انتشار این مقاله


ترمیم بافت عصبی آسیب دیده به کمک ژن‌ها

آیا ترمیم سلول های عصبی نیز مربوط به ژن هاست؟

دانشمندان پروسه ی ژنتیکی را که باعث تغییر سلول های عصبی برای ترمیم می شود، شناسایی کرده اند. تحقیقات بیشتر بر روی چگونگی ترمیم بافت، راه را برای ساختن دارو های جدید و روش های درمانی برای افراد آسیب دیده در حوادث و تصادفات هموار می کند.

دانشمندان در این پروسه بر روی سلول های آسیب دیده ی دستگاه اعصاب محیطی (PNS) که مرکز حیاتی شبکه ی عصبی بعد از مغز و نخاع است، تمرکز می کنند. بیماری های مربوط به راه های عصب محیطی که بر اثر آسیب به سلول های عصبی دستگاه محیطی ایجاد شده و موجب پر دردی، بی حسی و ضعف عضلانی در ناحیه ی مربوطه می شود. پژوهشگران مولکول هایی را شناسایی کرده اند که باعث می شوند سلول های پشتیبان دستگاه عصبی بنام سلول شوآن (Schwann Cell) به نسخه ای قابل بازیابی تبدیل شوند. ژن هایی خاص این تبدیل را هدایت و کنترل می کنند و باعث نشان دار شدن سلول های شوآن به عنوان ترمیم کننده می شوند. این ژن ها توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه ادینبورگ و دانشگاه لندن شناسایی شده اند و می توانند به فهم نحوه ی رشد تومور های سرطانی کمک کنند.


مقالات مرتبط:


آسیب محیطی یک نفر از هر ۱۰ نفر بالای ۵۵ سال را درگیر می کند که در صورت فلج شدن فرد، کیفیت زندگی را پایین می آورد. پروفسور Timothy Aitman از اعضای تیم دانشگاه ادینبورگ در این باره اظهار دارد:

یافته های جدید به ما کمک می کند که با نحوه ی سازگاری سلول ها با آسیب وارده بر بافت آشنا شویم. این دانش به کشف داروهایی جدید برای بیمارانی که از آسیب دستگاه عصبی رنج می برند، کمک می کند.

دکتر Arthur Farraj از دانشگاه کمبریج در این باره می گوید:

نتایج حاکی از آن است که ژن های دخیل در ترمیم سلول های عصبی، شبیه ژن هایی هستند که باعث سرطان می شوند. لذا مکانیسم های مولکولی که تکثیر سلولی و ترمیم بافت را انجام می دهند، در صورت عدم کنترل و یا وجود اختلال، سرطان ایجاد می کنند.


مقالات مرتبط:


 

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (3)
  1. سلام
    من ۱۷ سالمه و پنج ساله که دچار بیماری نوروپاتی محیطی شدم. بهم گفتن که درمان بیماریم فقط ژن درمانیه و الانم در ایران ژن درمانی انجام نمیشه.
    اگه میشه راهنماییم کنید که ژن درمانی اگه هست در کدام کشور ها انجام میشه.
    ممنون

  2. سلام
    من ۱۷ سالمه و پنج ساله که دچار بیماری نوروپاتی محیطی شدم. بهم گفتن که درمان بیماریم فقط ژن درمانیه و الانم در ایران ژن درمانی انجام نمیشه.
    اگه میشه راهنماییم کنید که ژن درمانی اگه هست در کدام کشور ها انجام میشه.
    ممنون

  3. سلام
    با آرزوی سلامتی
    متاسفانه با اینکه ایران تو علم ژنتیک جلوتر از بقیه‌ی کشورهای خاورمیانه‌ است، ولی مرکز ژن‌درمانی معتبر نداره!
    در آسیا کشورهایی مثل کره‌ی جنوبی، ژاپن و خصوصا چین، در این زمینه پیشتازن. در آمریکا هم که اولین ژن‌درمانی انجام شده و مربوط به لوسمی کودکان بوده.

    (درمورد سایر کشورها اطلاعات چندانی ندارم. مطالب جدید مربوط به این مورد، در وبسایت منتشر خواهد شد)

دیدگاهتان را بنویسید