انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۱۸)

متغیرهای ژنتیکی جدیدی در تکامل رنگ پوست انسان کشف شده‌اند؛ چیزی به نام “نژاد آفریقایی” وجود ندارد!


۶ – ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷


اپیدمی مرگ‌آور طاعون در ماداگاسکار قربانی می‌گیرد

اپیدمی پنومونیک طاعون شهر آنتاناناریوو، پایتخت ماداگاسکار را فرا گرفته است. این عکس مربوط به سال 2010 است.
اپیدمی پنومونیک طاعون شهر آنتاناناریوو، پایتخت ماداگاسکار را فرا گرفته است. این عکس مربوط به سال ۲۰۱۰ است.

نوعی اپیدمی از خطرناک‌ترین شکل طاعون (پنومونیک)، شهرهای اصلی ماداگاسکار را فلج کرده و با سرعت پیش می‌رود. تا هفتم اکتبر، وزارت بهداشت ماداگاسکار ۳۴۳ مورد آلوده و ۴۲ مرگ را ثبت کرده بود. آمارها افزایش خواهد یافت. پاسخ اصلی هنوز در راه است و سازمان جهانی بهداشت هم آماده‌ی مقابله می‌باشد. ملت فقیر این جزیره مرتباً با طاعون دست و پنجه نرم می‌کنند، ولی نه طاعونی به این خطرناکی! اپیدمی همیشه، طاعون خیارکی بود که با کک از موش‌های صحرایی به انسان منتقل می‌شود. این نوع از طاعون به طور عمده در مناطق دورافتاده اتفاق می‌افتد.

متغیر ژنی جدید تکامل رنگ پوست انسان را آشکار می‌سازد

محققان ژن‌هایی را شناسایی کرده‌اند که به ایجاد رنگ‌های مختلف پوست، مثل آن‌هایی که در مردم آگاو (چپ) و سورما (راست) دیده می‌شود، کمک می‌نمایند.
محققان ژن‌هایی را شناسایی کرده‌اند که به ایجاد رنگ‌های مختلف پوست، مثل آن‌هایی که در مردم آگاو (چپ) و سورما (راست) دیده می‌شود، کمک می‌نمایند.

با شنیدن کلمه‌ی آفریقا، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، سیاه پوست است. اما گروه‌های مختلفی در این قاره‌ی بکر زندگی می‌کنند و تقریباً هر رنگ پوستی روی کره‌ی زمین باشد، در این قاره هم هست؛ از سیاهِ سیاه در دینکای سودان جنوبی گرفته تا رنگ بِژ در سان آفریقای جنوبی. اکنون و در سال ۲۰۱۷، پس از این همه اتفاقات و خیزش‌های انسانی که سر رنگ پوست به پا شده! محققان چند متغیر ژنی کشف کرده‌اند که مسئول این طیف وسیع از رنگ‌هاست. این مطالعه که هفته‌ی پیش به صورت آنلاین در ژورنال  Science منتشر شد، ژن‌های مذکور و انتقال‌شان را در کره‌ی خاکی ردیابی کرده است. در حالیکه پوست تیره در برخی جزایر اقیانوس آرام می‌تواند در آفریقا ردیابی شود، متغیرهای ژنی از اوراسیا نیز به نظر می‌رسد ربطی به آفریقا داشته باشند. از همه شگفت‌آورتر اینکه جهش‌های مسئول رنگ‌های روشن در اروپایی‌ها منشأ آفریقایی دارند.


مقاله‌ی مرتبط: متغیرهای ژنی جدید برای رنگ پوست مفهوم نژاد را به چالش کشیده‌اند


تاشدگی ژنوم انسان را در چهار بُعد تماشا کنید

هسته‌ی هر سلول انسان دو متر DNA در خود جا داده که در قالب ۴۶ کروموزوم مانند اسپاگتی در هم آمیخته‌اند. ماده‌ی ژنتیک هماهنگ با نیازهای سلول در حال جنب و جوش است. این تنظیم باعث می‌شود برخی ژن‌ها با هم در تماس باشند؛ بنابراین می‌تواند با هم کار کنند. اکنون دانشمندان این رقص ژنی! را در بازه‌ی ۲۰ دقیقه‌ای به تصویر کشیده‌اند: تصویر سه بعدی در گذر زمان؛ یعنی تصویر چهار بعدی. چگونگی کمک یک پروتئین به هماهنگ کردن این حرکات نشان داده شده است.

ستاره‌شناسان می‌گویند اتم‌های گمشده‌ی عالم را کشف کرده‌اند

شبیه‌سازی‌های سوپرکامپیوتری چگونگی رشد کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی را در ساختارهای فیبر نوری (شبکه‌ی کیهانی) مدل می‌کند.
شبیه‌سازی‌های سوپرکامپیوتری چگونگی رشد کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی را در ساختارهای فیبر نوری (شبکه‌ی کیهانی) مدل می‌کند.

احساس خود را هنگام گم کردن کلیدهایتان به یاد بیاورید، خواهید فهمید که کیهان‌شناسان چه عذابی می‌کشند: برای سال‌هاست که آن‌ها از مکان‌یابی نصف اتم‌هایی که فکر می‌کنند در عالم وجود دارد، عاجزند. حالا محققان تقریباً نصف آن اتم‌های گمشده را با پرتوتابی از عالم اولیه که مثل یک لیز امواج درخشان دودی عمل می‌کند، یافته‌اند. این یافته‌ها به درک تکامل عالم در گذر زمان کمک می‌کند.

برنج آنقدر نازنین است که تابحال سه بار اهلی شده!

MARKA/Alamy Stock Photo
MARKA/Alamy Stock Photo

برنج در دنیای گیاهان وحشی بخاطر اهلی شدن مستقلانه‌اش در سه قاره‌ی آسیا، آفریقا و اکنون، آمریکای جنوبی، منحصر به فرد است. تنوع جهان نو، ۴,۰۰۰ سال پیش برای تولید غلات بیشتر، به نظر می‌آید پس از از راه رسیدن اروپایی‌ها کنار گذاشته شده. با این حال، میراث ژنتیکی به طور بالقوه می‌تواند به بهبود Oryza sativa، گونه‌های برنج آسیایی که اکنون قسمت عمده‌ی رژیم غذایی نیمی از جمعیت جهان است، کمک کند.

دانشمندان منبع فوران آب از چشمه‌ی قدیمی را کشف کرده‌اند

ISTOCK.COM/NoemiC
ISTOCK.COM/NoemiC

کاش لوله‌کشی‌های ما هم به اندازه‌ی Old Faithful قابل اعتماد بود. هر ۹۰ دقیقه یکبار، چشمه‌ی آب گرم پارک ملی Yellowstone، طوری فوران می‌کند که تا ۴۰ متر هم آب بالا می‌رود. این کار آنقدر روی برنامه است که توریست‌ها دقیقاً می‌دانند کی باید برای عکس گرفتن آماده شوند. اکنون و با گوش دادن به امواج زلزله، زمین‌شناسان به منشأ آن پی برده‌اند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید