انتشار این مقاله


دانشمند ۱۱ ساله‌ی آمریکایی موفق به حل مشکل آلودگی سرب شد!

ابداع جدیدی که می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد!

جیتانجالی رائو ۱، کودک ۱۱ ساله‌ی کلورادویی، برنده‌ی امسال جایزه‌ی چالش دانشمند جوان ۳M برای ابداع سنسوری که می‌تواند سطح سرب موجود در آب را بسیار بهتر از روش‌های متداول تشخیص دهد، می‌باشد.

رائو، که خبر پیروزی‌اش در ۱۷ اکتبر منتشر شد، ۲۵ هزار دلار را برای ایده‌ی ناب خود دریافت کرده است. او می‌گوید با خبردار شدن از بحران آلودگی آب که میشیگان در آمریکا را گرفتار ساخته است، به مدت ۵ ماه برای کشف راهی که بتواند با این معضل مقابله کند، کار کرده است.
او در مصاحبه با Business Insider می‌گوید؛ “این ایده زمانی که والدینم در حال آزمایش کردن میزان سرب موجود در آب آشامیدنی بودند، به ذهنم خطور کرد. با خودم فکر کردم که باید روش بهتری برای انجام دادن این کار وجود داشته باشد.”

امتیاز تصویر؛ Andy King, Discovery Education 3M Young Scientist Challenge

با توجه به یافته‌های سال ۲۰۱۶، آبِ آلوده به سرب مشکلی برای بیش از ۵۳۰۰ سیستم آبی در آمریکا است. سابقاً برای ارزیابی میزان سرب موجود در آب، دو روش وجود داشت؛ نوارهای تشخیص سرب که سریع عمل می‌‌کنند اما چندان دقیق نیستند؛ و روش دوم، فرستادن آب به مرکز آزمایشی EPA برای آنالیزِ نمونه، که روشی دقیق است اما بسیار زمان‌بر بوده و به تجهیزات گران‌قیمتی نیازمند است.
رائو قصد داشت تا دستگاه اختراعی‌اش، راه‌حل مناسب‌تری برای این مشکل بیابد.


مقاله‌ی مرتبط: به بهانۀ جایزۀ نوبل امسال در پزشکی؛ ساعت بیولوژیک چگونه کار می‌کند؟


در دوره‌ی تابستان، رائو با محققان مرکز ۳M وارد همکاری شد تا طرح سنسور هوشمند خود را عملی کند. این دستگاه، که رائو آن را تِتیس، با اقتباس از خدای آب در یونان باستان، نامیده است، از نانوتوب‌های کربنی برای آشکارسازی حضور جیوه استفاده می‌کند. این نانوتیوب‌های کربنی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قادرند با اتصال به گوشی‌های هوشمند، وضعیت آب را نشان دهند!

سنسور تتیس، امتیاز عکس؛ Andy King, Discovery Education 3M Young Scientist Challenge

پس از برنده شدن، رائو برنامه‌هایی برای پیشرفته‌تر ساختن دستگاه دارد. در آخر نیز، امیدوار است این وسیله بتواند به هر انسانی که به نوعی مورد تهدید سرب موجود در آب قرار دارد، کمک کند. این دانشمند جوان قصد دارد در آینده، تخصص ژنتیک یا اپیدمیولوژی را ادامه دهد؛ آلودگی سرب نیز از آن‌جایی که هر دو زمینه را شامل می‌شود، توجه او را جلب کرده است. او می‌گوید:

در صورتی که با آب آلوده به سرب دوش بگیرید، ضایعاتی پوستی ظاهر خواهند شد؛ در صورتی که آن را بنوشید مشکلات دیگری، نیز ظاهر خواهند شد. بیش‌تر از سایرین، کودکان در معرض خطر هستند.
من از آن‌جایی که علاقه‌ی فراوانی به این زمینه‌ها داشتم، مطالعاتی انجام دادم و نتیجه‌ی آن، دستگاهی شد که می‌تواند جان افراد زیادی را نجات دهد.


پی‌نوشت

۱. Gitanjali Rao

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید