انتشار این مقاله


آتش‌نشانان در معرض خطر ابتلا به سرطان از طریق پوست هستند

چگونه مواجهه‌ی پوست آتش‌نشان‌ها با مواد شیمیایی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؟

مطالعات نشان می‌دهد که ضدعفونی کردن فوری ممکن است به کاهش آسیب‌‌ها در اثر مواد شیمیایی خطرناک کمک کند.
آتش نشانان با بسیاری از خطرات شناخته شده در کار مواجه هستند، اما یک مورد که به خوبی مورد تحقیق قرار نگرفته، این است که چگونه قرارگرفتن پوست آن‌ها در معرض مواد شیمیایی، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.


مقاله مرتبط: تاثیر سرمادرمانی در کنترل عوارض جانبی درمان سرطان


از مدت‌ها پیش محققان پی‌برده‌اند که آتش‌نشانان به میزان بیشتری از افراد دیگر به انواع مختلف سرطان مبتلا می‌شوند. در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه اتاوا، آتش نشانانِ در معرض هیدروکربن‌های چند حلقه ای معطر (PAHs) ناشی از دود آتش‌سوزی را مورد بررسی قرار دادند. PAHها می‌توانند جهش های ژنتیکی ایجاد کنند و سرطان‌زا باشند. آن‌ها یکی از مواد خطرناکی هستند که هنگام سوختن چوب، پلاستیک، مبلمان، ابزار الکترونیکی یا مصالح ساختمانی در هوا منتشر می‌شوند. در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ محققان نمونه‌هایی از ادرار بیش از ۲۴ آتش‌نشان کانادایی را، درست قبل و بعد از آن که به آتش‌گرفتگی واکنش نشان دهند جمع‌آوری کرده و نیز پوست و لباسشان را برای نمونه‌برداری پاک‌سازی کردند.
به طور متوسط، میزان متابولیت‌های PAH در ادرار بعد از آتش‌سوزی حدود ۳ تا ۵ برابر بیشتر از قبل از آتش سوزی بود. این افزایش با میانگین ۴.۳ برابر خطر جهش‌های DNA همراه بود. جنیفر کِیر، یکی از نویسندگان این مطالعه در اخبار منتشرشده از انجمن شیمی آمریکایی گفت:

 ارتباط بین میزان متابولیت های PAHهای ادرار آتش نشان‌ها و سطوح PAHها بر روی پوست آن‌ها ما را به این باور می‌رساند که ممکن است تماس [پوست]، یک مسیر مهمِ قرار گرفتن در معرض سرطان باشد.


مقاله مرتبط: در ژاپن، مرغ‌ها مهندسی ژنتیکی شده‌اند تا تخم‌هایی بگذارند که با سرطان مبارزه می‌کند


محققان اظهار داشتند که ضدعفونی کردن پوست بلافاصله پس از مبارزه با آتش، ممکن است به کاهش تماس با این ترکیبات بالقوه سرطان‌زا کمک کند. در واقع ضدعفونی کردن فوری ممکن است به کاهش آسیب‌‌ها در اثر مواد شیمیایی خطرناک کمک کند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید