انتشار این مقاله


چرا مو قرمزها بیشتر به ملانوما دچار می‌شوند؟

برای اولین بار محققان دانشگاه علوم پزشکی بوستون توانسته‌اند دلیل ابتلای زیاد مو قرمزها به سرطان را پیدا کنند.

برای اولین بار محققان دانشگاه علوم پزشکی بوستون راهی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در افراد مو قرمز یافته‌اند. 


این یافته‌ها در ژورنال Nature منتشر شده‌اند.

دانشمندان همچنین فهمیده‌اند که MC1R، پروتئین دخیل در پیگمانتاسیون، تحت‌تاثیر یک پروسه‌ی اصلاح به نام  Palmitoylation (که برای عملکردش ضروری است) قرار می‌گیرد. بهسازی فرآیند Palmitoylation پروتئین‌های MC1R مختلف در مو قرمز‌ها، باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان در آن‌ها می‌شود.

مو قرمز‌ها یک تا دو درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. این افراد دارای انواع مختلفی از پروتئین MC1R هستند که مسئول ایجاد مشخصه‌های ظاهری آن‌هاست.

این پروتئین اما، ریسک ابتلا به سرطان، و در راس آن‌ها مِلانوما، را نیز افزایش می‌دهد. ملانوما (Melanoma) یکی از مشکلات اصلی جوامع است. در سال ۲۰۱۵ بیش از سه میلیون نفر به این سرطان مبتلا بوده‌اند.

اغلب تلاش‌هایی که برای پیشگیری از ابتلای این افراد به سرطان صورت می‌گیرد بر کاهش قرارگیری در معرض نور آفتاب برای جلوگیری از تخریب DNA توسط امواج UV تمرکز می‌کنند. اما در مو قرمز‌ها، راه‌های دیگری هم برای کاهش عوامل خطرزا وجود دارد که می‌توانند بسیار برای تحقیق و مطالعه جالب باشند.

Rutao Cui استاد فارماکولوژی، آزمایشات درمانی و درماتولوژی در موسسه‌ی BUSM می‌گوید:

درک کنونی ما از بیولوژی مولکولی مِلانوماژنسیس (Melanomagenesis)، یا پیشرفت سرطان ملانوما نمی‌تواند نحوه‌ی تحت‌تاثیر قرار گرفتن MC1R توسط امواج UV را توضیح دهد. همچنین از توضیح اینکه چرا مو قرمزها بیشتر مستعد ابتلا به سرطان هستند نیز عاجز است. ما حتی نمی‌دانیم که عملکردهای متغیرهای رنگی مو قرمزها را می‌توان برای کاربردهای درمانی مورداستفاده قرار داد یا خیر.

در یک مدل آزمایشگاهی محققان از مولکول کوچکی به نام Palmostatin B استفاده کردند. این مولکول کوچک می‌توانست پالمیتولاسیون مولکول MC1R را افزایش دهد. آن‌ها این مولکول را در معرض تابش UV قرار دادند.

گروه کنترل نیز پالموستاتین B را دریافت نکرده و در معرض تابش اشعه‌ی یونیزان UV قرار گرفتند. در گروه کنترل، به دنبال آزمایش، احتمال ابتلا به ملانوما بسیار افزایش پیدا کرد. دکتر Cui می‌گوید:

این نتایج نشان می‌دهند که تحریک فارماکولوژیک پالمیتولاسیون می‌تواند از ابتلا به سرطان ملانوما در این افراد جلوگیری کند.

نویسندگان معتقدند این مطالعات اولین آنالیزهایی هستند که نشان می‌دهند تحریک پالمیتولاسیون روشی برای جلوگیری از ملانوما در مو قرمزهاست. آن‌ها همچنین امیدوارند مطالعاتشان به یافتن روشی فارماکولوژیک بیانجامد که از پوست افراد مو قرمز محافظت کند. این محافظت به آن‌ها فرصت لذت بردن از آفتاب مانند سایر افراد را خواهد داد.

کوثر پورجبلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید