انتشار این مقاله


تغییر عملکرد مغز با مصرف شدید الکل

مصرف بیش از حد الکل عملکرد مغز را در مردان و زنان جوان به صورت متفاوتی تغییر می‌دهد.

دانشمندان دریافته‌اند عملکردهای مغز در مردان و زنان جوان با استفاده بلندمدت الکل تغییر می‌کند. ولی این تغییرات در مردان نسبت به زنان به طور قابل ملاحظه‌ای متفاوت است. این مورد نشان می‌دهد نه تنها افراد جوان ممکن است در معرض خطر آسیب بلندمدت باشند بلکه این خطرات احتمالا در مردان و زنان تفاوت دارند. نتایج این مطالعه در سوم سپتامبر ۲۰۱۷ در نشست The ECNP در پاریس ارائه شد.


مقاله مرتبط: الکلیسم


گروهی تحقیقاتی از فنلاند، ۱۱ مرد جوان و ۱۶ زن جوان را که سابقۀ مصرف شدید ده سالۀ الکل داشتند، با ۱۲ مرد جوان و ۱۳ زن جوان که هیچ سابقۀ مصرف الکل و یا سابقۀ بسیار اندکی داشتند، مقایسه کردند. در زمان انجام آزمایش‌ها، همه‌ی این افراد بین ۲۳ تا ۲۸ سال سن داشتند. محققان پاسخ‌های مغز را در اثر تحریک توسط پالس‌های مغناطیسی (تحت عنوان تحریک ترنس کرانیال مغناطیسی شناخته می‌شود) که نورون‌های مغز را فعال می‌کنند، مورد بررسی قرار دادند. فعالیت مغزی با روش Electroencephalogram) ECG) اندازه‌گیری شد.

قبلاً محققان دریافته‌ بودند که مصرف‌کنندگان شدید الکل پاسخ الکتریکی قوی‌تری در قشر مغز خود نسبت به افرادی که الکل مصرف نمی‌کردند، نشان می‌دادند؛ این مورد نشان‌دهنده‌ی وجود تغییرات بلندمدت در نوع پاسخ مغز است. این بار محققان دریافتند مردان و زنان جوان به طور متفاوتی پاسخ می‌دهند، به طوری که مردان پاسخ قوی‌تری به پالس TMS در فعالیت الکتریکی مغز خود نشان می‌دادند. دکتر اوتی کار (Outi Kaarre) از دانشگاه شرق فنلاند و بیمارستان دانشگاهی Kuopio اذعان داشت:

ما تغییرات بیشتری را در فعالیت الکتریکی مغزی مردان نسبت به زنان یافتیم که شگفت‌آور بود، در حالی که ما طور دیگری انتظار داشتیم. این مورد بدین معنی است فعالیت الکتریکی مغز مردان در اثر استفاده بلندمدت الکل، نسبت به زنان بیشتر تغییر یافته‌ است.

استفاده از ECG به محققان این اجازه را داد تا نشان دهند مغز مردان در مقایسه با مغز زنان، فعالیت الکتریکی مرتبط با انتقال نوروترنسمیتری گابا (Gamma-AminoButyric Acid) بیشتری دارند.

تاثیر الکل بر مغز

عموما مطالعه ما نشان داد که استفاده از الکل باعث بروز تغییرات الکتریکی و نوروترنسمیتری بیشتری در مردان نسبت به زنان می‌گردد. در بدن دو نوع گیرندۀ A و B برای نوروترنسمیتر GABA وجود دارد. استفاده بلندمدت الکل فعالیت نورورترنسمیتری هر دو نوع گیرنده را در مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد ولی تنها گیرندۀ نوع A در زنان متأثر می‌شود. ما هم‌چنان در حال تلاش برای یافتن مفهوم این رخداد هستیم، ولی GABA یک نوروترنسمیتر اساسی در جلوگیری از بسیاری از فعالیت‌های مغزی و سیستم عصبی مرکزی است. این نوروترنسمیتر در بسیاری از سیستم‌های نورولوژیکی دخیل است و در افسردگی و اضطراب حائز اهمیت بوده، و به طور کلی به نظر می‌رسد باعث کاهش فعالیت مغزی می‌شود.

از مطالعات حیوانی می‌دانیم که فعالیت گیرندۀ نوع Aی این نوروترنسمیتر الگوهای نوشیدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حالی که گیرنده‌های نوع B بنظر می‌رسد در میل کلی به الکل دخیل هستند. این مورد پیشنهاد می‌شود که مردان و زنان ممکن است بطور متفاوتی به الکل پاسخ دهند. مطالعه ما مکانیسم ممکنی را برای این تفاوت‌ها مطرح می‌کند.

ما همچنین می‌دانیم استفاده طولانی مدت الکل می‌تواند برای افراد جوان خطرزا باشد. مفهوم این مطالعه این است که استفاده بلندمدت الکل مردان جوان و زنان جوان را بطور بسیار متفاوتی تحت تاثیر قرار می‌دهد و ما به یافتن این مورد که این تفاوت‌ها چگونه خود را نشان می‌دهند نیاز داریم. ممکن است نیاز به وضع مقررات سخت‌گیرانه علیه مصرف الکل در جوانان باشد، زیرا هیچ یک از شرکت‌کنندگان معیارهای تشخیصی را برای نابه‌هنجاری مصرف الکل نداشتند و این تغییرات قابل ملاحظه باز هم در عملکرد مغز یافت می‌شد. این ممکن است بدین معنی باشد تفاوت‌های جنسیتی باید برای برنامه ریزی به منظور درمان دارویی مصرف الکل درنظر گرفته شوند.

Outi Kaarre


مقاله مرتبط: الکل بدن را تسخیر می‌کند!


نظر پروفسور ویم ون دن بریک (Wim van den Brick)، استاد مرکز پزشکی آکادمیک روانشناسی و اعتیاد و مدیر سابق کمیته علمی The ECNP، بدین شرح است:

این یافته‌ها بسیار جالب هستند مخصوصاً به دلیل این که زنان جوان با مردان جوان در زمان بررسی مصرف شدید الکل در اروپا روبه‌رو هم هستند. این ممکن است بدین معنی نیز باشد که گروه متفاوتی از زنان در سنین پایین دچار مصرف شدید الکل می‌شوند؛ به گونه‌ای دیگر، زمانی که مصرف شدید الکل بیشتر رخ می‌دهد و رفته رفته به یکی از هنجارهای جامعه تبدیل می‌شود، دیگر زنان برای مصرف زودهنگام شدید الکل نیازی به داشتن شخصیتی ناهنجار نیستند.

یافت الگوی ECG متفاوتی در مردان و زنانی که مصرف شدید زودهنگام الکل داشتند شاید در واقع عواقب مهمی برای درمان مردان و زنان مبتلا به ناهنجاری در مصرف الکل داشته باشد. یکی از مهم‌ترین داروهای جدید برای درمان وابستگی به الکل، آگونیست GABA-B یا Baclofen است که نتایج آمیخته‌ای را که ممکن است توسط این مطالعه شرح داده‌ شوند، نشان داده‌ است. یکی از محدودیت‌های مطالعه این است که هیچ اطلاعاتی درباره تفاوت‌های نوروبیولوژیکی موجود از قبل ممکن بین گروه‌ها در اختیار ما قرار نمی‌دهد و توضیحی است برای تفاوتهای مشهود که به همان اندازه معتبر هستند.


مقاله مرتبط: الکل چگونه موجب مرگ سلول‌های عصبی می‌شود؟


رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید