آیا نخوردن صبحانه باعث بیماری قلبی می‌شود؟

نخوردن صبحانه احتمال کاهش سلامت قلب و ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد.
یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد، افراد میانسالی که به طور معمول صبحانه نمی‌خورند در مقایسه با افرادی که صبحانه‌ی کامل صرف می‌کنند بیشتر محتمل انسداد عروق قلبی هستند.

یافته‌ها از ارتباط بین خوردن صبحانه و سلامت بهتر قلب حاکی است. این تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که صبحانه می‌خورند؛ مخصوصا یک صبحانه‌ی دلچسب، کمتر در معرض انسداد عروقشان توسط پلاک‌ها قرار دارند.


مقاله‌ی مرتبط: ۱۰ دلیل که چرا باید صبحانه بخورید


پلاک‌ها رسوبات چربی، کلسیم و موادی دیگر هستند که می‌توانند در داخل شریان‌ها ایجاد شوند و باعث سفت و باریک شدن آن‌ها گردند؛ حالتی که تصلب شرایین یا آترواسکلروز ( atherosclerosis) نامیده می‌شود. آترواسکلروز می‌تواند منجر به حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی و یا سایر عوارض شود.


مقاله‌ی مرتبط: اینفوگراف: بیماری‌های قلبی


مطالعات جدید اثبات نمی‌کند که تنها صِرف نخوردن صبحانه می‌تواند به طور مستقیم باعث آسیب رساندن به عروق خونی شود.

Jose Penalvo، دانش پژوه ارشد علوم تغذیه و سیاست دانشگاهFriedman در بوستون، می‌گوید:

اینکه شما دچار پلاک‌های خونی در عروقتان می‌شوید تنها بخاطر عدم خوردن صبحانه نیست.

اما او اشاره کرد، دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود با نخوردن صبحانه خطر ابتلا به آترواسکلروز در فرد افزایش یابد.

به گفته‌ی Penalvo، برای بسیاری از مردم نخوردن صبحانه جزئی از عادت‌های بدشان قرار گرفته است. این افراد باید تمایل داشته باشند که صبحانشان را به طور کامل میل کنند؛ به عنوان مثال غذاهابی که خوردن آن‌ها برایشان راحت است برگزینند.

Penalvo گفت:

نخوردن صبحانه ممکن است اثرات منفی بر روی هورمون‌های تنظیم‌کننده‌ی اشتها، قندخون و انسولین (هورمون‌ای که قندخون را تنظیم می‌کند) داشته باشد.

مطالعات پیشین نشان داده است که طرفداران خوردن صبحانه کمتر دچار چاقی، دیابت یا بیماری قلبی می‌شوند.

Penalvo می‌گوید:

اما مطالعات فعلی از آزمون‌های قابل مشاهده و عینی استفاده می‌کند. محققان با استفاده از سونوگرافی برای نمایش افراد میانسال مبتلا به بیماری آترواسکلروز استفاده می‌کنند.

این مطالعه شامل بیش از 4000 بزرگسالان 40 تا 54 ساله از اسپانیا بود. سه درصد از آن‌ها گاهی صبحانه می‌خوردند درحالی که 27 درصد به طور منظم صبحانه می‌خوردند؛ بدان معنی که بیش از 20 درصدِ کالری روزانه‌ی خود را با خوردن صبحانه تامین می‌کردند.
اکثر آنها ( 70 درصد ) صبحانه‌ای با کالری نسبتا کم می‍خوردند. بعدها معلوم شد که این سه گروه درمورد شانس ابتلا به آترواسكلروز نیز با یکدیگر متفاوت بودند.

تقریبا در 75 درصد از افرادی که از خوردن صبحانه امتناع می‌کردند پلاک‌ ایجاد شد. درمقایسه با 57 درصد از افرادی که صبحانه‌ی کامل می‌خوردند و 64 درصد از افرادی که گه‌گاهی صبحانه می‌خوردند!

در این تحقیق، طرفداران خوردن صبحانه از بسیاری جهات سالم بودند. به طور مثال، آن‌ها معمولا ازمیوه‌ها و سبزیجات، غذاهای دریایی و گوشت استفاده می‌کردند. همچنین کمتر مستعد چاقی یا فشار خون بالا، دیابت یا سطح آنرمال کلسترول بودند.
اما حتی با سنجشِ تمامی این عوامل، نخوردن صبحانه به خودی خود، همچنان با خطر بالاتری از ابتلا به آترواسکلروز مرتبط بود.

Kim Larson متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی می‌گوید:

این یافته‌ها به دلایلی مهم است، چراکه بسیاری از بزرگسالان ( حدود 30 درصد ) معمولا صبحانه نمی‌خورند.
همچنین اشاره می‌کند که برخی از افراد از روی عمد بخاطر اینکه می‌خواهند وزن کم کنند، صبحانه را به طور صحیح نمی‌خورند.

Larson توضیح داد که نخوردن صبحانه به دلیل تاثیر بر روی اشتها و عادات غذاییِ مابقی روز، ایده‌ی خوبی نیست.

Larson که در این مطالعه نقشی نداشت، گفت:

افرادی که خوردن صبحانه را به طور کلی از قلم انداخته‌اند، باید آن را در مابقی روز جبران کنند.

در پایان او گفت، این افراد نسبت به افرادی که صبحانه می‌خورند به طور معمول سطح کالری کمتری در طول روز دارند.
مطالعه‌ی فعلی به کیفیت مواد غذایی انتخابیِ مردم در صبحانه توجهی ندارد اما هنگامی که بحث پیشگیری از بیماری‌ها مطرح می‌شود کیفت آن‌ها مهم می‌شود.

به گفته‌ی Larson یک قهوه و بیسکوییت از هیچ چیز که بهتر است! اما او همچنین توصیه می‌کند که اگر صبحانه حاوی یک ترکیب سالم پروتئین، کربوهیدرات و چربی باشد خیلی بهتر می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: آیا صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است؟


او اذعان کرد که درحقیقت زمان مانع بزرگی است؛ بسیاری از مردم صبح زود سریع از سرجایشان بلند شده و با یک بشقاب کوچک کیک به سمت ماشین خود می‌روند تا داخل ماشین آن را بخورند!

به گفته‌ی Larson، صبحانه لازم نیست که شامل موادغذایی عجیب و غریب باشد. برخی از پیشنهاداتی که او اشاره به آن‌ها می‌کند شامل: جو دوسر همراه با آجیل و میوه، نان تست آغشته به کره‌ی بادام زمینی، مخلوط ماست و میوه و برش‌هایی از سیب با کره‌ی بادام زمینی.

Penalvo مردم را تشویق می‌کند که به این طریق نگاه کنند: خوردن یک صبحانه‌ی سالم واقعا لذت‌بخش است و به طور بالقوه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در شما محدود کند.

او گفت « این یک پیام واقعا مثبت و جدی است.»

البته که صبحانه به تنهایی راه چاره نیست. Penalvo خاطر نشان کرد که این باید با بخشی از رژیم غذایی سالم و سایر عادت‌های خوب مانند ورزش کردن منظم همراه باشد.