انتشار این مقاله


پیش‌بینی میوکاردیت حاد با گادولینوم

افزایش گادولینوم کند با پیش بینی میوکاردیتیس در ارتباط است.

بر اساس دو مطالعه‌ای که به صورت آنلاین در تاریخ نهم اکتبر امسال در ژورنال The American College of Cardiology منتشر شد، برای بیماران مبتلا به میوکاردیت حاد (AM) با کسر تخلیه‌ای بطن چپ (LVEF) محفوظ و برای بیماران مشکوک به میوکاردیت، افزایش گادولینوم کند (LGE) بر روی تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب (CMR) با پیش‌بینی بدتر امراض در ارتباط است.

ژیووانی دوناتو آکوئرو (Giovanni Donato Aquaro) از بنیاد گابریل موناستریو (Gabriele Monasterio) در ایتالیا و همکارانش نتایج مربوط به CMR (نوعی تصویربرداری از قلب) ۷۳۴ بیمار مبتلا به AM و LVEF را بررسی کردند. محققان دریافتند که ۴۱ درصد از بیماران LGE داشته‌اند که لایه ساب پریکاردی دیواره‌های جانبی و تحتانی را درگیر می‌کند. ۳۶ درصد LGE داشتند که لایه میانی از دیوار انتروسپتال را تحت تاثیر قرار می‌داد (گروه AS)، و ۱۶ درصد دارای LGE در سایر قسمت‌ها بودند و ۲۶ درصد LGE نداشتند. در مقایسه با سایر گروه‌ها؛ گروه AS گسترش LGE بیشتر و شاخص حجم پایان دیاستول موجود در بطن چپ بیشتر داشتند؛ اما سطح پایین‌تری از نشانگرهای التهابی را دارا بودند. برای گروه AS بیماری‌های بدتری پیش‌بینی شد. بهترین گروه مستقل از پیش‌بینی CMR نقطه پایانی ترکیب شده مرگ قلب، متناسب با شوک دهنده‌های کاشتنی، احیای ایست قلبی و بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی (نسبت احتمال، ۲.۷۳) LGE مربوط به گروه AS بود.

کریستوف گرانی (Christoph Gräni) از دانشکدۀ پزشکی هاروارد در بوستون و همکارانش وضعیت ۶۷۰ بیمار مشکوک به میوکاردیت حاد که CMR انجام داده بودند را دنبال کردند. محققان دریافتند که ۹۸ بیمار در میانه‌های این دوره‌ی ۴ تا ۷ سالۀ پیگیری، یک حملۀ قلبی عروقی مضر حاد (MACE) را تجربه کردند. به طور کلی، ۴۴ درصد از بیمارانی که LGE دارند با افزایش خطر MACE مواجه‌اند (نسبت خطر، ۲.۲۲). داشتن LGE در مدل‌های چند متغییره نیز به عنوان یک رابط قابل توجه با MACE باقی ماند. (نسبت خطر، ۱.۷۲)

گرانی و همکارانش نوشتند: مشخصه CMR بافت در بیماران مشکوک به میوکاردیت حاد، یک طبقه‌بندی خطر تاثیرگذار فراهم می‌کند.

یکی از نویسندگان مطالعه آکوئرو و دو تن از نویسندگان از مطالعه گرانی، روابط مالی بین صنعت لوازم پزشکی یا دارویی را فاش کردند.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید