انتشار این مقاله


نحوه ی کنار آمدن با استرس روزانه

نحوه ی برخورد ما با استرس، می تواند ما را نجات دهد.

در سال های اخیر میزان استرس به اندازه ای بالا رفته که نزدیک ۴۰ میلیون نفر از افراد جهان را درگیر خود کرده است. در آمریکا، یک از هر پنج نفر مبتلا به استرس شدید است که ریسک بیماری های قلبی، شوک عصبی، افسردگی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی، سکته ی مغزی و قلبی، خستگی مزمن، جنون و اختلالات گوارشی را افزایش می دهد. به دنبال استرس و اضطراب، بدن انسان دو هورمون آدرنالین و کورتیزول را ترشح می کند که کارایی سیستم ایمنی را کاهش داده و آمادگی بدن را در برابر میکروب ها و عوامل تنش زای محیطی، پایین می آورد.


مقالات مرتبط:


نحوه ی برخورد ما با استرس می تواند ما را نجات دهد! اجداد و نیاکان ما به هنگام مواجهه با حیوانات وحشی، پا به فرار می گذاشتند، ولی ما نمی توانیم از استرس، عوامل ایجاد کننده آن و افراد مضطرب دوری کنیم. مشاجره های خانوادگی، فشار کاری، ترافیک، برنامه های تلویزیونی و تیتر اخبار تنش زا، همگی نوعی عامل استرس هستند و نمی توان آن ها را نادیده گرفت. به گفته ی بیولوژیست دانشگاه استنفورد،  Robert Salposky ، تحمل استرس روانی، زندگی انسان را در معرض خطر مهمی قرار می دهد.

و اما، چه می توانیم بکنیم؟

یکی از محققان بنام Hanse Seyle ، معتقد است که نگاه به زیبایی های طبیعت و ارتباط برقرار کردن با آثار هنری، باعث متعادل شدن و هومئوستازی روح و روان انسان می گردد. استرس مزمن، ترس و خجالت باعث بروز التهاب شده و سایتو کاین های التهابی را که منجر به دیابت و بیماری های قلبی عروقی می کند، افزایش می دهد؛ لذا داشتن آثار هنری مثل نقاشی در اتاق یا محیط کار، داشتن منظره ای زیبا اطراف خانه و حتی موسیقی ملایم، استرس های روزانه را تا حد زیادی از بین می برد.

اثر هنری
نگاه کردن به یک اثر هنری، نا خود آگاه ذهن را از مسائل تنش زا دور کرده و آرام می کند.

توجه به زیبایی نه تنها حال ما را بهتر می کند، بلکه با القای انرژی مثبت و فعال کردن فطرت زیبا شناسی انسان، به واکنش در برابر استرس کمک می کند. نگرانی و تفکر در مورد مسائلی که تحت کنترل ما نیست، کارایی مغز و سلامت روحی و جسمی را به خطر می اندازد. پس اگر زمانی تحت تاثیر اضطراب و فشار های محیط اطراف قرار گرفتید، از فکر های منفی دوری کرده و به دنبال زیبایی های جهان خود باشید!

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید