دختران و پسران ارزیابی کردند. محققان این پژوهش را با این باور طراحی کردند که شخصیت افراد با نزدیک شدن به سن بلوغ ثبات می‌یابد، یعنی میزان تغییرات سال به سال کاهش خواهد یافت.

نتایج این پژوهش بیان می‌کنند:

  • صفت تطابق‌پذیری که نشان می‌دهند افراد چقدر تمایل دارند تا مورد علاقه‌ی دیگران باشند، با افزایش سن دختران و پسران افزایش می‌یابد.
  • وجدان یا احساس مسئولیت در قبال انجام وظایف، در دختران به صورت پیوسته افزایش می‌یابد. اما در پسران در ابتدای نوجوانی کاهش یافته و سپس با ورود آن‌ها به دوره جوانی افزایش خواهد یافت.
  • ثبات احساسی در دختران در ابتدای بلوغ کاهش یافته اما سپس با نزدیک شدن به جوانی افزایش خواهد یافت. اما پسران گرایش اندکی به ثبات احساسی در گذر زمان نشان داده‌اند.

پرسش دیگری که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت این بود که آیا روابط نوجوانان با خواهر، برادر و دوستانشان می‌تواند بر شخصیت آن‌تاثیر بگذارد؟
بررسی‌ها نشان داد نوجوانان تمایل به دوستی و برقراری ارتباط با افرادی دارند که شبیه به خودشان باشند. اما درنهایت تغییر در شخصیت دوستانشان نمی‌تواند بر شخصیت آن‌ها تاثیر بارزی داشته‌ باشد.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید