انتشار این مقاله


چگونه خلاقیت خود را در زندگی افزایش دهیم؟

با تمرین این سه نکته تلاش کنید تا تنش‌های ذهنی خود را به خلاقیت واقعی تبدیل کنید.

بنجامین فرانکلین، توماس ادیسون، استیو جابز و… به واسطه‌ی نوآوری‌هی قهرمانانه‌شان تبدیل به اسطوره‌های تاریخ جهان شدند. هر انسان با تجربه کردن، مسائلی را می‌آموزد و هر آموزه‌ای قابل پیشرفت و گسترش است. هر یک از این افراد استعدادی منحصر به فرد را با سال‌ها تلاش همراه کرده‌اند و توانستند با گسترش دادن آموزه‌های ساده، کاری را انجام دهند که کسی انتظارش را نداشت.

ما سه نکته را به شما خواهیم آموخت که در افزایش خلاقیت به شما کمک می‌کنند:

بیش از حد به ایده فکر نکنید، آن را عملی کنید

افرادی که زیاد راجع به ایده‌های مختلف بحث می‌کنند احتمالا تاکنون ایده‌ای را به مرحله‌ی عمل نرسانده‌اند. به علاوه یکی از مهمترین مهار کننده‌های خلاقیت، صدایی است که وقتی بییش از حد درباره ایده‌ای فکر می‌کنید، تلاش می‌کند تا آن را پس بزند. بهترین راه حل این مشکل عملی کردن هرچه سریع‌تر ایده‌تان است تا بتوانید آن را به صورت واقعی ارزیابی کنید. حتی اگر ایدیتان در نگاه اول غیر معمول و غیر عملی باشد، احتملا می‌تواند به عنوان جزئی از یک ایده‌ی بزرگ‌تر عملی شود.


مقاله‌ی مرتبط: ۱۱ مهارت دستیابی به ابرموفقیت


انعطاف پذیر باشید

استیو جابز معتقد است که خلاقیت تنها راهی برای ارتباط دادن موضوعات است. بنابراین ممکن است راه حل یک مسئله دشوار تنها با تغییر در وضعیت یک ایده امکان‌پذیر باشد. برای مثال ممکن است ابتدا این ایده به ذهن برسد که می‌توان هتلی را در کنار بیمارستان تاسیس کرد تا اگر بیماران تمایل داشتند، بتوانند مدتی را برای بهبود شرایط روحی خود در یک هتل سپری کنند؛ اما به توجه به شرایط بیمارانی که نیاز به مراقبت دائمی دارند، این ایده امکان پذیر نیست. پس بهتر است تغییری را در ایده ایجاد کرد و خدمات هتل را دقیقا به همان شکل در بیمارستان ارائه داد.


مقاله‌ی مرتبط: کدام نوع موسیقی خلاقیت را افزایش می‌دهد؟


شرایطی را بیابید، که بیشترین خلاقیت را برایتان به ارمغان می‌آورد

بسیاری از ما تجربه کرده‌ای که برای کاری مثل نقاشی در بعضی ساعات روز تمایل بیشتری داریم. معمولا افراد در شرایط خاصی خلاق‌تر می‌شوند اما این شرایط از فردی به فرد دیگر تغییر می‌کند. برخی صبح‌ها خلاق‌ترند و برخی عصر‌ها، برخی در سکوت و برخی دیگر در زمان گوش دادن به موسیقی خلاق‌تر می‌شوند.
انسان‌شناس باشید و برای چند هفته، زندگی خود را دنبال کنید تا شرایطی که بیش‌ترین خلاقیت را برایتان به ارمغان می‌آورد را بیابید. حتی می‌توانید به افراد خلاق اطرافتان نیز توجه کنید تا بیاموزید که چگونه خلاق‌تر باشید. در نهایت توصیه می‌کنم با تمرین مهارت‌های گفته‌شده، تلاش کنید تا تنش‌های ذهنی خود را به خلاقیت تبدیل کنید.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید