انتشار این مقاله


مواد شیمیایی عامل سرطان: بنزن

بنزن از مواد شیمیایی عامل سرطان شناخته می‌شود که در بنزین وجود دارد.

بنزن مایعی شیمیایی است که در دمای اتاق بی‌رنگ بوده یا زرد کم‌رنگ می‌باشد.
این ماده در ابتدا به عنوان حلال در صنایع شیمیایی و دارویی به عنوان مواد اولیه و واسطه در ساخت مواد شیمایی متعدد و گازوئیل استفاده می‌شد. بنزن در فرآیند‌های طبیعی و یا صناعی، هر دو، تولید می‌شود.
بنزن از اجزای طبیعی نفت خام می‌باشد که امروزه منبع اصلی تولید بنزین است. منابع طبیعی دیگر شامل انتشار گازهای آتش‌فشان‌ها و آتش‌سوزی جنگل می‌باشد.

چگونه در معرض بنزن قرار می‌گیریم؟

در درجه‌ٔ اول، تنفس هوای حاوی مواد شیمیایی، موجب مواجهه با بنزن می‌شود. کارگران صنایع تولیدکننده و یا مصرف‌کننده‌ی بنزن احتمال مواجهه با بالاترین سطح مواد شیمیایی را دارند؛ هرچند در دهه‌های اخیر آیین‌نامه‌هایی این مواجهه را کاسته و به همین ترتیب، محدودیت‌هایی برای مقادیر بنزن موجود در گازوئیل‌ها وضع شده که نتیجه‌ی آن کاهش مواجهه می‌باشد.
دود جاری سیگار منبع دیگر بنزن می‌باشد که موجب مواجههٔ نصف جمعیت کلی آمریکا با این ماده‌ی شیمیایی می‌شود.
در میان سیگاری‌ها، ۹۰ درصد مواجه با بنزن از استعمال دخانیات حاصل می‌شود. همچنین بنزن ممکن است در چسب‌ها، محصولات شوینده و پاک‌کننده و پاک‌کننده‌های رنگ‌ها وجود داشته باشد.
هوای آزاد حاوی سطوح پایینی از بنزن می‌باشد که از دود دست‌دوم تنباکو، بخار گازوئیل، اگزوز اسباب موتوری و دودهای خروجی صنعتی ناشی می‌شود.

بنزن و سرطان
هوای آزاد حاوی سطوح پایینی از بنزن می‌باشد که از دود دست‌دوم استعمال سیگار، بخار گازوئیل و دیگر منایع حاصل می‌شود.

مواجهه با بنزن با کدام سرطان‌ها ارتباط دارد؟

مواجهه با بنزن ریسک ابتلای لوسمی و دیگر اختلالات خونی را افزایش می‌دهد.

مواجهه چگونه کاسته می‌شود؟

از مصرف سیگار و قرارگیری در معرض دود دست‌دوم تنباکو اجتناب شود. مواجهه با بخار گازوئیل کمتر شود. برای کارگرانی که در محیط‌های شغلی در معرض بنزن قرار دارد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالت متحده اطلاعاتی درباره‌ی چگونگی محافظت و اقدامات لازم در شرایط مواجهه فراهم ساخته است.


مقاله‌ی مرتبط: مواد شیمیایی عامل سرطان: اریستولوکیک اسید


الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید