انتشار این مقاله


آیا نوشیدن قهوه می‌تواند راهکاری برای پیشگیری از بیماری MS باشد؟

نوشیدن مقدار زیادی قهوه ممکن است شانس شما را در پیشگیری از این بیماری، بهبود بخشد.

ممکن است شنیده‌باشید که نوشیدن قهوه می‌تواند از بیماری مالتیپل اسکلروزیس  (MS) جلوگیری کند. این بیان دقیقا درست نیست زیرا شما نمی‌توانید برای پیشگیری از MS تنها به کافه لاته صبحانه خود اکتفا کنید. البته شایان ذکر است نوشیدن مقدار زیادی قهوه ممکن است شانس شما را در پیشگیری از این بیماری، بهبود بخشد.در مطالعه‌ای که طبق آن بیش از ۲۳۰۰ نفر در یک برنامه سلامتی در کالیفرنیا‌ی شمالی ثبت نام کردند، مشخص شد افرادی که قهوه بیشتری نوشیدند، احتمال بسیار کمتری برای ابتلا به MS دارند. همچنین در یک مطالعه سوئدی نتایج مشابهی حاصل شد.

Marisa McGinley, DO فلوشیپ نوروایمنولوژی در Cleveland Clinic می‌گوید:

این هیجان انگیز و امیدوار کننده است، اما دلیل محکمی برای نوشیدن مقدار زیادی قهوه نیست.

هیچ یک از مطالعات تاثیر قهوه را در کاهش میزان MS به وضوح اثبات نکردند. آن‌ها فقط خاطر نشان کردند که  که این کار احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.


مقاله مرتبط: کمبود ویتامین D؛ عاملی در ابتلا به بیماری ام‌اس


Elaine Kingwell, PhD متخصص اپیدمیولوژیست در دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌گوید:

یافته های مشابهی که از دو مطالعه حاصل شده به آنها اعتبار می‌بخشد.

اما او هشدار داد که این یافته جالب هنوز به طور قطعی اثبات نشده‌است و هنوز نمی‌توان به آن‌ها اتکا کرد.

روند تاثیر

MS باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن شما به لایه‌های محافظ در اطراف اعصاب مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی) حمله‌ور شود. کافئین سیستم عصبی مرکزی شما را تحریک می کند. همچنین می تواند باعث کاهش التهاب بافتی شود و به شما در محافظت از این لایه‌های محافظ  کمک کند. در ضمن، کافئین با احتمال کم ابتلا به بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر در ارتباط است.


مقاله مرتبط: نوشیدن قهوه طول عمر را افزایش می‌دهد!


میزان نیاز

محققان کالیفرنیایی از مردم خواسته‌اند که روزانه چندین فنجان قهوه کافئین مصرف کنند. بر حسب این مطالعه احتمال ابتلا به MS در افرادی که روزانه ۴ فنجان یا حتی بیشتر قهوه می‌نوشند، کاهش قابل توجهی دارد.

در یک مطالعه سوئدی، افرادی که ۳ الی ۶ فنجان قهوه نوشیدند نسبت به کسانی که هیچ قهوه‌ای مصرف نکردند، شانس کمتری برای ابتلا به MS داشتند، در حالی که سوئدی‌هایی که ۷ فنجان یا بیشتر قهوه نوشیدند، کمترین احتمال ابتلا را داشتند.

به عبارت دیگر در مطالعات سوئدی، افرادی که قهوه‌ای ننوشیدند، در مقایسه با افرادی که روزانه ۶ فنجان یا بیشتر قهوه نوشیدند، یک و نیم برابر بیشتر در معرض ابتلا هستند. همچنین طبق مطالعه انجام گرفته در کالیفرنیا، این نسبت در مقایسه این دسته افراد و کسانی که روزانه ۴ فنجان یا بیشتر قهوه مصرف کردند، برقرار است.

کلام آخر

Elias Sotirchos پزشک و پژوهشگر بالینی و تحقیقاتی در زمینه نوروایمنولوژی از دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید:

این امر به وضوح مسیر جدیدی برای شروع مطالعات جدید در این زمینه باز می‌کند.


مقاله مرتبط: چه مقدار کافئین زیاد است؟


با این حال، Sotirchos اشاره کرد که قهوه دارای بیش از ۱۰۰۰ ترکیب فعال بیولوژیکی است. بنابراین ممکن است که ماده‌ای به غیر از کافئین منجر به نتایج مشابه حاصل از مطالعات سوئد و کالیفرنیا شود. طبق این دو مطالعه، مصرف نوشابه و چای در شانس ابتلا به MS تغییری ایجاد نمی‌کند.

محققان به مطالعات بیشتری نیاز دارند تا دریابند که آیا کافئین در افرادی که قهوه زیادی مصرف می کنند، باعث کاهش میزان MS می شود و اگر پاسخ مثبت باشد پژوهشگران بایستی مکانیسم عمل آن را نیز دریابند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید