انتشار این مقاله


درمان آرتریت روماتوئید با نوعی هیدروژل جدید

یکی از درمان های موثر و درعین حال ساده برای بیماری آرتریت روماتوئید، استفاده از هیدروژل است.

یکی از درمان‌های مؤثر و درعین حال ساده برای بیماری آرتریت روماتوئید، استفاده از هیدروژل هایی است که به تازگی توسط محققان ساخته شده است. این هیدروژل مایع مفصلی اضافی را که به علت بیماری تولید شده است، جذب می‌کند و در عین حال دارای داروهای مؤثر بر مفاصل است. 

ژل ساخته‌شده توسط محققان موسسه Basic Science در کره جنوبی با پاسخ به نیتریک اکسید اثر خود را بر روماتیسم مفاصل می‌گذارد. نیتریک اکسید گازی است که با توسعه بیماری آرتریت روماتوئید در ارتباط است. این تیم از محققان جزئیات مربوط به هیدروژل جدید خود را در مجله Advanced Materials بیان کردند.

آرتریت روماتوئید یک اختلال خودایمنی است که حدود ۱.۵ میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس مطالعات بنیاد آرتروز، این بیماری در میان زنان به میزان ۳ برابر شایع‌تر است و هم‌چنین احتمال بروز آن در زنان در سنین جوانی بیشتر است. در آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی به اشتباه به بافت‌های مفصلی سالم بدن مانند مفاصل دست، مچ دست، آرنج، زانو، مچ پا و پاها حمله می‌کند. این می‌تواند منجر به تولید بیش از حد مایع سینوویال شود. مایع سینوویال به طور معمول به کاهش اصطکاک مفاصل کمک می‌کند و حرکت را برای ما آسان می‌کند، در حالی که بیش از مقدار معمول این مایع می‌تواند باعث تورم و درد شود.


مقاله‌ی مرتبط: مکانیسم کامل شکل‌گیری روماتوئید آرتریت


rheumatoid arthritis

مطالعات قبلی نشان داده است که اکسید نیتریک نقش کلیدی در آرتریت روماتوئید دارد. طبق نظر ون جانگ کیم نیتریک اکسید مانند شمشیر دولبه‌ای است که فرآیند التهاب را تنظیم می‌کند و از بدن ما با کشتن پاتوژن‌های خارجی محافظت می‌کند. با این حال اگر مقدار آن بیش از حد طبیعی شود، سمی است و می‌تواند باعث آرتریت روماتوئید، سایر بیماری‌های خود ایمنی، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان شود.

هدف قرار دادن اکسید نیتریک با هیدروژل

با در نظر داشتن این موضوع، کیم و همکارانش تلاش کردند تا روش جدیدی از درمان آرتریت روماتوئید ارائه دهند به طوری که متفاوت از درمان‌های فعلی بیماری (داروهای ضد التهاب) باشد و اکسید نیتریک را هدف قرار دهد.

هیدروژل ساخته شده شامل پلی آکریل آمید (پلیمر آکریل آمید محلول در آب) و یک عامل جدید متصل‌کننده به نام NOCCL است. NOCCL باعث اتصال مولکول‌های آکریل آمید بهم و تولید شبکه می‌شود که می‌تواند مولکول‌های دارو را بگیرد و نگه دارد. با حضور نیتریک اکسید، شبکه دچار تغییر شکل می‌شود. در این حالت مولکول‌های دارو آزاد شده و مایع اضافی جذب می‌شود.

مکانیسم عمل هیدروژل

محققان اکنون قصد دارند فرم نانو هیدروژل را در موش‌های دارای آرتریت روماتوئید آزمایش کنند. اگر نتایج آن‌ها نشان دهنده ‌ی موفقیت باشد می ‌وان یک قدم به درمان موضعی برای این بیماری نزدیک‌تر شد.


مقاله‌ی مرتبط: درمان طبیعی آرتریت‌ روماتوئید


آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (5)
    1. باسلام؛
      داروهایی که به تازگی یافته می‌شوند، نیاز به تست‌ها و آزمایش های فراوانی برای تایید دارند. قطعا اگر این داروها به تولید انبوه در هرکشوری برسند و مفید واقع شوند، به دست ما هم خواهند رسید.:)

دیدگاهتان را بنویسید