انتشار این مقاله


۱۲ نوآوری برتر سال ۲۰۱۷ در عرصۀ سلامت؛ به انتخاب Popular Science

Popular Science به رسم سال‌های گذشته، فهرستی از نوآوری‌های برتر سال منتشر کرده است.

این مقاله بخشی از فهرست Best of What’s New وب‌سایت Popular Science برای سال ۲۰۱۷ می‌باشد. جهت مشاهدۀ فهرست کامل ۱۰۰ نوآوری برتر سال ۲۰۱۷ (در تمام زمینه‌ها) به فهرست اصلی مراجعه کنید.


دستگاه بسط‌دهندۀ بافت آیروفورم

نوآوری برتر سال
Aeroform Tissue Expander System

بازسازی بافت سینه در زنان، فرآیند دشواری است. جراح معمولاً مجبور است به داخل کیسه‌های از پیش جاسازی‌شده در سینه، محلول سالین (آب‌نمک) تزریق نماید؛ که جراحی دردناکی است و نیاز به مراجعات متعدد پزشکی (پس از عمل) دارد. دستگاه آیروفورم (Aeroform) به بانوان اجازه می‌هد که خود، همین عمل را با آرامش بیشتری انجام دهند. بیمار با استفاده کنترل، دستور خروج هوا از کارتریج کربن دی‌اکسید دستگاه را صادر می‌کند. هوای خروجی در ادامه، نقطه به نقطۀ ایمپلنت سیلیکونی جاسازی‌شده در سینه را بسط می‌دهد (همان کاری که پیش‌تر با تزریق سالین انجام می‌شد).


رویان ویرایش‌شده با CRISPR

نوآوری برتر سال

کریسپر، ابزار بی‌رقیب ویرایش ژن، تابستان امسال سروصدای زیادی در عرصۀ بیماری و سلامت به پا کرد. پژوهشگران دانشگاه بهداشت و علوم اورگن (Oregon) موفق شدند برای اولین بار با دست‌کاری DNA رویان انسان، نوعی بیماری ژنتیکی را پیش از تولد درمان نمایند. بیماری مذکور، کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک (Hypertrophic Cardiomyopathy)، نوعی مشکل مربوط به بافت قلب است. این دستاورد خارق‌العاده‌ایست، ولی تحقیقات بیشتری برای تبدیل رویان ویرایش‌شده به جنین (و نهایتاً نوزاد انسان) مورد نیاز است.


ویلو پمپ (Willow Pump)

نوآوری برتر سال
Willow Pump

شیر مادر، سالم‌ترین غذا برای نوزاد است؛ ولی مادران شاغل آن‌قدری وقت ندارند که ساعت‌ها فرزندشان را به سینه بگیرند. ویلو، نوعی پمپ بی‌سیم است که به راحتی زیر لباس‌زیر بانوان قرار می‌گیرد. ویلو در ادامه، شیر مادر را از سینه مکیده و در محفطۀ پلاستیکی خود ذخیره می‌کند. این وسیله به قدری کم‌صداست که حتی می‌تواند در دیدارهای رسمی نیز زیر لباس استفاده شود.


باری‌نورا (Barineura)

نوآوری برتر سال
Barineura

بیماری باتن (Batten disease)، نوعی اختلال ژنتیکی است. در این بیماری نادر و کشنده، جهش در تعدادی از ژن‌ها منجر بیان آنزیم‌های معیوب در مغز می‌شود، که در ادامه تأثیرات مخربی روی کارکرد عصبی مغز اعمال می‌کند. آنزیم‌های اصلاحی به قدری بزرگ‌اند که نمی‌توانند از سد خونی-مغزی عبور کنند. باری‌نورا به پزشک این اجازه را می‌دهد که با وارد ساختن مجرایی به داخل سر کودک، آنزیم مورد نیاز را مستقیماً به داخل تزریق کند. این روش می‌تواند در درمان سایر اختلالات مشابه نیز موثر باشد.


دست‌کش هوشمند راپائل (Rapael)

نوآوری برتر سال
Rapael Smart Glove

پس از بروز سکتۀ مغزی، اصلی‌ترین هدف پزشک، کمک به بیمار برای ایستادن روی پا و راه رفتن است. از همین رو، تمرین‌های تقویتی دست – به خصوص انگشتان – در اولویت پایین‌تری قرار می‎گیرد. ولی دست‌کش هوشمند راپائل این الویت از دست رفته را دوباره به بیمار هدیه می‌کند. راپائل مجهز به حسگری که حرکات دست و انگشتان بیمار را در حین انجام دادن فعالیت‌های ساده – نظیر فشردن پرتقال – ردیابی می‌کند. دستگاه در ادامه دامنۀ حرکتی دست را به بیمار گزارش داده، و یادگیری دوباره را آسان‌تر می‌کند. راپائل اپلیکیشنی برای سیستم عامل اندروید هم دارد.


لیفت‌ویر لول (Liftware Level)

نوآوری برتر سال
Liftware Level

آسیب به نخاع و بیماری‌های مختلف – نظیر هانتینگتون – می‌تواند غذا خوردن را هم به فعالیتی دشوار تبدیل کند. حسگر حرکتی موجود در لِوِل، سیگنالی به انتهای قاشق (و یا چنگال) می‌فرستد. این سیگنال در ادامه، قاشق را به طور دائم در وضعیت افقی حفظ می‌کند؛ فرقی هم ندارد بیمار چقدر لرزش دست داشته باشد.


دستگاه تشخیص آزمایشگاهی Philips IntelliSite Pathology

نوآوری برتر سال
Philips IntelliSite Pathology

پاتولوژی شاخه‌ای به شدت قیاسی از علم پزشکی است. پاتولوژیست موظف است نمونه‌های بافتی را برش داده، و پس از رنگ‌آمیزی زیر میکروسکوپ به دقت بررسی کند. ارسال نتایج نمونه‌های مذکور به متخصصین بالینی نیز روزها و گاه هفته‌ها به طول می‌انجامد. دستگاه اینتلی‌سایت پاتولوژی شرکت فیلیپس، مجهز به اسکنری با تفیکی‌پذیری بالاست که می‌تواند از نمونۀ قرار گرفته در زیر عدسی میکروسکوپ، تصاویر دیجیتال بسیار باکیفیت تهیه نماید. نتیجۀ آزمایش نیز سریع‌تر به پزشک معالج ارسال می‌شود.


گاماکور (GammaCore)؛ تسکین سردرد، بدون نیاز به مسکن

نوآوری برتر سال
GammaCore

عصب واگ (Vagus، عصب شمارۀ دهم مغزی) دستۀ قدرتمندی از الیاف عصبی است. این عصب که بلندترین عصب مغزی بدن به شمار می‌رود، از مغز منشعب شده و در نهایت خود را به شکم می‌رساند. تحریک همین عصب، تأثیرات مطلوبی در بدن دارد. متوقف کردن سردردهای خوشه‌ای، یکی از نتایج سودمند تحریک واگ است.

گاماکور اولین تحریک‌کنندۀ غیرتهاجی واگ است که برای مصارف خانگی طراحی شده است. این وسیله با تحریک عصب واگ، به تسکین سردرد کمک می‌کند.


اسپیاک (SPEAC)؛ مدیریت صرع در خانه

نوآوری برتر سال
SPEAC

برای مدیریت تشنج‌های ناشی از صرع؛ به اطلاعاتی نظیر زمان و تعداد دفعات حملات نیاز داریم. ولی دسترسی به چنین اطلاعاتی کار ساده‌ای نیست، چرا که بیش از ۸۵ درصد حملات صرع، شب‌هنگام رخ داده؛ و همین مسئله به یادآوری حمله را برای بیمار دشوار می‌کند. اسپیاک اولین دستگاه مراقبتی غیر-EEG برای صرع است. این دستگاه روی عضلۀ دوسر بازوی بیمار قرار گرفته و تغییرات رخ داده در فعال‌سازی عضله را ثبت می‌کند. در ادامه، تغییرات ثبت شده توسط نوعی الگوریتم مورد بررسی قرار می‌گیرد. پزشک اطلاعات حاصل را بررسی و اقدامات درمانی مورد نیاز را برای بیمار انجام می‌دهد.


Embrace؛ تصویربرداری MRI برای نوزادان

Embrace MRI Scanner

انتقال نوزاد نارس به محفظۀ دستگاه MRI اصلاً ارزش خطرش را ندارد، به همین دلیل اکثر پزشکان در چنین مواردی سراغ MRI نمی‌روند. دستگاه امبریس (Embrace، آغوش) به راحتی در بخش مراقبت‌های ویژۀ نوزادان، نصب و راه‌اندازی می‌شود. برخلاف سایر دستگاه‌های MRI، میدان مغناطیسی امبریس، در داخل خود دستگاه جاسازی شده است. به همین دلیل، تکنسین می‌تواند در کنار دستگاه ایستاده و آن را مدیریت کند؛ و در صورت نیاز، نوزاد را در کم‌تر از ۳۰ ثانیه از دستگاه خارج نماید.


برچسب UV مای

نوآوری برتر سال
My UV Patch

بسیاری از ما به مقدار کافی از ضدآفتاب استفاده نمی‌کنیم. حتی اگر استفاده هم بکنیم، فراموش می‌کنیم که باید چندین بار در روز استفاده کنیم. My UV Patch، نوعی برچسب پوشیدنی است که روی پوست الصاق شده و هنگام نفوذ پرتوهای فرابنفش به درون پوست، هشدار می‌دهد. رنگ حساس‌به‌نور برچسب مای، در زیر نور از آبی پررنگ، به آبی روشن‌تر تغییر می‌کند. این برچسب می‌تواند تا ۵ روز روی پوست قرار داشته باشد. هر کدام از محصولات La Roche Posay را خریداری نمایید، یکی از این برچسب‌ها را رایگان دریافت خواهید کرد.


برترین نوآوری سال: سلول‌های کشندۀ سرطان

نوآوری برتر سال
Novartis Kymriah

غدد سرطانی به شدت حیله‌گرند. این سلول‌های موذی، با کسب ویژگی‌های سلول‌های سالم (نظیر مولکول‌های سطحی) به راحتی از چنگ دستگاه ایمنی فرار می‌کنند. ولی این سلول‌ها تفاوت‌هایی هم دارند. طی یک دهۀ گذشته، محققان با تمرکز بر روی همین تفاوت‌ها، سعی بر این داشته‌اند که دستگاه ایمنی را به طریقی آگاه نمایند. ایمنی‌تراپی‌هایی که امروزه مطرح شده، به خط دفاعی بدن یاد می‌دهد که این تفاوت‌های ظریف را بشناسند. و امسال، تمام تلاش‌های عرصۀ ایمنی و سرطان به ثمر نشست. سازمان غذا و داروی آمریکا، رسماً کیم‌رایا (Kymriah) را تأیید کرد. کیم‌رایا اولین درمان زندۀ مهندسی شده برای سرطان است.

کیم‌رایا با تقویت سلول‌های T، به اتصال نوعی پذیرندۀ بر روی غشای این سلول‌ها منجر می‌شود که قادر است مولکول‌های سطحی سلول‌های بدخیم را شناسایی کند. در تست‌های آزمایشگاهی، علائم ۸۳ درصد بیماران طی یک دورۀ سه ماهه فروکش کرد.

یکی از دلایل کارایی کیم‌رایا، سفارشی بودن آن است. سلول‌های تقویت شده، برای بیماری و فرد دریافت‌کننده اختصاصی است. این دارو (بهتر است آن را بستۀ درمانی بخوانیم) برای درمان نوعی از لوسمی در بیماران جوان تضمین شده است. امید است که بتوان کیم‌رایا و سایر درمان‌های مشابه را با موفقیت برای سایر انواع سرطان نیز پیاده‌سازی کرد.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید