انتشار این مقاله


۸ دلیل که بهتر است ریش داشته باشیم

آن­ها دیگر فقط مخصوص افراد نوپرست نیستند. بلکه در حقیقت داشتن ریش دارای فوایدی برای سلامتی است.

آیا به فکر گذاشتن ریش­های مدل دار و جذاب هستید؟ آن­ها دیگر فقط مخصوص افراد نوپرست نیستند. بلکه در حقیقت داشتن ریش دارای فوایدی برای سلامتی است.

این مسئله که ریش گذاشتن مشکلات خاص خود را دارد، غیر قابل انکار است. ریش می­تواند باعث خارش شود و نیازمند مراقبت و رسیدگی مداوم است. (اگر به دنبال ریش­های ژولیده و مد روز هستید) ولی فواید آن­ها برای سلامتی به طور قطع از بدی­های آن­ها بیشتر است.

ریش از صورت شما در برابر آفتاب محافظت می­کند

هر چه بیشتر در معرض آفتاب قرار داشته باشید احتمال ایجاد شرایط نامطبوع برای پوستتان بیشتر می­شود، از سوختگی­‌های ساده­‌ی (ولی دردناک) پوست صورت گرفته تا سرطان­‌های پوست.

اما در صورت وجود ریش: آن­ها می­توانند قسمتی از صورت شما را در برابر اشعه­های خطرناک فرابنفش نور خورشید محافظت کنند. این نه تنها به سلامتی پوست کمک می‌­کند بلکه باعث می­‌شود پوست شما نرم و انعطاف­‌پذیر بماند. کارشناسان سلامت بر این موضوع تاکید دارند که اگر پوست به طور مداوم مستقیما در معرض نور خورشید قرار بگیرد خطر پیشرفت سرطان پوست، آسیب­‌های پوستی و کک و مک بیشتر می­شود.

ریش شما را گرم‌­تر نگه می‌­دارد

اگر طرفدار برف، اسکی روی برف و یخ و جوراب­‌های زمستانی هستید و هوا بسیار بسیار سرد است. در این­جاست که ریش می­‌تواند به شما کمک کند سرما را راحت‌تر تحمل کنید.

موی روی صورت به طرز عجیبی می­‌تواند مانع و حفاظتی در برابر سرما باشد و به شما کمک کند گرم­‌تر بمانید. فراتر از آن ریش روی صورت می­‌تواند باعث شود که باد سرد مستقیم به پوست برخورد نداشته باشد و آن را مرطوب نگه دارد و اجازه ندهد که پوست خشک شود.

ریش از ابتلا به بیماری­‌های گلو جلوگیری می­‌کند

در این­‌جا مطلبی وجود دارد که شما احتمالا از آن آگاهی نداشته‌­اید و آن این است که داشتن ریش مانع از بیمار‌ی­‌های گلو می‌شود. و این بدان دلیل است که موی روی صورت از ورود باکتری­‌های معلق در هوا به دهان جلوگیری می­‌کند و از گلوی شما محافظت می­‌کند.

باید اعتراف کرد که تحقیقاتی که این نتیجه‌­گیری ها را کرده­‌اند نسبتا قدیمی هستند، اما همین که ریش می­تواند مانند یک حصار عمل کند برای قانع شدن کافی است.

ریش از حمله‌­ی آسم جلوگیری می‌­کند

افرادی که به طور جدی مبتلا به آسم هستند می­دانند که گرد و خاک می­‌تواند قاتل آن­‌ها باشد. ولی مویی که بالای دهان روییده و وارد فضای بینی شده‌ ­است مانع ورود آلرژن­ها به بینی و ریه می‌­شوند. دکتر فلیکس چوآ، متخصص ریه و تنفس، می­گوید:

ریش می­‌تواند این آلرژن­‌ها (و دیگر موجودات میکروسکوپی مانند باکتری­‌ها) را در خود ذخیره کند. پس بسیار پر اهمیت است که ریش خود را مرتب با استفاده از آب و صابون بشویید و تمیز نگه دارید.

موی صورت روند پیر شدن را کند می‌­کند

ریش گاهی باعث می­شود یک مرد جوان، بزرگ‌تر از سن خودش به نظر برسد. ولی از قضا می­تواند پوست را نرم و جوان­تر نگه دارد.

این بدان دلیل است که موی صورت باعث می­شود آب و رطوبت پوست آن حفظ شود و حفاظی در برابر خشکی باشد و این سبب ضخامت پوست و حفظ نرمی و جوانی آن می‌­شود.

ریش به شما کمک می­‌کند با سرماخوردگی مبارزه کنید

یکی از مشکلاتی که داشتن ریش برای شما دارد این است که شما بیشتر از حالت معمول احساس گرما می­کنید. اما این موضوع می­تواند در مواقعی مانند سرما­ های شدید زمستانی بسیار مفید باشد.

ریش دمای پوست را بالا می­برد و شما را گرم نگه داشته و به بدنتان کمک می­کند با ویروس­ها مقابله کند. به بیان ساده­تر گرم نگه داشتن خود (و نوشیدن مایعات به مقدار زیاد) کلید مبارزه با سرماخوردگی معمولی است.

از جوش زدن جلوگیری می­‌کند

آقایان می­‌دانند که سوزش تیغ بی‌­نهایت آزاردهنده است. اما اگر مرتب صورت خود را اصلاح نکنید احتمال سوزش پوست ناشی از استفاده­ از تیغ، جوش و عفونت به شدت کاهش می­یابد.

مشکل آن‌جاست که اصلاح می­تواند سبب جوش زدن و دیگر شرایط آزاردهنده­ مثل عفونت فولیکول­‌های مو شود. به این معنا که افرادی که مستعد مشکلات پوستی هستند می­‌بایست به فکر ریش گذاشتن باشند.

زمان ذخیره می­‌شود، استرس شما کمتر می­‌شود

اصلاح صورت کار زمان­‌بری است و هر روز ۵ دقیقه وقت شما را می­‌گیرد که به معنای دو و نیم ساعت در ماه می­باشد و یا ۳۰ ساعت در سال! شما می­‌توانید ریش بلند، مناسب و جذابی داشته باشید و استرس این که هر روز باید اصلاح کنید را از بین ببرید.

ساناز نوری


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید